PROCEDURY ORGANIZACJI
PRZYJMOWANIA I ROZPATRYWANIA SKARG I WNIOSKÓW
W PUBLICZNYM PRZEDSZKOLU NR 2 W NOWEJ SOLI
Podstawy prawne:
1) Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku – KODEKS POSTĘPOWANIA
ADMINISTRACYJNEGO (tekst jednolity Dz.U. nr 9, poz. 26 z późniejszymi
zmianami z 28 marca 1980 r.),
2) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie
organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. nr 5,
poz. 46 z 2002 r.)
ROZDZIAŁ I: SPRAWY OGÓLNE
§ 1
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej gwarantuje prawo składania skarg i wniosków do Dyrektora Przedszkola nr 2 w Nowej Soli:
-
pracownikom przedszkola,
-
rodzicom wychowanków,
-
Radzie Rodziców Publicznego Przedszkola nr 2 w Nowej Soli.
§ 2
Skargi i wnioski można składać we własnym interesie, w interesie innych osób lub w interesie społecznym.
§ 3
O tym czy pismo jest skargą czy też wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna.
§ 4
Dyrektor Przedszkola nr 2 w Nowej Soli rozpatruje skargi i wnioski w ramach swoich właściwości.
§ 5
-
Dyrektor przedszkola jest obowiązany przeciwdziałać hamowaniu krytyki i innym działaniom ograniczającym prawo obywateli do składania skarg i wniosków.
-
Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiału o znamionach skargi lub wniosku.
ROZDZIAŁ II: SKARGI
§ 6
Przedmiotem skargi może być:
-
zaniedbanie lub nienależyte wykonanie zadań przez pracowników obsługi, przez pracowników pedagogicznych przedszkola,
-
naruszenie praw i godności osobistej wychowanka,
-
naruszenie strefy bezpieczeństwa wychowanka,
-
przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
§ 7
Jeżeli dyrektor przedszkola, który otrzymał skargę, nie jest właściwym organem do jej rozpatrzenia, zobowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając o tym równocześnie skarżącego albo wskazać mu właściwy organ.
§ 8
Skarga w sprawie indywidualnej, która nie była i nie jest przedmiotem postępowania administracyjnego, powoduje wszczęcie postępowania, jeżeli została złożona przez stronę. Jeżeli skarga także pochodzi od innej osoby, może spowodować wszczęcie postępowania administracyjnego z urzędu, chyba, że przepisy wymagają do wszczęcia postępowania żądania strony.
§ 9
W sprawie, w której toczy się postępowanie administracyjne:
-
skarga złożona przez stronę podlega rozpatrzeniu w toku postępowania, zgodnie z przepisami Kodeksu Postępowania Administracyjnego,
-
skarga pochodząca od innych osób stanowi materiał, który dyrektor prowadzący postępowanie powinien rozpatrzyć z urzędu.
§ 10
-
Dyrektor przedszkola powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak, niż w ciągu miesiąca.
-
O sposobie skargi zawiadamia się skarżącego.
-
W razie niezałatwienia skargi w terminie określonym w ust.1 stosuje się odpowiednio:
-
dyrektor przedszkola obowiązany jest zawiadomić stronę, podając przyczynę zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy; ten sam obowiązek ciąży na dyrektorze w przypadku zwłoki w załatwieniu sprawy z przyczyn niezależnych od dyrektora,
-
na niezałatwienie skargi w terminie określonym w ust.1 lub ustalonym w myśl ust.3 pkt.1 stronie przysługuje prawo złożenia zażalenia do organu prowadzącego lub do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
§ 11
Zawiadomieni o sposobie załatwienia skargi zawiera: podłużną pieczęć przedszkola, wskazanie w jaki sposób skarga została załatwiona oraz podpis i pieczęć służbową osoby upoważnionej do załatwienia skargi. Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi powinno zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne.
§ 12
-
W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrywania uznana została za bezzasadną i jej bezzasadność wskazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności, dyrektor przedszkola może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko.
-
O załatwieniu w sposób określony w ust.1 skargi wniesionej ponownie, dyrektor przedszkola zawiadamia organ prowadzący lub organ nadzoru pedagogicznego.
ROZDZIAŁ III: WNIOSKI
§ 13
-
Przedmiotem wniosku mogą być sprawy, które dotyczą:
-
usprawnienia i ulepszenia organizacji pracy przedszkola,
-
zapobiegania nadużyciom,
-
polepszenia zaspokajania potrzeb wychowanków przedszkola.
-
Wnioski składane są do dyrektora przedszkola.
§ 14
W przypadku gdy dyrektor nie jest organem właściwym do rozpatrywania wniosku, jest obowiązany w ciągu 7 dni przekazać go odpowiedniemu organowi do załatwienia. O przekazaniu wniosku informuje wnioskodawcę.
§ 15
-
W sprawie terminu załatwienia wniosków stosuje się przepisy § 10.
-
O sposobie załatwienia wniosku zawiadamia się równocześnie wnioskodawcę.
§ 16
W razie niemożności załatwienia wniosku w terminie określonym w § 15, dyrektor obowiązany jest w tym terminie zawiadomić wnioskodawcę o czynnościach podjętych w celu rozpatrzenia wniosku oraz o przewidzianym terminie załatwienia wniosku.
§ 17
-
Wnioskodawcy niezadowolonemu ze sposobu rozpatrzenia wniosku przysługuje prawo wniesienia skargi w trybie określonym w ROZDZIALE II.
-
Wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia skargi w przypadku niezałatwienia wniosku w terminie określonym w § 15 albo wskazanym w zawiadomieniu w § 16.
§ 18
Do wniosków stosuje się odpowiednio przepisy § 11 i § 7.
ROZDZIAŁ IV: PRZYJMOWANIE SKARG I WNIOSKÓW
§ 19
-
W Przedszkolu nr 2 w Nowej Soli przyjmowaniem skarg i wniosków zajmuje się dyrektor.
-
Informacja o dniach i godzinach przyjmowania skarg i wniosków jest wywieszona na tablicy ogłoszeń w holu przy wejściu do przedszkola.
-
Ustalono, że skargi i wnioski przyjmowane są:
Poniedziałek w godz. 8.00 – 11.00.
Środę w godz. 8.00 – 10.30
§ 20
-
Skargi i wnioski składane w Przedszkolu nr 2 w Nowej Soli oraz związane z nimi pisma i dokumenty rejestruje się i przechowuje w kancelarii przedszkola.
-
Rejestracją i przechowywaniem skarg i wniosków zajmuje się dyrektor przedszkola.
§ 21
-
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, lub ustnie do protokołu.
-
W przypadku zgłoszenia skargi lub wniosku ustnie, dyrektor sporządza protokół, który podpisuje wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący zgłoszenie.
-
Protokół powinien zawierać datę przyjęcia skargi i wniosku, imię i nazwisko (nazwę) oraz adres zgłaszającego i zwięzły opis sprawy.
§ 22
Dyrektor potwierdza złożenie skargi lub wniosku na żądanie wnoszącego.
§ 23
Pracownik przedszkola, który otrzymał skargę dotyczącą jego działalności, obowiązany jest niezwłocznie przekazać ją dyrektorowi.
ROZDZIAŁ V: ROZPATRYWANIE SKARG I WNIOSKÓW
§ 24
-
Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania, chyba że dotyczą one zagrożenia bezpieczeństwa wychowanków na terenie przedszkola.
-
Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpatrzenia.
§ 25
Jeżeli rozpatrzenie skargi lub wniosku wymaga uprzedniego zbadania i wyjaśnienia sprawy, dyrektor przedszkola do rozpatrzenia skargi lub wniosku zbiera niezbędne materiały. W tym celu może zwrócić się o przekazanie niezbędnych materiałów i wyjaśnień do:
Jeżeli skarga lub wniosek dotyczy kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, dyrektor przedszkola rozpatruje skargę lub wniosek należący do jego właściwości, a pozostałe niezwłocznie przekazuje, nie później niż w terminie 7 dni, właściwym organom, przesyłając odpis lub kopię skargi lub wniosku i zawiadamia o tym równocześnie wnoszącego skargę lub wniosek.
§ 27
Skarga dotycząca określonej osoby nie może być przekazana do rozpatrzenia tej osobie ani osobie, wobec której pozostaje ona w stosunku nadrzędności służbowej.
ROZDZIAŁ VI: POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 28
Nadzór i kontrolę nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków sprawuje dyrektor przedszkola.
§ 29
W sprawach dotyczących przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków, o których nie traktują niniejsze Procedury stosuje się odpowiednio przepisy KODEKSU POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO.
|