Nasze przedszkole uczy samodzielności. Jest miejscem w którym dzieci poznają i świadomie wykorzystują swoje mocne strony, pozytywne cechy charakteru, odnoszą sukcesy, ale potrafią też przeżywać porażki oraz aktywnie i twórczo poznają świat.
Przedszkole jest placówką o kierunku artystycznym i jego koncepcja jest oparta na teorii wychowania przez sztukę Herberta Read’a. Zdaniem twórcy „dzieci są z natury kreatywne, dlatego tę zdolność należy w nich pielęgnować i rozwijać. Myślenie twórcze pozwoli im w przyszłości być innowatorami w pracy zawodowej, radosnymi, pewnymi siebie, samorealizującymi się ludźmi.
Siedziba Publicznego Przedszkola nr 7 znajduje się przy ul. Drzewnej 5, w centrum Nowej Soli. Otoczona jest parkiem-lasem. Budynek sąsiaduje z Prokuraturą Rejonową, Bankiem Gospodarki Żywnościowej, oraz z zakładem Karton Pak. SA. W pobliżu znajdują się ogródki działkowe. Takie otoczenie sprzyja rozwojowi dzieci ponieważ bezpośrednio mogą obcować zarówno ze środowiskiem przyrodniczym jak i miejskim. Nasze przedszkole to dwa budynki, w których znajduje się osiem oddziałów przedszkolnych, w tym dwa integracyjne. W planach jest stworzenie kolejnych dwóch grup integracyjnych. Cały teren przedszkola jest ogrodzony. Wokół budynku znajduje się zielony teren podzielony na części, i przystosowany do zabaw dzieci w oddzielnych grupach wiekowych. Daje to możliwość lepszej obserwacji i opieki nad wychowankami. Plac zabaw wyposażony jest w ekologiczny sprzęt terenowy , mini – amfiteatr, oczko wodne, górkę, która zimą jest wspaniałym miejscem zjazdów saneczkowych. Pozostały teren posiada ścieżki spacerowe pośród różnorodnych gatunków drzew i roślin pomocnych w procesie edukacji ekologiczno – zdrowotnej. Systematycznie pracujemy nad estetyką otoczenia (dosadzanie i dosiewanie zieleni, oczko wodne, stołówka dla ptaków itp.) tak by nasze dzieci mogły czerpać przyjemność z pobytu w ładnym, przyjaznym otoczeniu.
Sale w przedszkolu są przestronne, doskonale wyposażone oraz dostosowane do potrzeb wiekowych dzieci. Sale posiadają osobne łazienki i toalety dziecięce. W każdym budynku przedszkola znajduje się duża sala gimnastyczna, pokój do indywidualnych zajęć terapeutycznych.
W naszej pracy na pierwszym miejscu stawiamy DZIECKO. Przedszkole swoje cele realizuje poprzez następujące działania:
Pedagodzyw naszym przedszkolu współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą, kierując się następującymi prawami. W naszym przedszkolu dziecko ma prawo do: - zabawy i rozwoju, - swobody myśli, sumienia i wyznania, - aktywnej, serdecznej miłości i ciepła, - spokoju i samotności, gdy tego chce, - snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone, - indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju, - pomocy i ochrony, - wspólnoty i solidarności w grupie, - zabawy i wyboru towarzyszy zabaw, - pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia, - nauki, informacji, - zdrowego żywienia, - aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu.
Dziecko w naszym przedszkolu: - czuje się bezpiecznie, - jest akceptowane takie, jakie jest, - ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces, - uczy się dostrzegać swoje mocne strony, - buduje pozytywny obraz samego siebie, - uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi, - poznaje swoje prawa i obowiązki, - osiąga dojrzałość szkolną na wymaganym poziomie, co gwarantuje z powodzeniem rozpoczęcie nauki w szkole.
Rodzice w naszym przedszkolu: - otrzymują rzetelną i obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka, - wyrażają opinię i oceniają pracę przedszkola, - uzyskują pomoc specjalistów, - czynnie uczestniczą w życiu przedszkola, - są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką.
Nauczyciele w naszym przedszkolu: - są aktywni i twórczy, - współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym, - tworzą i realizują własne programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola, - doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo w kursach i szkoleniach, - pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sponsorów i przyjaciół przedszkola, - monitorują efektywność własnej pracy, - dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, - aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach placówki, - podnoszą kwalifikacje zawodowe, - prowadzą obserwacje pedagogiczne, których wnioski wykorzystują w pracy dydaktyczno – wychowawczej.
5. METODY. Rozwijanie dyspozycji do działań twórczych wymaga od nauczyciela przedszkola , oprócz odpowiedniej postawy, znajomości metod stymulowania twórczej aktywności i zadań rozwijających podstawowe operacje umysłowe myślenia twórczego. W procesie kształcenia powinny dominować przede wszystkim metody poszukujące, ekspresyjne i praktyczne, najbardziej wyzwalające aktywność twórczą dziecka. Priorytetem w naszej pracy jest pogodne, radosne dzieciństwo, gdzie nauka wydaje się być zabawą, a zabawa jest przyjemnością, a wszystko odbywa się w atmosferze życzliwości, akceptacji i miłości wg słów Korczaka, że należy zaspokoić zapotrzebowanie dzieci na naukę, zabawę i miłość, dlatego też stosujemy następujące metody pracy:
Nasze przedszkole zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne,a także kwalifikacje specjalistyczne z zakresu oligofrenopedagogiki, logopedii i terapii pedagogicznej. Celem pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci wynikających w szczególności z: - wybitnych uzdolnień, - niepełnosprawności, - niedostosowania społecznego, - zagrożenia niedostosowaniem społecznym, - specyficznych trudności w nabywaniu umiejętności, - zaburzeń komunikacji językowej, - choroby przewlekłej, - sytuacji kryzysowych i traumatycznych, - zaniedbań środowiskowych, - trudności adaptacyjnych, - odmienności kulturowej.
7. PROMOCJA PLACÓWKI:
Celem współpracy z instytucjami jest: - rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci; - satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień i nagród, - kształtowanie postaw społecznie pożądanych, - kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci, - urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, - poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą
współpracą na rzecz dzieci. WYBRANE INSTYTUCJE:
Pomysły do realizacji cyklicznie: „Mam talent”, Przedstawienia dla dzieci w wykonaniu Rady Pedagogicznej, Występy w amfiteatrze, Stworzenie i doposażenie garderoby i akcesoriów na imprezy i przedstawienia. Organizowanie warsztatów artystycznych dla rodziców z dziećmi. Wykonanie logo z kolorowych nakrętek.
Absolwent naszego przedszkola : - jest przygotowany do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z trudnościami , - jest aktywny , dociekliwy, kreatywny i ambitny, - jest zainteresowany sztuką, nauką i techniką, - wrażliwy estetycznie - rozumie świat i wartości w nim nagromadzone, - jest samodzielny, radzi sobie w rożnych sytuacjach problemowych, - dba o swoje zdrowie i innych, - jest sprawny fizycznie, - umie pracować w zespole, - osiąga w większości dobre wyniki w szkole, - nawiązuje poprawne kontakty z innymi ludźmi, - potrafi szanować siebie, jest wrażliwy na potrzeby innych, - ma ukształtowane poczucie własnej wartości, - ma poczucie humoru i pogodę ducha.
Opracował zespół w składzie: Magdalena Domińczak, Maria Kamińska, Magdalena Kosik, Dorota Świtała. Koordynator zespołu Danuta Liput - Skobalska | |