Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miejski w Nowej Soli (strona archiwalna)
Bip - Strona główna

Urząd Miejski

Jak załatwić sprawę - karty usług

Rada Miejska

Młodzieżowa Rada Miejska

Ogłoszenia

Jednostki organizacyjne gminy

Druki do pobrania »

Prawo lokalne

Finanse gminy

Strategie, programy, plany

Urząd Stanu Cywilnego

Mapa aktywności organizacji pozarządowych »

Rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości »

Wykaz spółek »

Wybory Prezydenta RP 2020

Wybory do Sejmu RP i Senatu RP 2019

Zgromadzenia publiczne »

Kanały technologiczne »

Wybory uzupełniające

Wybory Samorządowe 2018

Wybory do Parlamentu Europejskiego 2019

Promocja miasta/logotypy

Wybory przedterminowe na Prezydenta Miasta Nowa Sól

Powszechny Spis Rolny 2020

Narodowy Spis Powszechny

walidacja css walidacja html
Strona główna » Publiczne Przedszkole Nr 7 » KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA

Publiczne Przedszkole Nr 7: KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA

 

  1. 1.           MISJA PRZEDSZKOLA

Nasze przedszkole uczy samodzielności. Jest miejscem w którym dzieci poznają i świadomie wykorzystują swoje mocne strony, pozytywne cechy charakteru, odnoszą sukcesy, ale potrafią też przeżywać porażki oraz aktywnie i twórczo poznają świat.

  1. 2.           WIZJA PRZEDSZKOLA

Przedszkole jest placówką o kierunku artystycznym i jego koncepcja jest oparta na teorii wychowania przez sztukę Herberta Read’a. Zdaniem twórcy „dzieci są z natury kreatywne, dlatego tę zdolność należy w nich pielęgnować i rozwijać. Myślenie twórcze pozwoli im w przyszłości być innowatorami w pracy zawodowej, radosnymi, pewnymi siebie, samorealizującymi się ludźmi.

  1. 3.           O NASZEJ PLACÓWCE

Siedziba Publicznego Przedszkola nr 7 znajduje się przy ul. Drzewnej 5, w centrum Nowej Soli. Otoczona jest parkiem-lasem. Budynek sąsiaduje z Prokuraturą Rejonową, Bankiem Gospodarki Żywnościowej, oraz z zakładem Karton Pak. SA. W pobliżu znajdują się ogródki działkowe.

Takie otoczenie sprzyja rozwojowi dzieci ponieważ bezpośrednio mogą obcować zarówno ze środowiskiem przyrodniczym jak i miejskim.

Nasze przedszkole to dwa budynki, w których znajduje się osiem oddziałów przedszkolnych, w tym dwa integracyjne. W planach jest stworzenie kolejnych dwóch grup integracyjnych.

Cały teren przedszkola jest ogrodzony. Wokół budynku znajduje się zielony teren podzielony na części, i przystosowany do zabaw dzieci w oddzielnych grupach wiekowych. Daje to możliwość lepszej obserwacji i opieki nad wychowankami.

Plac zabaw wyposażony jest w ekologiczny sprzęt terenowy , mini – amfiteatr,  oczko wodne, górkę, która zimą jest wspaniałym miejscem zjazdów saneczkowych. Pozostały teren posiada ścieżki spacerowe pośród różnorodnych gatunków drzew i roślin pomocnych w procesie edukacji ekologiczno – zdrowotnej.

Systematycznie pracujemy nad estetyką otoczenia (dosadzanie i dosiewanie zieleni, oczko wodne, stołówka dla ptaków itp.) tak by nasze dzieci mogły czerpać przyjemność z pobytu w ładnym, przyjaznym otoczeniu.

 

Sale w przedszkolu są przestronne, doskonale wyposażone oraz dostosowane do potrzeb wiekowych dzieci. Sale posiadają osobne łazienki i toalety dziecięce. W każdym budynku przedszkola znajduje się duża sala gimnastyczna, pokój do indywidualnych zajęć terapeutycznych.

 

 

 

 

  1. 4.           CELE

W  naszej pracy na pierwszym miejscu stawiamy DZIECKO.

 Przedszkole swoje cele realizuje poprzez następujące działania:

  • Stwarzamy atmosferę bezpieczeństwa i zaufania w środowisku rodzinnym, przedszkolnym i lokalnym,
  • Zapewniamy dzieciom możliwości wszechstronnego rozwoju i przygotowujemy je do podjęcia nauki w szkole,
  • Wspieramy we wszystkich sferach (psychicznej, fizycznej, emocjonalnej, duchowej, moralnej, zdrowotnej) z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka,
  • Diagnozujemy i rozwijamy umiejętności dzieci,
  • Wspieramy dzieci w rozwijaniu umiejętności i uzdolnień,
  • Wychowujemy dzieci tak, aby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre a co złe,
  • Kształtujemy u dzieci odporność emocjonalną, umiejętność radzenia sobie w sytuacjach nowych i trudnych, włącznie z sytuacją porażki,
  • Rozwijamy umiejętności społeczne, które warunkują poprawność relacji z dziećmi i dorosłymi,
  • Wspólnie z dziećmi opracowujemy kodeks zachowań i w miarę potrzeb go modyfikujemy,
  • Stwarzamy warunki rozwoju dzieciom o zróżnicowanych możliwościach i umiejętnościach,
  • Poszerzamy wiedzę o świecie społecznym, przyrodniczym, technicznym,
  • Wprowadzamy dzieci w świat sztuki i rozwijamy umiejętności prezentowania obserwowanej rzeczywistości i odczuć poprzez różne formy ekspresji artystycznej,
  • Kształtujemy tolerancję, wrażliwość, wyrozumiałość i otwartość, zrozumienie dla innych zachowań,
  • Dostrzegamy  potrzeby drugiego człowieka, szczególnie dziecka o specjalnych i specyficznych potrzebach edukacyjnych,
  • Uwrażliwiamy i modelujemy zachowania dzieci zdrowych jako zdolnych do niesienia pomocy i do traktowania dzieci z niepełnosprawnością jako partnerów,
  • Indywidualizujemy pracę z dziećmi, również z dziećmi z niepełnosprawnością, aby wyrównywać szanse edukacyjne.
  1. 1.           PRAWA.

Pedagodzyw naszym przedszkolu współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą, kierując się następującymi prawami.

W naszym przedszkolu dziecko ma prawo do:

- zabawy i rozwoju,

- swobody myśli, sumienia i wyznania,

- aktywnej, serdecznej miłości i ciepła,

- spokoju i samotności, gdy tego chce,

- snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone,

- indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju,

- pomocy i ochrony,

- wspólnoty i solidarności w grupie,

- zabawy i wyboru towarzyszy zabaw,

- pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia,

- nauki, informacji,

- zdrowego żywienia,

- aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu.

 

Dziecko w naszym przedszkolu:

- czuje się bezpiecznie,

- jest akceptowane takie, jakie jest,

- ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces,

- uczy się dostrzegać swoje mocne strony,

- buduje pozytywny obraz samego siebie,

- uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi,

- poznaje swoje prawa i obowiązki,

- osiąga dojrzałość szkolną na wymaganym poziomie, co gwarantuje z powodzeniem rozpoczęcie nauki w szkole.

 

Rodzice w naszym przedszkolu:

- otrzymują rzetelną i obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka,

- wyrażają opinię i oceniają pracę przedszkola,

- uzyskują pomoc specjalistów,

- czynnie uczestniczą w życiu przedszkola,

- są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką.

 

Nauczyciele w naszym przedszkolu:

- są aktywni i twórczy,

- współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym,

- tworzą i realizują własne programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola,

- doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo w kursach i szkoleniach,

- pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sponsorów i przyjaciół przedszkola,

- monitorują efektywność własnej pracy,

- dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami,

- aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach placówki,

- podnoszą kwalifikacje zawodowe,

- prowadzą obserwacje pedagogiczne, których wnioski wykorzystują w pracy dydaktyczno – wychowawczej.

 

5. METODY.

Rozwijanie dyspozycji do działań twórczych wymaga od nauczyciela przedszkola , oprócz odpowiedniej postawy, znajomości metod stymulowania twórczej aktywności i zadań rozwijających podstawowe operacje umysłowe myślenia twórczego. W procesie kształcenia powinny dominować przede wszystkim metody poszukujące, ekspresyjne i praktyczne, najbardziej wyzwalające aktywność twórczą dziecka.

Priorytetem w naszej pracy jest pogodne, radosne dzieciństwo, gdzie nauka wydaje się być zabawą, a zabawa jest przyjemnością, a wszystko odbywa się w atmosferze życzliwości, akceptacji i miłości wg słów Korczaka, że należy zaspokoić zapotrzebowanie dzieci na naukę, zabawę i miłość, dlatego też stosujemy następujące metody pracy:

  • Pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA;
  • Gimnastyka mózgu Paula Dennisona;
  • Techniki parateatralne ( drama, pantomima),
  • Bajkoterapia;
  • Metoda ośrodków pracy;
  • Muzykoterapia;
  • Wizualizacja;
  • Metody aktywizujące;
  • Aktywne słuchanie muzyki wg Batii Strauss;
  • Arteterapia;
  • Logorytmika;
  • Techniki relaksacyjne;
  • Metoda Dalcroze;
  • Metoda Kniessów;
  • Metoda Dobrego Startu;
  • Metoda Knillów
  • Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne;
  • Edukacja przez ruch Doroty Dziamskiej.

 

  1. 1.           POMOC PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNA.

Nasze przedszkole zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne,a także kwalifikacje specjalistyczne z zakresu oligofrenopedagogiki, logopedii i terapii pedagogicznej.

Celem pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci wynikających w szczególności z:

            - wybitnych uzdolnień,

- niepełnosprawności,

- niedostosowania społecznego,

- zagrożenia niedostosowaniem społecznym,

- specyficznych trudności w nabywaniu umiejętności,

- zaburzeń komunikacji językowej,

- choroby przewlekłej,

- sytuacji kryzysowych i traumatycznych,

- zaniedbań środowiskowych,

- trudności adaptacyjnych,

- odmienności kulturowej.

 

7. PROMOCJA PLACÓWKI:

  • Prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola,
  • Dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym,
  • Prowadzenie kroniki przedszkola,
  • Organizacja uroczystości międzyprzedszkolnych,
  • Prowadzenie strony internetowej placówki,
  • Zabieganie o notatki prasowe dotyczące istotnych wydarzeń z życia przedszkola,
  • Dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku,
  • Upowszechnianie informacji o przedszkolu (folder, gadżety z nadrukiem, logo).

 

  1. 8.                  WSPÓŁPRACA PRZEDSZKOLA Z INSTYTUCJAMI.

Celem współpracy z instytucjami jest:

 - rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci;

- satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień i nagród,

- kształtowanie postaw społecznie pożądanych,

- kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,

- urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,

- poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą 

 

współpracą na rzecz dzieci.

WYBRANE INSTYTUCJE:

  • Filharmonia Zielonogórska;
  • Teatr Lubuski;
  • Skansen w Ochli;
  • Nowosolski Dom Kultury;
  • Państwowa Szkoła Muzyczna w Nowej Soli;
  • Uniwersytet Zielonogórski (Instytut Sztuki);
  • Uniwersytet Trzeciego Wieku;
  • ODN;
  • Muzeum Miejskie;
  • Biblioteka dla Dzieci;
  • Park Krasnala;
  • Nadleśnictwo;
  • Liceum Plastyczne w Zielonej Górze;
  • Liceum Krawieckie;
  • Rzeźbiarz, Malarz;
  • Osoba wykonująca graffiti;
  • Wyższa Szkoła w Sulechowie (projekt terenu);
  • Specjalny Ośrodek Opiekuńczo – Wychowawczy w Nowej Soli;
  • Szkoła Podstawowa nr 2 w Nowej Soli.

Pomysły do realizacji cyklicznie:

„Mam talent”, Przedstawienia dla dzieci w wykonaniu Rady Pedagogicznej, Występy w amfiteatrze, Stworzenie i doposażenie garderoby i akcesoriów na imprezy i przedstawienia. Organizowanie warsztatów artystycznych dla rodziców z dziećmi. Wykonanie logo z kolorowych nakrętek.

  1. 8.           MODEL ABSOLWENTA PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA NR 7 W NOWEJ SOLI:

Absolwent naszego przedszkola :

- jest przygotowany do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z trudnościami ,

 - jest aktywny , dociekliwy, kreatywny i ambitny,

- jest zainteresowany sztuką, nauką i techniką,

- wrażliwy estetycznie

- rozumie świat i wartości w nim nagromadzone,

- jest samodzielny, radzi sobie w rożnych sytuacjach problemowych,

- dba o swoje zdrowie i innych,

- jest sprawny fizycznie,

- umie pracować w zespole,

- osiąga w większości dobre wyniki w szkole,

- nawiązuje poprawne kontakty z innymi ludźmi,

- potrafi szanować siebie, jest wrażliwy na potrzeby innych,

- ma ukształtowane poczucie własnej wartości,

- ma poczucie humoru i pogodę ducha.

 

Opracował zespół w składzie: Magdalena Domińczak, Maria Kamińska, Magdalena Kosik, Dorota Świtała. Koordynator zespołu Danuta Liput - Skobalska

 
   

E-Urząd
Rejestr informacji o Środowisku