Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miejski w Nowej Soli (strona archiwalna)
Bip - Strona główna

Urząd Miejski

Jak załatwić sprawę - karty usług

Rada Miejska

Młodzieżowa Rada Miejska

Ogłoszenia

Jednostki organizacyjne gminy

Druki do pobrania »

Prawo lokalne

Finanse gminy

Strategie, programy, plany

Urząd Stanu Cywilnego

Mapa aktywności organizacji pozarządowych »

Rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości »

Wykaz spółek »

Wybory Prezydenta RP 2020

Wybory do Sejmu RP i Senatu RP 2019

Zgromadzenia publiczne »

Kanały technologiczne »

Wybory uzupełniające

Wybory Samorządowe 2018

Wybory do Parlamentu Europejskiego 2019

Promocja miasta/logotypy

Wybory przedterminowe na Prezydenta Miasta Nowa Sól

Powszechny Spis Rolny 2020

Narodowy Spis Powszechny

walidacja css walidacja html
Strona główna » Publiczne Gimnazjum Nr 2 » Statut Gimnazjum nr 2

Publiczne Gimnazjum Nr 2: Statut Gimnazjum nr 2

 Uchwała nr 1/2017

Rady Pedagogicznej Publicznego Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Nowej Soli z dnia 17 stycznia 2017r.

w sprawie zmian w Statucie Publicznego Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Nowej Soli.

 

Na podstawie art. 50 ust. 2 pkt 1  ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r.  Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.),   uchwala się, co następuje:

§1. W Statucie Publicznego Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Nowej Soli wprowadza się następujące zmiany:

1. W rozdz. IV „Organizacja gimnazjum” w § 6 dopisuje się punkty:

3. Biblioteka Szkolna stwarza warunki do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną.

4. Biblioteka Szkolna organizuje różnorodne działania rozwijające wrażliwość kulturową i społeczną oraz współpracuje z innymi bibliotekami, zgodnie z potrzebami szkoły.

5. Szczegółowe zasady udostępniania książek i innych źródeł informacji określa Regulamin Biblioteki Szkolnej.

6. Szczegółowe zasady udostępniania podręczników określa Regulamin korzystania z podręczników szkolnych.

 § 2.Wykonanie uchwały powierza się dyrektorowi.

 § 3.Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 § 4.Uchwała podjęta jednogłośnie

 

Aneks nr 2/2015 

Uchwałą nr 8/2015 Rady Pedagogicznej Publicznego Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Nowej Soli z dnia 8 października 2015r. wprowadza się następujące zmiany

w Statucie Publicznego Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Nowej Soli:

1. W rozdz. V „Nauczyciele i inni pracownicy szkoły” w § 4 dopisuje się punkcie 1: Dyrektor gimnazjum tworzy zespoły klasowe, przedmiotowe, wychowawcze, problemowo-zadaniowe i integracyjne.

2. W rozdz. V „Nauczyciele i inni pracownicy szkoły” w § 4 dopisuje się punkt 2 o brzmieniu:

2. Procedury powołania i zasady funkcjonowania klasowych zespołów nauczycielskich.

2. 1. Nauczyciele prowadzący zajęcia na każdym poziomie klas tworzą klasowe zespoły nauczycielskie.

2. 2. W ramach tych zespołów nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.

2. 3. Pracą zespołu kieruje wychowawca, powoływany przez dyrektora szkoły na dany rok szkolny.

2. 4. Klasowe zespoły nauczycielskie spotykają się dwa razy w semestrze lub w miarę potrzeb.

2. 5. Spotkania klasowych zespołów nauczycielskich są protokołowane.

3. W rozdz. V „Nauczyciele i inni pracownicy szkoły” w § 4 dopisuje się punkt 3 o brzmieniu:

3. Cele i zadania klasowych zespołów nauczycielskich

3. 1. Dobór, monitorowanie, diagnozowanie i modyfikowanie w miarę potrzeb dla danego oddziału zestawu programów nauczania i podręczników.

3. 2. Wspólne opracowanie kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania.

3. 3. Rozpoznanie sytuacji rodzinnej ucznia, jego stanu zdrowia, a także poznanie predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień.

3. 4. Diagnozowanie i usprawnianie Szkolnego Systemu Oceniania, w tym przedmiotowego systemu oceniania, Programu Wychowawczego oraz Szkolnego Programu Profilaktyki.

3. 5. Analiza orzeczeń i opinii PPP przedkładanych przez rodziców uczniów. Opracowywanie indywidualnych programów dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

3. 6. Uzgadnianie wspólnych działań związanych z organizowaniem projektów edukacyjnych.

3. 7. Ustalanie uczniom danego oddziału klasowego ocen z zachowania przed zebraniem klasyfikacyjnym.

3. 8. Analizowanie postępów i osiągnięć uczniów z danego oddziału.

3. 9.Ustalanie dla całej klasy lub poszczególnych uczniów zajęć rozwijających ich zainteresowania i pasje.

Aneks nr 1/2014

 Uchwałą nr 11/2014 Rady Pedagogicznej Publicznego Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Nowej Soli z dnia 16 grudnia 2014r. wprowadza się następujące zmiany w Statucie Publicznego Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Nowej Soli:

 1. W rozdziale IV „Organizacja gimnazjum"” w § 8 ust.2 mienia się przepis stanowiący:

 "szkoła nie organizuje stłówki".

 

STATUT

Publicznego Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Nowej Soli

Podstawa prawna

1. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).2. Ustawa Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. (tj. Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późniejszymi zmianami).

3. Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późniejszymi zmianami).

4. Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (tj. Dz. U. z 2003r. Nr 5, poz. 69).

5. Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (tj. Dz. U. z 2007r. Nr 83. poz. 562 z późniejszymi zmianami).

6. Rozp. MENiS z dnia 18 stycznia2005r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z dnia 1 lutego 2005r.) na podstawie art.71b ust.7 pkt 3ustawy z dnia 7

września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781 oraz z 2005r. Nr 17, poz. 141)


Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1

1. Publiczne Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi z siedzibą w Nowej Soli przy ul Gimnazjalnej 11, zwanej dalej „Gimnazjum”, jest szkołą publiczną.

2. Gimnazjum nr 2 w Nowej Soli za zgodą organu prowadzącego tworzy oddziały integracyjne, sportowe, wyrównawcze i terapeutyczne oraz oddziały z rozszerzonym programem nauczania.

§ 2

1. Organem prowadzącym gimnazjum jest Samorząd Miasta-Gminy Nowa Sól, nadzór pedagogiczny sprawuje Lubuski Kurator Oświaty.

§ 3

1. Gimnazjum działa z mocy uchwały nr VI/52/99 Rady Miejskiej w Nowej Soli z dnia 26 lutego 1999r. w sprawie założenia gimnazjum w Nowej Soli, Decyzji Urzędu Miejskiego Nr 4/99 w sprawie założenia i organizacji Gimnazjum Nr 2 w Nowej Soli.

Rozdział II
Cele i zadania gimnazjum

§ 1

1. Celem gimnazjum jest:

1.1. kształcenie i wychowywanie dzieci oraz ich przygotowywanie do nauki w szkołach ponadgimnazjalnych i życia we współczesnym świecie,

1.2. zapewnienie niezbędnych warunków do rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, duchowego i fizycznego,

1.3. rozwijanie u uczniów poczucia odpowiedzialności, miłości do Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego i europejskiego dziedzictwa kulturowego,

1.4. kształcenie i wychowanie w duchu tolerancji, humanizmu i patriotyzmu, przekazywanie wiedzy o społeczeństwie, o problemach społecznych, ekonomicznych kraju, świata, kulturze i środowisku naturalnym,

1.5. ochrona młodzieży przed wszelkimi zaburzeniami w ich rozwoju i interwencja w sytuacjach pojawiających się zagrożeń.

§ 2

1. Gimnazjum umożliwia realizację obowiązku szkolnego określonego w ustawie o systemie oświaty i jako szkoła publiczna:

1.1. wykonuje swoje zadania z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia;

1.2. realizuje podstawę programową kształcenia ogólnego ustaloną dla gimnazjum oraz program profilaktyki i wychowawczy szkoły;

1.3. zapewnia uczniom pomoc psychologiczną i pedagogiczną, na podstawie odrębnych przepisów;

1.4. zapewnia warunki do nauki uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz niepełnosprawnym zgodnie z odrębnymi przepisami w oddziałach integracyjnych;

1.5. organizuje zajęcia dodatkowe dla uczniów z uwzględnieniem w szczególności ich potrzeb rozwojowych;

1.6. organizuje wewnątrzszkolny system doradztwa oraz zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;

1.7. współpracuje z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.

§ 3

1. Program wychowawczy gimnazjum i program profilaktyki uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.

§ 4

1. Warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki w oddziałach integracyjnych oraz sportowych określają odrębne przepisy.

§ 5

1. Zadaniem szkoły jest udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

2. Pomoc pp udzielana jest z inicjatywy ucznia, jego rodziców (prawnych opiekunów), wychowawcy, nauczycieli uczących lub specjalistów, a korzystanie z niej jest dobrowolne i nieodpłatne

3. O ustalonych formach, sposobach i okresach udzielania pomocy pp są powiadamiani rodzice (prawni opiekunowie) ucznia w terminie do 30 września, a w przypadku takiej konieczności w trakcie trwania roku szkolnego - w ciągu 14 dni.

4. Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia mają prawo zrezygnować z udzielanej pomocy pp, składając u dyrektora oświadczenie o rezygnacji.

§ 6

1. Pomoc pp w Publicznym Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Nowej Soli udzielana jest w formie:

1.1. zajęć rozwijających uzdolnienia,

1.2. zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,

1.3. zajęcia specjalistyczno-terapeutyczne,

1.4. zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,

1.5. porad i konsultacji dla uczniów i ich rodziców.

§ 7

1. Koordynatorem pomocy pp w danej klasie jest  wychowawca klasy; dyrektor szkoły powołuje na wniosek koordynatora zespół pomocy pp dla uczniów z orzeczeniem   o potrzebie kształcenia specjalnego.

2. Koordynator w porozumieniu z innymi nauczycielami i specjalistami oraz za zgodą rodzica ucznia planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną, w tym ustala formy udzielania pomocy, okres ich udzielania i wymiar godzin w tygodniu oraz organizuje jej przebieg w szkole.

3. Koordynator jest odpowiedzialny za prawidłowe prowadzenie dokumentacji udzielanej uczniowi pomocy pp. Semestralnie dokonuje ewaluacji pomocy pp.

§ 8

1. Dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego zespół opracowuje Indywidualny Program Edukacyjno- Terapeutyczny zawierający okres udzielanej pomocy, formę pomocy, metody, wymiar godzin, zakres dostosowań wymagań edukacyjnych oraz działania wspierające rodziców i współpracę z poradnią psychologiczno-

pedagogiczną lub inną specjalistyczną. Kopię IPET-u otrzymują rodzice na ich wniosek.

2. Program opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie dłużej niż na etap edukacyjny.

3. Zespół dokonuje semestralnie oceny efektywności pomocy pp udzielanej uczniowi, określa wnioski i zalecenia do dalszej pracy.

4. W pracach zespołu na wniosek dyrektora szkoły może uczestniczyć przedstawiciel poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej  lub na wniosek / za zgodą  rodzica inne osoby,  a w szczególności lekarz, psycholog, inny specjalista.

5.  Nauczyciele i specjaliści biorący udział w posiedzeniach zespołów są zobowiązani do nieujawniania poruszanych na posiedzeniu spraw, które mogłyby naruszać dobra osobiste ucznia lub jego rodziców/ opiekunów prawnych.

6. Po ukończeniu przez ucznia szkoły oraz w przypadku przejścia ucznia do innej placówki edukacyjnej rodzice/ opiekunowie otrzymują oryginał IPET- u, a jego kopia zostaje zarchiwizowana.

§ 9

1. Karta indywidualnych potrzeb ucznia nie jest dokumentem przebiegu nauczania, ale posiada status dokumentu szkolnego. Jest przechowywana w szkole przez okres nauki dziecka w szkole.

2. Po ukończeniu przez ucznia szkoły oraz w przypadku przejścia ucznia do innej placówki edukacyjnej rodzice otrzymują oryginał Karty, a jej kopia zostaje zarchiwizowana.

3. Prowadzenie zajęć, o których mowa, dokumentowane jest w odpowiednich dziennikach zajęć.

Rozdział III
Organy gimnazjum i ich kompetencje

§ 1

1. Organami gimnazjum są:

1.1. Dyrektor gimnazjum.

1.2. Rada Pedagogiczna.

1.3. Samorząd Uczniowski.

1.4. Rada Rodziców.

2. Rada Pedagogiczna, Samorząd Uczniowski i Rada Rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa oświatowego i niniejszym Statutem.

§ 2

1. Dyrektor gimnazjum zgodnie z art. 39 ust.1 ustawy o systemie oświaty - kieruje działalnością szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz poprzez:

1.1. sprawowanie nadzoru pedagogicznego,

1.2. przewodniczenie i realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji stanowionych,

1.3. dysponowanie środkami finansowymi gimnazjum i odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,

1.4. wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.

§ 3

1. Do zadań szczegółowych Dyrektora należą:

1.1. opracowywanie dokumentów programowo - organizacyjnych,

1.2. opracowanie i przydział zakresu obowiązków nauczycielom i pracownikom szkoły,

1.3. przyjmowanie uczniów do szkoły i prowadzenie ich spraw w oparciu o przepisy prawa oświatowego,

1.4. zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy,

1.5. pełnienie nadzoru pedagogicznego nad działalnością nauczycieli, uczniów i pracowników szkoły,

1.6. organizowanie doskonalenia zawodowego kadry pedagogicznej,

1.7. współdziałanie z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim,

1.8. dbałość o powierzone mienie szkoły,

1.9. opracowywanie budżetu szkoły,

1.10. zatrudnianie i zwalnianie pracowników szkoły zgodnie z odrębnymi przepisami,

1.11. premiowanie i nagradzanie pracowników zgodne z przyjętym trybem nagradzania i premiowania, dokonywanie formalnej oceny pracy nauczycieli i innych pracowników,

1.12. kontrolowanie spełniania obowiązku szkolnego i wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie zezwolenia na realizację obowiązku szkolnego poza szkołą i przeprowadzanie egzaminów poprawkowych i klasyfikacyjnych,

1.13. podejmowanie działań organizacyjnych umożliwiających obrót podręcznikami używanymi na terenie szkoły,

1.14. podawanie do publicznej wiadomości do dnia 31 marca szkolnego zestawu programów nauczania i szkolnego zestawu podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego.

2. Dyrektor gimnazjum prowadzi ewidencję spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie gimnazjum oraz sprawuje kontrolę jego realizacji, w szczególności dotyczącą zgłoszenia dziecka do gimnazjum przez rodziców.

§ 4

1. Dyrektor gimnazjum wstrzymuje uchwały Rady Pedagogicznej niezgodne z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonywania uchwały Dyrektor zawiadamia organ sprawujący nadzór pedagogiczny i Radę Rodziców.

§ 5

1. Dyrektor gimnazjum, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, może wyrazić zgodę na działalność w szkole stowarzyszeniom i organizacjom, których celem statutowym jest prowadzenie, rozszerzenie i wzbogacenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.

§ 6

1. W gimnazjum utworzone jest stanowisko wicedyrektora wg odrębnych przepisów.

§ 7

1. Radę Pedagogiczną tworzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w gimnazjum. Przewodniczącym rady jest Dyrektor. Do obowiązków przewodniczącego należy przygotowanie i prowadzenie zebrania oraz zawiadomienie jej członków o terminie i porządku obrad.

§ 8

1. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:

1.1. zatwierdzanie planu pracy szkoły, przydział godzin, planu lekcji,

1.2. zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

1.3. podejmowanie uchwał w sprawach innowacji pedagogicznych,

1.4. opracowanie i uchwalenie Szkolnego Systemu Oceniania,

1.5. opracowanie i uchwalenie programu wychowawczego i profilaktyki szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego,

1.6. zatwierdzanie szkolnego zestawu programów nauczania i szkolnego zestawu podręczników,

1.7. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu i uchwala go.

2. Rada pedagogiczna opiniuje:

2.1. roczną organizację pracy gimnazjum – tygodniowy plan zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

2.2. wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

2.3. propozycje Dyrektora w sprawach przyznania nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

3. Rada Pedagogiczna przygotowuje Statut gimnazjum lub jego zmiany i przedstawia go do uchwalenia Radzie Pedagogicznej po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców.

4. Rada Pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie nauczyciela ze stanowiska Dyrektora gimnazjum lub innego stanowiska kierowniczego.

5. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków, a zebrania są protokołowane.

6. Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani nie ujawniać spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.

7. Szczegółowe zasady pracy Rady Pedagogicznej określa regulamin jej działalności.

§ 9

1. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie gimnazjum. Organy Samorządu są reprezentantami ogółu uczniów.

2. Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów.

3. Samorząd Uczniowski może przedstawiać Dyrektorowi gimnazjum i Radzie Pedagogicznej wnioski i opinie w sprawach dotyczących gimnazjum, a w szczególności dotyczące praw i obowiązków ucznia.

4. Uczniowie mają prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu Uczniowskiego, do redagowania i wydawania gazetki szkolnej, redagowania szkolnej strony internetowej, organizowania działalności kulturalnej, sportowej i rozrywkowej zgodnej z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi szkoły.

§ 10

Zasady współdziałania organów szkoły

1. Organy szkoły mają możliwość swobodnego współdziałania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych prawem i niniejszym statutem.

2. Określa się zasady współdziałania poszczególnych organów szkoły w granicach ich kompetencji określonych prawem i niniejszym statutem:

2.1. zapewnienie każdemu z nich możliwości swobodnego działania w granicach kompetencji,

2.2. wspólne rozwiązywanie problemów i omawianie ich na zebraniach Rady Pedagogicznej,

2.3. zapewnienie przepływu bieżącej informacji pomiędzy organami szkoły o podejmowanych i planowanych działaniach oraz decyzjach poprzez:

a) organizowanie zebrań wychowawcy z oddziałową Radą Rodziców, z Samorządem klasowym,

b) organizowanie spotkań Dyrektora szkoły z przedstawicielami Rady Rodziców,

c) organizowanie apeli szkolnych o charakterze informacyjnym.

§ 11
Rozwiązywanie sporów między organami

1. W razie zaistnienia konfliktów lub sporów pomiędzy organami szkoły, w których jedną ze stron nie jest Dyrektor szkoły, spór rozstrzyga Dyrektor szkoły przy współudziale zainteresowanych stron.

2. Strony mają prawo odwołać się od podjętych decyzji do organu nadzorującego szkołę w terminie 14 dni.

3. W przypadku konfliktu, w którym jedną ze stron jest Dyrektor szkoły i nie osiągnie się porozumienia na drodze negocjacji lub mediacji, spór rozstrzyga organ nadzorujący szkołę.

Rozdział IV
Organizacja gimnazjum

§ 1

1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny gimnazjum opracowany przez Dyrektora szkoły z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych programów nauczania.

2. W arkuszu organizacji gimnazjum zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły z uwzględnieniem ich stopnia awansu zawodowego, kwalifikacji, liczbę stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych wynikających z ramowych planów nauczania oraz zajęć dodatkowych.

3. Arkusz organizacji, o których mowa w ust. 2, Dyrektor szkoły przedstawia do zatwierdzenia organowi prowadzącemu w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku, a ten zatwierdza go do 30 maja danego roku.

4. Dyrektor szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji ustala tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, w tym wynikających z potrzeby wprowadzenia eksperymentów i innowacji z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz zasad bezpieczeństwa.

§ 2

1. Podstawową jednostką organizacyjną gimnazjum jest oddział.

2. Liczba uczniów w oddziale wynosi nie więcej niż 24 uczniów (bez podziału na grupy językowe), a na zajęciach wychowania fizycznego – 26 osób w grupie.

3. Liczba uczniów w oddziałach integracyjnych wynosi od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.

4. Liczba uczniów w oddziałach sportowych od 15 do 30.

5. Do oddziałów integracyjnych nie przyjmuje się uczniów ze sprzężoną niepełnosprawnością oraz uczniów z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym.

6. W szkole nie tworzy się nowego oddziału tej samej klasy, jeżeli średnia liczba uczniów w każdym z tych oddziałów byłaby mniejsza niż 18 (decyduje organ prowadzący szkołę).

§ 3

1. Podstawową formą pracy gimnazjum są zajęcia dydaktyczno - wychowawcze prowadzone w systemie klasowo - lekcyjnym.

2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.

3. Przerwy międzylekcyjne trwają 10 minut a długa przerwa 20 minut . Decyzję w tej sprawie podejmuje Dyrektor gimnazjum.

§ 4

1. Niektóre zajęcia obowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym, w grupach oddziałowych, międzyklasowych, a także podczas wycieczek szkolnych i wyjazdów edukacyjnych.

2. Oddział można dzielić na grupy zgodnie z odrębnymi przepisami.

3. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych finansowanych z budżetu szkoły nie może być mniejsza niż 12.

§ 5

1. Szkoła przyjmuje słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy Dyrektorem szkoły a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.

§ 6

1. Uczniowie, ich rodzice i nauczyciele mogą korzystać z Biblioteki Szkolnej i Internetowego Centrum Informacji Multimedialnej, które służą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela oraz popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.

2. Czas pracy biblioteki jest dostosowany do tygodniowego planu zajęć, aby umożliwić użytkownikom dostęp do jej zbiorów podczas zajęć dydaktycznych i po ich zakończeniu.

§ 7

1. Świetlica szkolna prowadzi zajęcia w grupach wychowawczych, które nie przekraczają 25 uczniów.

2. Celem działalności świetlicy szkolnej jest:

2.1. zapewnienie młodzieży zorganizowanej opieki wychowawczej i socjalnej,

2.2. udzielenie uczniom słabszym pomocy w nauce i zapewnienie im odpowiednich warunków do nauki własnej.

2.3. zagospodarowanie czasu wolnego uczniów poprzez rozwijanie zamiłowań i uzdolnień.

§ 8

1. Szkoła posiada:

1.1. sale lekcyjne, pracownie przedmiotowe, w tym pracownie komputerowe z oprogramowaniem zabezpieczającym przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju psychicznego uczniów,

1.2. gabinet pielęgniarki,

1.3. gabinet pedagoga szkolnego,

1.4. gabinet logopedyczny,

1.5. gabinet rewalidacji,

1.6. salkę gimnastyczną,

1.7. halę sportową i basen,

1.8. zespół boisk zewnętrznych,

1.9. świetlicę szkolną,

1.10. bibliotekę szkolną.

1.11. system monitoringu wizyjnego. Oznacza to, iż budynek i teren szkolny objęty jest nadzorem kamer CCTV, w celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki.

Rozdział V
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły

§ 1

1. W szkole zatrudnia się nauczycieli, pracowników administracyjnych i pracowników obsługi.

2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.

§ 2

1. W szkole tworzy się stanowisko wicedyrektora, którego zakres obowiązków, odpowiedzialności i kompetencji ustala Dyrektor szkoły.

§ 3

1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość, wyniki tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

2. Do zadań i obowiązków nauczycieli należy w szczególności:

2.1. realizowanie obowiązującego w gimnazjum programu nauczania, programu profilaktyki oraz programu wychowawczego szkoły,

2.2. wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,

2.3. doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie kwalifikacji zawodowych,

2.4. eliminowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,

2.5. systematyczne prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania,

2.6. czynny udział w pracy Rady Pedagogicznej, realizowanie jej postanowień i uchwał,

2.7. współpraca z rodzicami.

§ 4

1. Dyrektor gimnazjum tworzy zespoły przedmiotowe, wychowawcze, problemowo-zadaniowe i integracyjny.

§ 5

1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami poprzez:

1.1. tworzenie warunków do rozwoju uczniów, przygotowanie ich do życia w zespole, rodzinie, społeczeństwie,

1.2. otaczanie indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swoich uczniów,

1.3. rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniowskim,

1.4. współdziałanie z nauczycielami uczącymi w klasie, koordynowanie ich działań wychowawczych, organizowanie indywidualnej opieki nad uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze,

1.5. utrzymywanie systematycznego kontaktu z rodzicami uczniów, udzielanie informacji, porad, wskazówek ułatwiających rozwiązywanie problemów,

1.6. współdziałanie z pedagogiem szkolnym w celu uzyskanie wszechstronnej pomocy dla uczniów i ich rodziców,

1.7. kontrolowanie realizacji obowiązku szkolnego przez wychowanków,

1.8. pomaganie w organizacji i udziału w życiu kulturalnym,

1.9. dokonywanie oceny wyników nauczania i pracy wychowawczej klasy oraz przedkładanie sprawozdania z postępów dydaktyczno-wychowawczych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej,

1.1. systematyczne i prawidłowe prowadzenie dokumentacji z działalności opiekuńczo - wychowawczej.

2. W celu lepszego realizowania zadań, wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej oraz innych właściwych placówek lub instytucji oświatowych i naukowych.

§ 6

1. Pedagog szkolny wykonuje swoje zadanie poprzez:

1.1. indywidualne rozmowy z uczniami i ich rodzicami,

1.2. prelekcje i pogadanki w czasie lekcji wychowawczych, apeli szkolnych i zebrań z rodzicami,

1.3. odwiedzanie domów rodzinnych uczniów,

1.4. utrzymywanie stałej współpracy z nauczycielami, Poradnią Psychologiczo- Pedagogiczną, sądem, policją oraz placówkami opieki społecznej,

1.5. koordynację oddziaływań profilaktycznych szkoły,

1.6. określanie form i sposobów udzielania pomocy uczniom, w tym uczniom wybitnie uzdolnionym,

1.7. prowadzenie indywidualnych zajęć dla uczniów mających na celu wyrównanie i likwidowanie braków wynikających z deficytów rozwojowych,

1.8. organizowanie zajęć i koordynowanie działań związanych z preorientacją zawodową.

§ 7

1. Do zadań i obowiązków nauczyciela - bibliotekarza należy:

1.1. dbanie o księgozbiór i stałe aktualizowanie go,

1.2. prowadzenie dokumentacji biblioteki i katalogów,

1.3. rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów, przygotowanie ich do samodzielnego doboru wartościowych książek i czasopism,

1.4. udzielanie fachowej porady i informacji bibliograficznych uczniom i nauczycielom,

1.5. prowadzenie prenumeraty prasy dla szkoły,

1.6. współuczestniczenie w realizacji zadań dydaktyczno - wychowawczych szkoły,

1.7. informowanie Rady Pedagogicznej przynajmniej raz w semestrze o stanie czytelnictwa w szkole,

1.8. opieka nad Internetowym Centrum Informacji Multimedialnej.

§ 8

1. Pielęgniarka szkolna jest odpowiedzialna za stan zdrowia i higieny uczniów. Szczegółowy zakres obowiązków pielęgniarki szkolnej określają odrębne przepisy Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej.

§ 9

1. Zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania gimnazjum, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości. Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala Dyrektor szkoły.

Rozdział VI
Rekrutacja

§ 1

1. Do gimnazjum uczęszczają uczniowie mieszkający w jej obwodzie, którzy ukończyli szkołę podstawową z wyłączeniem uczniów, którzy zostali przyjęci do innych szkół.

§ 2

1. Regulamin Rekrutacji uczniów do klasy I Gimnazjum nr 2 w Nowej Soli.

1.1. Do Gimnazjum przyjmowani są uczniowie, którzy do 31 maja złożyli podanie o przyjęcie do szkoły i ponadto w terminie do 30 czerwca dostarczą świadectwo ukończenia szkoły podstawowej i zaświadczenie ze sprawdzianu po szkole podstawowej.

1.2. Pierwszeństwo w przyjęciu do szkoły mają uczniowie zamieszkali w obwodzie szkoły, którzy dopełnili formalności zawartych w punkcie 1.1.

1.3. Pozostali uczniowie z rejonu, którzy nie złożyli podania i świadectwa w terminie ustawowym będą traktowani jak uczniowie zamieszkali poza rejonem.

1.4. Przy podziale uczniów na poszczególne oddziały uwzględnia się:

a) kontynuację języka obcego,

b) zainteresowania uczniów,

c) uczniów dojeżdżających.

1.5. Uczeń może zmienić przydział do klasy jedynie po uzgodnieniu indywidualnym z dyrekcją szkoły i wychowawcą na zasadzie zamiany.

2. Przyjmowanie uczniów zamieszkałych poza rejonem.

2.1. O kolejności przyjęć decydują następujące kryteria:

a) średnia ocen co najmniej 4,0,

b) ocena z zachowania przynajmniej dobra,

c) uczeń ma starsze rodzeństwo uczące się już w Gimnazjum nr 2,

d) uczeń jest dzieckiem pracownika szkoły,

e) ilość uzyskanych punktów na sprawdzianie końcowym wynosi (co najmniej 50 %),

3. Uczniowie przydzieleni są do zespołów klasowych na zasadach zawartych w punkcie 1.4.

2. Regulamin Rekrutacji do klas sportowych.

2.1. Nabór uczniów do klas sportowych odbywa się po klasie szóstej szkoły podstawowej.

2.2. Kandydat winien charakteryzować się następującymi cechami:

a) odpowiednim poziomem i rozwojem fizycznym,

b) większą od przeciętnej sprawnością motoryczną potwierdzoną testami sprawności ogólnej,

c) odpowiednim rozwojem cech osobowościowych,

d) aspiracją i zainteresowaniami sportowymi,

e) wysokimi wynikami w nauce,

2.3. W skład komisji kwalifikacyjnej wchodzą:

a) lekarz,

b) trener piłki nożnej, ręcznej lub siatkowej,

c) wychowawca klasy,

d) przedstawiciel dyrekcji szkoły,

2.4. Nabór uczniów powinien być poprzedzony szeroką akcją propagandową.

2.5. Ostateczną decyzję o zamknięciu listy i naboru uczniów podejmuje Dyrektor szkoły, po konsultacji z Radą Trenerów.

3. Regulamin Rekrutacji do klas integracyjnych.

3.1. Rekrutacja uczniów do klas integracyjnych odbywa się w maju (czerwcu) poprzedzającym rok szkolny, w którym zacznie funkcjonować klasa integracyjna.

3.2. Dzieci pełnosprawne są rekrutowane spośród tych, których rodzice wyrazili pisemną zgodę na naukę w klasie integracyjnej.

3.3. Dzieci niepełnosprawne i niedostosowane społecznie są rekrutowane spośród tych, którym Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna wydała orzeczenie o potrzebie i możliwości nauki dziecka w klasie integracyjnej.

3.4. O przyjęciu dzieci niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie decyduje Komisja Rekrutacyjna, biorąc pod uwagę rodzaj i stopień niepełnosprawności ucznia oraz możliwości placówki - kwalifikacje kadry i infrastrukturę szkoły.

3.5. Ostateczną listę uczniów w klasie integracyjnej ustala Komisja Rekrutacyjna po wnikliwej analizie dokumentacji dzieci.

3.6. W klasie integracyjnej nie dopuszcza się do kumulowania się tych samych typów niepełnosprawności uczniów.

3.7. W wyjątkowych sytuacjach Rada Pedagogiczna może wyłączyć z klasy integracyjnej ucznia pełnosprawnego, niepełnosprawnego lub niedostosowanego społecznie (powodem może być bardzo negatywne funkcjonowanie w grupie i wysoki poziom agresji lub niechęć dziecka do uczęszczania do klasy integracyjnej).

3.8. W przypadku dużej liczby dzieci pełnosprawnych chętnych do nauki w klasie integracyjnej o przyjęciu będą decydowały wyniki w nauce i ocena z zachowania.

3.9. Orzeczenia o niepełnosprawności i orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego (integracyjnego) przechowywane są w gabinecie pedagoga i nauczyciela rewalidacji.

§ 3

1. Na wniosek rodziców i po zasięgnięciu opinii Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej Dyrektor gimnazjum może:

1.1. zezwolić na spełnianie obowiązku szkolnego poza gimnazjum,

1.2. odroczyć obowiązek szkolny ze względu na długotrwałą chorobę,

1.3. zezwolić na realizację indywidualnego toku nauki i indywidualnego programu nauczania.

2. W uzasadnionych przypadkach do gimnazjum mogą uczęszczać uczniowie mieszkający poza jej obwodem. Przyjęcie dzieci spoza obwodu nie może powodować pogorszenia warunków pracy gimnazjum.

3. Zasady przyjmowania uczniów spoza obwodu ustala regulamin rekrutacji zawarty w paragrafie2 punkt 2.

Rozdział VII
Uczniowie

§ 1

1. Uczeń ma prawo do:

1.1. zapoznania się z programami nauczania poszczególnych zajęć edukacyjnych na lekcjach wprowadzających oraz funkcjonowania biblioteki szkolnej,

1.2. właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej, opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie własnej godności,

1.3. korzystanie z różnych form pomocy,

1.4. życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie kształcenia i wychowania,

1.5. opieki wychowawczej i zapewnienia warunków bezpieczeństwa,

1.6. swobody w wyrażaniu myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych,

1.7. sprawiedliwej, umotywowanej i jawnej oceny ustalonej na podstawie znanych kryteriów, zgodnych ze szkolnym systemem oceniania,

1.8. powiadamiania go o terminie i zakresie pisemnych sprawdzianów wiadomości, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem,

1.9. rozwijania swych zainteresowań, zdolności i talentów na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych oraz pomocy w przygotowaniu do konkursów i olimpiad,

1.10. odpoczynku w czasie przerw międzylekcyjnych oraz w czasie przerw świątecznych i ferii,

1.11. uzyskania pomocy psychologiczno - pedagogicznej w przypadku trudności w nauce, na zasadach określonych w regulaminie szkoły,

1.12. korzystania z poradnictwa i terapii pedagogicznej oraz psychologicznej,

1.13. uczestnictwa i udziału w organizowaniu imprez kulturalnych, oświatowych, sportowych i rozrywkowych na terenie gimnazjum,

1.14. wpływania na życie gimnazjum poprzez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających na terenie szkoły.

2. W przypadku rażącego i nagminnego naruszania praw ucznia albo powstania innego sporu, uczeń ma prawo odwołać się w formie pisemnej do:

2.1. wychowawcy klasy,

2.2. pedagoga szkolnego,

2.3. Samorządu Uczniowskiego,

2.4. Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia,

2.5. Dyrektora szkoły,

2.6. Rady Rodziców.

§ 2

1.Uczeń ma obowiązek:

1.1. przestrzegania postanowień zawartych w Statucie, obowiązujących regulaminach i innych dokumentach dotyczących życia szkoły,

1.2. godnie reprezentować szkołę i dbać o jej dobre imię,

1.3. uczyć się systematycznie i rozwijać swoje umiejętności,

1.4. aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych, w życiu szkoły; regularnie uczęszczać i nie spóźniać się na lekcje, a każdą nieobecność spowodowaną chorobą lub inną ważną przyczyną usprawiedliwić u wychowawcy w terminie 7 dni roboczych po powrocie do szkoły na podstawie pisemnego usprawiedliwienia rodziców w dzienniczku ucznia

lub zaświadczenia lekarskiego,

1.5. przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,

1.6. dbać o kulturę słowa w szkole i poza nią, by sposób bycia nie naruszał godności własnej i innych,

1.7. przychodzić do szkoły schludnie i estetycznie ubranym (bez makijażu i ozdób), na zajęciach wychowania fizycznego nosić strój gimnastyczny (tj. białą koszulkę i spodenki gimnastyczne, a na basenie strój kąpielowy), a podczas uroczystości szkolnych – strój galowy (tj. białą bluzkę/koszulę i ciemną spódnicę/spodnie),

1.8. dbać o ład i porządek, mienie własne i innych; za szkody wyrządzone przez uczniów w mieniu szkolnym i pozaszkolnym w czasie wycieczek i innych imprez szkolnych odpowiadają rodzice, którzy pokrywają koszty zniszczeń,

1.9. przestrzegać zasad higieny, chronić własne zdrowie i życie; ucznia gimnazjum obowiązuje bezwzględny zakaz palenia tytoniu, spożywania alkoholu, rozprowadzania i zażywania środków odurzających,

1.10. okazywać szacunek każdemu człowiekowi, postępować uczciwie, zdecydowanie reagować na zło i agresję,

1.11. podporządkować się zaleceniom Dyrektora gimnazjum, Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego,

1.12. rozstrzygać spory na zasadach negocjacji, porozumienia i wzajemnego poszanowania norm społecznych,

1.13. bezwzględnie przestrzegać obowiązującego na zajęciach szkolnych zakazu używania telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych (odtwarzaczy MP3, MP4, aparatów fotograficznych, kamer itp.), z wyłączeniem zajęć, na których za zgodą nauczyciela stanowią one pomoc dydaktyczną lub wymaga tego sytuacja zagrażająca zdrowiu, życiu lub bezpieczeństwu uczniów.

§ 3

1. Za wzorową i przykładną postawę uczeń otrzymuje następujące wyróżnienia:

1.1. pochwałę wychowawcy klasy ustną i pisemną,

1.2. pochwałę Dyrektora gimnazjum ustną i pisemną,

1.3. list pochwalny skierowany do rodziców,

1.4. dyplom uznania,

1.5. nagrodę rzeczową,

1.6. odnotowanie osiągnięć na świadectwie szkolnym.

2. Za lekceważenie nauki i innych obowiązków uczeń może otrzymać następujące kary:

2.1. naganę wychowawcy klasy ustną i pisemną,

2.2. upomnienie Dyrektora szkoły z powiadomieniem rodziców,

2.3. naganę Dyrektora szkoły z wpisem do akt,

2.4. przeniesienie do równoległej klasy w swojej szkole,

2.5. Na wniosek Dyrektora szkoły na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej przeniesienie przez kuratora oświaty do innej szkoły w przypadku braku poprawy pomimo zastosowania ww. kar oraz powtarzania się następujących sytuacji:

a) znęcania się nad młodszymi kolegami, a szczególnie uczniami nowo przyjętymi,

b) rozprowadzania na terenie szkoły narkotyków i innych środków odurzających,

c) przebywania na terenie szkoły pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających,

d) uczestniczenia w bójkach i rozbojach,

e) umyślnego niszczenia mienia i sprzętu szkolnego,

f) notorycznego zakłócania toku lekcji.

3. Wychowawca lub Dyrektor szkoły ma obowiązek pisemnego poinformowania rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o zastosowaniu wobec niego kary.

4. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą odwołać się od udzielenia kary w formie pisemnej lub zgłosić skargę do Dyrektora szkoły w terminie 7 dni roboczych.

5. Dyrektora szkoły obowiązuje 14-dniowy termin udzielenia pisemnej odpowiedzi na odwołanie po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego.

6. Uczeń może być skreślony z listy uczniów po ukończeniu 18 roku życia w przypadku nierealizowania obowiązku szkolnego. Skreślenia dokonuje Dyrektor szkoły.

§ 4

Szczegółowy katalog praw i obowiązków ucznia oraz zasady przyznawania wyróżnień i stosowania kar określa Regulamin Gimnazjum nr 2 w Nowej Soli.

Rozdział VIII
Oddziały integracyjne

§ 1

1. Klasy integracyjne to oferta szkoły dla uczniów o różnym poziomie rozwoju psychofizycznego (w tym wybitnie zdolnych, niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie), zapewniająca im wspólną naukę i opiekę z uwzględnieniem ich specyficznych potrzeb edukacyjnych wynikających z różnic rozwojowych.

2. Zasady funkcjonowania klas integracyjnych określa szczegółowo Szkolny Program Integracji Gimnazjum nr 2 w Nowej Soli.

§ 2

1. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki, plastyki i religii bierze się pod uwagę wkład pracy ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.

2. W ocenie ucznia niepełnosprawnego z zachowania uwzględnia się wpływ stwierdzonych zaburzeń na jego zachowanie i funkcjonowanie w szkole.

§ 3

1. Zadania dodatkowo zatrudnionego nauczyciela posiadającego specjalne przygotowanie pedagogiczne (nauczyciela wspomagającego):

1.1. Wspólnie z nauczycielem przedmiotu tworzy indywidualne programy nauczania dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie.

1.2. Uczestniczy w wyznaczonych zajęciach dydaktycznych wspomagając uczniów niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie.

1.3. Przygotowuje pomoce dydaktyczne dla uczniów niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie.

1.4. Uczestniczy we wszystkich imprezach i wycieczkach organizowanych przez klasę.

1.5. Bierze udział w zebraniach z rodzicami stosując się do ustalonego wcześniej z wychowawcą klasy planu przebiegu zebrania.

1.6. Uczestniczy w pracach Zespołu do Spraw Integracji.

1.7. Współpracuje z instytucjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie i ich rodzin.

1.8. Uczestniczy w pracach Komisji Rekrutacyjnej.

1.9. Zapewnia uczniom niepełnosprawnym ruchowo bezpieczeństwo w czasie przerw podczas przemieszczania się windą.

§ 4

1. Zadania Szkolnego Zespołu do Spraw Integracji:

1.1. Omawianie i rozwiązywanie indywidualnych problemów uczniów niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie.

1.2. Omawianie i konsultowanie indywidualnych programów nauczania uczniów niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie.

1.3. Omawianie i rozwiązywanie problemów związanych z integracją uczniów.

1.4. Czuwanie nad przebiegiem rekrutacji do klas integracyjnych.

1.5. Współpracowanie z instytucjami wspomagającymi uczniów niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie oraz ich rodziny.

1.6. Ustalenie kierunku doskonalenia nauczycieli pracujących w oddziałach integracyjnych.

Rozdział IX
Szkolny System Oceniania

§ 1

1. Szkolny system oceniania działa w oparciu o:

1.1. Ustawę o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. I Dz. U z I 996r nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami.

1.2. Rozporządzenie MEN z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U z 2004 r nr 199).

§ 2

1. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

1.1. Poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych, jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie.

1.2. Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.

1.3. Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu.

1.4. Dostarczanie rodzicom /opiekunom prawnym/ i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.

1.5. Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.

§ 3

1. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

1.1. Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców /opiekunów prawnych/.

1.2. Bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie, według skali i w formach przyjętych w gimnazjum oraz zaliczanie niektórych zajęć edukacyjnych.

1.3. Ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (opiekunom prawnym) informacji o postępach i trudnościach w nauce.

1.4. Przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych.

1.5. Ustalenie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego /semestru/.

1.6. Ustalenie przedmiotowych kryteriów oceniania.

1.7. Ustalenie warunków i trybu uzyskiwania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

2. Uczeń powinien być przekonany o tym, że ocena jest jawna i uzasadniona, stanowi informację o spełnianiu wymagań programowych.

3. Uczeń posiadający opinię Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej lub orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego jest oceniany zgodnie ze Szkolnym Systemem Oceniania i Przedmiotowym Systemem Oceniania dostosowanym do indywidualnych zaleceń i informacji zawartych w wyżej wymienionych dokumentach.

§ 4

1. Ogólne zasady oceniania:

1.1. Rok szkolny ma dwa semestry.

1.2. W szkole obowiązuje stopniowa skala ocen zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych:

1 - niedostateczny, 2 - dopuszczający, 3 - dostateczny, 4 - dobry, 5 - bardzo dobry, 6 - celujący.

1.3. W ocenach cząstkowych dopuszcza się stosowanie znaków plus i minus.

1.3.1. Osiągnięcia w konkursach, olimpiadach i zawodach premiowane są wysokimi ocenami z danego przedmiotu; finaliści w konkursach powiatowych mogą otrzymać ocenę o jeden stopień wyższą od proponowanej, natomiast finaliści konkursów wojewódzkich otrzymują ocenę celującą.

1.4. Ocenianie jest rytmiczne.

2. Formy oceniania wiedzy uczniów:

2.1. Prace klasowe.

2.2. Sprawdziany.

2.3. Testy.

2.4. Kartkówki.

2.5. Odpowiedzi ustne, wypowiedzi pisemne.

2.6. Zadania domowe.

2.7. Inne umiejętności zaprezentowane przez ucznia.

3. Waga ocen.

3. 1. „Waga” poszczególnych ocen jest różna i ocena końcowa jest wystawiana w oparciu o średnią ważoną ocen cząstkowych.

Waga ocen 3; Ocena uzyskana za:

- prace klasowe

- sprawdziany

- testy

Waga ocen 2; Ocena uzyskana za:

- kartkówki

- odpowiedzi ustne przy tablicy

- indywidualny projekt uczniowski

- prezentacja multimedialna

Waga ocen 1; Ocena uzyskana za:

- zadanie domowe

- zeszyt

- ćwiczenia

- praca na lekcji

- praca w grupie

- grupowy projekt uczniowski

3.2. Znak ,,+” przy danej ocenie cząstkowej oznacza dodanie do niej 0,5, a znak ,,-” oznacza odjęcie 0,3.

§ 5

1. Szczegółowe zasady dotyczące prac klasowych, sprawdzianów i testów sprawdzających.

1.1. Praca klasowa powinna być zapowiedziana z tygodniowym wyprzedzeniem i zapisana w dzienniku.

1.2. Wciągu tygodnia dopuszczalne są trzy prace klasowe, ale nie w jednym dniu.

1.3. Prace winny być sprawdzone i oddane uczniom w ciągu dwóch tygodni - licząc dni robocze (nieobecność lub choroba nauczyciela przesuwa ten termin).

1.4. Prace klasowe i testy po sprawdzeniu i omówieniu zostają do wglądu u nauczyciela.

1.5. W semestrze z danego przedmiotu może być maksymalnie 5 i minimalnie 2 prace klasowe.

1.6. Nauczyciel może sprawdzić stopień przygotowania i bieżące wiadomości ucznia z trzech ostatnich lekcji bez zapowiedzi na każdej lekcji w formie pisemnej lub ustnej.

1.7. Pracę klasową, która nie została zaliczona z powodu nieobecności, uczeń musi zaliczyć w formie i czasie uzgodnionym z nauczycielem.

1.8. Jeżeli uczeń nie przystąpił do sprawdzianu, pisemnej pracy lub sprawdzianu kontrolnego w wyznaczonych terminach, otrzymuje ocenę niedostateczną.

1.9. W uzasadnionych przypadkach uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji (przed rozpoczęciem lekcji). Ilość dopuszczalnych nieprzygotowań w semestrze ustala nauczyciel prowadzący zajęcia.

1.10. Uczeń ma możliwość poprawienia oceny cząstkowej z prac pisemnych (sprawdzian i praca klasowa), jeden raz każdą pracę w ciągu dwóch tygodni od daty otrzymania oceny. Termin poprawy ustala nauczyciel.

1.11. Waga oceny poprawionej (pierwszej) ulega zmniejszeniu do wagi 1 w stosunku do wagi 3 oceny uzyskanej po poprawie.

1.12. O możliwości poprawy pozostałych ocen decyduje nauczyciel danego przedmiotu, jednak obydwie oceny liczone są do średniej.

§ 6

1. Zasady wystawiania ocen semestralnych i rocznych:

1.1. Nauczyciel informuje ucznia o proponowanej ocenie semestralnej miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.

1.2. Po powiadomieniu ucznia o proponowanej ocenie, może ona ulec zmianie.

1.3. O ocenie semestralnej niedostatecznej wychowawca informuje ucznia i jego rodziców (opiekunów prawnych) na miesiąc przed klasyfikacyjną Radą Pedagogiczną w formie pisemnej.

1.4. Każdy nauczyciel zobowiązany jest do zaproponowania uczniowi oceny śródsemestralnej z zajęć edukacyjnych.

1.5. Ocenę semestralną i roczną wystawiamy co najmniej z trzech ocen cząstkowych.

1.6. Średnie ważone konieczne do uzyskanie poszczególnych ocen końcowych:

- 5,3 - celujący

- 4,61 - 5,29 - bardzo dobry

- 3,61 - 4,60 – dobry

- 2,61 - 3,60 – dostateczny

- 1,80 - 2,60 – dopuszczający

1.7. Ocena końcoworoczna jest wystawiana w oparciu o średnią ważoną wszystkich ocen cząstkowych z obu semestrów.

1.8. Mimo średniej ważonej ocena końcowa może być wyższa i wynikać ze szczególnych osiągnięć oraz dodatkowych znaczących przedsięwzięć podejmowanych przez ucznia.

§ 7

1. Egzamin klasyfikacyjny.

1.1. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

1.2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej może złożyć lub jego rodzice /opiekunowie/ prośbę o dopuszczenie do zdawania egzaminu klasyfikacyjnego do dnia posiedzenia Rady Klasyfikacyjnej. Egzamin klasyfikacyjny zdaje także uczeń realizujący indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający

obowiązek nauki poza szkołą.

1.3. Po pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej termin przeprowadzenia tego egzaminu ustala Dyrektor w porozumieniu z rodzicami lub prawnymi opiekunami.

1.4. Egzamin klasyfikacyjny wymieniony w ust. 1.1, 1.2 przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych, wskazanego przez Dyrektora szkoły.

1.5. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia spełniającego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora, który zezwolił na spełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą:

a) Dyrektor lub jego zastępca jako przewodniczący,

b) Nauczyciele prowadzący zajęcia edukacyjne określone w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.

1.6. Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć formę ćwiczeń praktycznych.

1.7. Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający:

a) Skład komisji

b) Termin egzaminu

c) Zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne

d) Wyniki egzaminu oraz uzyskane oceny

Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

1.8. W wyjątkowych sytuacjach np. choroba ucznia, może być ustalony ponowny termin egzaminu klasyfikacyjnego na prośbę ucznia lub rodzica.

1.9. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni rodzice (prawni opiekunowie) ucznia w charakterze obserwatorów.

1.10. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna ocena roczna, może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

1.11. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora szkoły na piśmie, jeżeli uznają, że roczna lub semestralna ocena klasyfikacyjna z zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi ustalenia tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć

dydaktyczno-wychowawczych.

1.12. W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, Dyrektor szkoły powołuje komisję, która:

a) w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych,

b) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

1.13. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

1.14. W skład komisji wchodzą:

1) w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

a) Dyrektor lub jego zastępca jako przewodniczący,

b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,

c) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu prowadzących takie same zajęcia edukacyjne.

2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania:

a) Dyrektor lub jego zastępca jako przewodniczący,

b) wychowawca klasy,

c) wskazany przez Dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,

d) pedagog,

e) psycholog,

f) przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego,

g) przedstawiciel Rady Rodziców.

1.15. Nauczyciel wymieniony w ust. 1.15 pkt. la, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w

porozumieniu z Dyrektorem tej szkoły.

1.16. Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w

wyniku egzaminu poprawkowego.

1.17. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający:

1) w przypadku oceny z zajęć edukacyjnych:

a) skład komisji,

b) termin sprawdzianu,

c) zadania (pytania) sprawdzające,

d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.

2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

a) skład komisji,

b) termin posiedzenia komisji,

c) wynik głosowania,

d) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.

Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia, a do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

§ 8

1. Kryteria ocen z poszczególnych przedmiotów.

1.1. Nauczyciel zobowiązany jest określić wymagania edukacyjne na poszczególne oceny z nauczanego przedmiotu. Kryteria te przedstawia uczniom i rodzicom na początku każdego roku szkolnego.

1.2. Nauczyciel w kryteriach określa także warunki i tryb uzyskiwania wyższej niż przewidywana ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

§ 9

1. Ocenianie zachowania.

1.1. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę, nauczycieli i uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych, w szczególności:

a) wywiązywanie się z obowiązków ucznia: pozytywny stosunek do nauki i obowiązków szkolnych, systematyczne i punktualne uczęszczanie do szkoły, dbałość o wygląd własny i otoczenia (skromny, pozbawiony makijażu i piercingu wygląd oraz estetyczny, niewyzywający ubiór), odświętny strój na uroczystości szkolne;

b) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej: aktywne uczestnictwo w życiu szkoły, udział w uroczystościach i imprezach organizowanych w środowisku, reprezentowanie szkoły na zewnątrz, poszanowanie mienia szkoły;

c) dbałość o honor i tradycję szkoły: uczciwość, prawdomówność, stosowne zachowanie na imprezach;

d) dbałość o piękno mowy ojczystej: kultura i czystość języka bez względu na okoliczności (nieużywanie wulgaryzmów);

e) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych: koleżeńskie, przyjazne zachowanie i bezpieczne zachowanie wobec wszystkich uczniów i pracowników szkoły, niestosowanie przemocy, niesięganie po używki, w razie zauważonych zagrożeń powiadamianie właściwych osób lub samodzielne przeciwdziałanie zagrożeniu;

f) godne, kulturalne zachowanie w szkole i poza nią: uprzejme, kulturalne zachowanie wobec uczniów i pracowników szkoły oraz innych osób niezależnie od miejsca i okoliczności, szacunek do pracy ludzkiej, szacunek dla wolności i godności osobistej innych ludzi, troska o otaczającą przyrodę;

g) zaangażowanie w realizacje projektu edukacyjnego.

1.2. Rada Pedagogiczna w porozumieniu z Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim ustala warunki i sposoby oceniania ucznia.

1.3. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów i ich rodziców o warunkach i sposobie oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie poprawiania oceny klasyfikacyjnej zachowania.

1.4. Wychowawca klasy przed rocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej jest zobowiązany poinformować ucznia i jego rodziców o przewidywanej dla niego ocenie klasyfikacyjnej nieodpowiedniej lub nagannej z zachowania w terminie i formie określonej w § 6 pkt l.3.

1.5. Semestralną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy po uzyskaniu opinii nauczycieli, uczniów i ocenianego ucznia.

1.6. Uczeń ma możliwość poprawy oceny śródsemestralnej i semestralnej zachowania po zawarciu i realizacji odpowiedniego kontraktu zawartego pomiędzy wychowawcą a zainteresowanym uczniem.

1.7. Ustalona przez wychowawcę ocena klasyfikacyjna z zachowania jest ostateczna.

1.8. W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena z zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa, na wniosek rodziców ucznia / lub opiekunów prawnych/ złożony przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej, Dyrektor szkoły po wstrzymaniu wykonania uchwały Rady Pedagogicznej powołuje komisję, która przeprowadza

postępowanie wyjaśniające.

1.9. W skład komisji, o której mowa w pkt 1.8., wchodzą:

- Dyrektor szkoły jako przewodniczący,

- wychowawca klasy,

- nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,

- pedagog szkolny,

- przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego,

- przedstawiciel Rady Rodziców,

1.10. Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena z zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ta jest ostateczna.

1.11. Roczną (semestralną) ocenę z zachowania ustala się według następującej skali: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.


§ 10

Kryteria ocen z zachowania:

WZOROWA

1. Systematycznie uczęszcza na zajęcia, bierze w nich aktywny udział, nie ma nieusprawiedliwionych spóźnień i nieobecności.

2. Osiąga maksymalne wyniki w nauce, na miarę swoich możliwości.

3. Bierze aktywny udział w życiu szkoły i klasy, reprezentuje szkołę, dba o honor i tradycje szkoły.

4. Jest inicjatorem imprez klasowych, szkolnych lub środowiskowych.

5. Wyróżnia się troską o mienie szkoły, klasy i kolegów.

6. Wyróżnia się kulturą osobista, używa kulturalnego języka, jest koleżeński i życzliwy dla kolegów. Słabszym pomaga w nauce i w rozwiązywaniu problemów.

7. Dba o estetyczny wygląd siebie samego, klasy i szkoły (zgodnie z regulaminem szkoły).

8. Wykazał się dużą samodzielnością i innowacyjnością we wszystkich etapach realizacji projektu i wykazał się umiejętnością dokonania samooceny i wyciągania wniosków.

BARDZO DOBRA

1. Systematycznie uczęszcza na zajęcia, bierze w nich aktywny udział, nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności.

2. Osiąga najlepsze wyniki w nauce na miarę swoich możliwości.

3. Chętnie podejmuje zaproponowane mu prace na rzecz klasy i szkoły; bywa inicjatorem.

4. Dba o mienie klasy i szkoły.

5. Wyróżnia się kulturą osobistą, używa kulturalnego języka, jest życzliwy dla kolegów (również młodszych klas).

6. Dba o estetyczny wygląd siebie samego, klasy i szkoły.

7. Był aktywnym uczestnikiem zespołu realizującego projekt edukacyjny, a jego współpraca w zespole była rzeczowa i nacechowana życzliwością.

DOBRA

1. Systematycznie uczęszcza na zajęcia, jest zawsze przygotowany do lekcji. Stara się brać aktywny udział w lekcjach.

2. Prowadzi zeszyty przedmiotowe zgodnie z wymaganiami nauczycieli, na bieżąco odrabia prace domowe.

3. Stara się osiągać jak najlepsze wyniki w nauce na miarę swoich możliwości.

4. Jest kulturalny w stosunku do kolegów i pracowników szkoły.

5. Przestrzega zasad higieny osobistej i higieny otoczenia.

6. Przestrzega zasad porządkowych, nie niszczy mienia szkoły i mienia kolegów.

7. Wywiązuje się z obowiązków dyżurnego i powierzonych mu prac.

8. Współpracował w zespole realizującym projekt edukacyjny, wypełniając stawiane przed sobą i zespołem zadania.

POPRAWNA

1. Systematycznie uczęszcza na zajęcia, jest przygotowany do lekcji. Zdarza się, że nie bierze w niej aktywnego udziału.

2. Prowadzi zeszyty przedmiotowe zgodnie z wymaganiami nauczycieli, na bieżąco odrabia prace domowe.

3. Podejmuje starania o poprawę swoich wyników w nauce i zachowaniu.

4. Jego zachowanie nie odbiega od ogólnie przyjętych norm współżycia społecznego.

5. Przestrzega zasad higieny osobistej i higieny otoczenia.

6. Przestrzega zasad porządkowych, nie niszczy mienia szkoły i mienia kolegów.

7. Zdarzają mu się nieuzasadnione spóźnienia na pierwszą lekcję.

8. Wywiązuje się z obowiązków dyżurnego i powierzonych mu prac.

9. Nie wagaruje.

10. Współpracował w zespole realizującym projekt edukacyjny, wypełniając stawione przed sobą i zespołem zadania, przy czym jego działania były podejmowane na prośbę lidera zespołu lub po interwencji opiekuna projektu.

NIEODPOWIEDNIA

1. Często jest nieprzygotowany do lekcji, nie bierze w niej aktywnego udziału.

2. Nie uzupełnia zaległości w nauce.

3. Jego zachowanie uchybia normom współżycia w grupie.

4. Nie wywiązuje się z powierzonych mu prac.

5. Ma agresywny stosunek do kolegów i nauczycieli.

6. Niszczy mienie klasy, szkoły i mienie kolegów.

7. Pali papierosy.

8. Notorycznie się spóźnia.

9. Nie pracuje nad poprawą swego charakteru.

10. Mimo złożenia deklaracji o przystąpieniu do realizacji projektu nie wywiązał się w terminie ze swoich obowiązków, czego konsekwencją były opóźnienia w realizacji projektu lub konieczność realizacji zadania przez innych członków zespołu.

NAGANNA - otrzymuje uczeń, który popełnia, co najmniej dwa z poniższych wykroczeń:

1. Nie przygotowuje się do lekcji, nie bierze w niej udziału, uniemożliwia nauczycielowi prowadzenie lekcji.

2. Nie przejawia chęci do uzupełniania zaległości w nauce i poprawy swojego zachowania.

3. Nie przestrzega żadnych norm współżycia w grupie.

4. Przejawia bierną postawę wobec życia klasy i szkoły.

5. Zagraża swoim zachowaniem innym uczniom, nauczycielom i pracownikom szkoły.

6. Niszczy mienie klasy, szkoły i mienie kolegów.

7. Pali papierosy, pije alkohol lub używa bądź rozprowadza środki odurzające.

8. Wchodzi w konflikt z prawem.

9. Unika realizacji obowiązku szkolnego poprzez spóźnienia i wagary.

10. Nie uczestniczył lub odmówił udziału w realizacji projektu edukacyjnego.

§ 11

l. Egzamin poprawkowy.

1.1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednego z obowiązkowych zajęć edukacyjnych może zdawać egzamin poprawkowy.

1.2 W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych na prośbę ucznia lub rodzica (opiekuna).

1.3 Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej z wyjątkiem plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których przeprowadza się egzamin w formie praktycznej.

1.4 Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.

1.5 Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora szkoły, w jej skład wchodzą:

a) Dyrektor lub jego zastępca jako przewodniczący,

b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako egzaminujący,

c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek komisji.

1.6 Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający:

a) skład komisji,

b) termin egzaminu,

c) pytania egzaminacyjne,

d) wynik egzaminu.

Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

1.7 Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego, może do niego przystąpić w dodatkowym terminie, nie później niż do końca września.

1.8 Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego powtarza klasę.

1.9 Rada Pedagogiczna uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, może jeden raz w ciągu etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych pod warunkiem, że te zajęcia realizowane są w klasie programowo wyższej.

§ 12

1. Postanowienia końcowe.

1.1 Uczeń uzyskuje promocję do następnej klasy lub kończy klasę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.

1.2 Uczeń kończy szkołę - gimnazjum, gdy:

a) w wyniku klasyfikacji końcowej oraz z zajęć, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych,

b) przystąpił do egzaminu gimnazjalnego.

Rozdział X
Rodzice (prawni opiekunowie)

§ 1

1. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka wynikających z ustawowego obowiązku szkolnego należy:

1.1. zapisanie dziecka do gimnazjum w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy szkołę podstawową, przestrzegając regulaminu rekrutacji szkoły. Termin zapisów ustala corocznie Kurator Oświaty w zarządzeniu o rekrutacji,

1.2. zapewnienie regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne,

1.3. zapewnienie dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć szkolnych,

§ 2

1. Dla zapewnienia warunków osiągania jak najlepszych wyników kształcenia i wychowania uczniów rodzice współpracują z organami gimnazjum. W ramach tej współpracy rodzice mają prawo do:

1.1 kontaktów z wychowawcą klasy i nauczycielami,

1.2. porad pedagoga i psychologa szkolnego,

1.3. dyskrecji i poszanowania prywatności w rozwiązywaniu problemów dziecka i rodziny,

1.4. występowania z inicjatywami wzbogacającymi życie gimnazjum,

1.5. wyrażania opinii dotyczących pracy gimnazjum i poszczególnych nauczycieli dyrektorowi gimnazjum oraz kuratorowi oświaty, bezpośrednio lub za pośrednictwem swych reprezentantów.

2. Do obowiązków rodziców należą:

2.1. wspieranie procesu nauczania i wychowywania,

2.2. systematyczny kontakt z wychowawcą klasy,

2.3. udzielanie w miarę swoich możliwości pomocy organizacyjnej i materialnej gimnazjum.

 

Rozdział XI
Postanowienia końcowe

§ 1

1. Gimnazjum jest jednostką budżetową, finansowaną przez Urząd Miasta Nowa Sól.

2. Zasady prowadzenia gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.

§ 2

1. Gimnazjum używa pieczęci urzędowej o treści: PUBLICZNE GIMNAZJUM NR 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Nowej Soli 67-100 Nowa Sól, ul. Gimnazjalna 11 NIP 925-17-69-234 REGON 970780231.

2. Tablice i stemple zawierają nazwę, numer porządkowy i siedzibę gimnazjum.

§ 3

1. Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumenty zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 4

1. Statut obowiązuje wszystkich członków społeczności szkolnej: pracowników, uczniów, nauczycieli i rodziców.

§ 5

1. Dyrektor szkoły zapewnia możliwość zapoznania się ze Statutem wszystkim członkom społeczności szkolnej (również rodzicom lub opiekunom) poprzez umożliwienie dostępu do niego w bibliotece szkolnej oraz na szkolnej stronie internetowej.

§ 6

1. W przypadku nieobecności Dyrektora gimnazjum obowiązki przejmuje wicedyrektor.

§ 7

1. Nowelizację Statutu opracowuje i uchwala Rada Pedagogiczna.

§ 8

1. Tekst jednolity niniejszego Statutu w związku z dokonaną nowelizacją Uchwałą Rady Pedagogicznej nr 2 z dnia 29 sierpnia 2014 roku wchodzi w życie z dniem podjęcia uchwały.

 

 

 
   

E-Urząd
Rejestr informacji o Środowisku