Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miejski w Nowej Soli (strona archiwalna)
Bip - Strona główna

Urząd Miejski

Jak załatwić sprawę - karty usług

Rada Miejska

Młodzieżowa Rada Miejska

Ogłoszenia

Jednostki organizacyjne gminy

Druki do pobrania »

Prawo lokalne

Finanse gminy

Strategie, programy, plany

Urząd Stanu Cywilnego

Mapa aktywności organizacji pozarządowych »

Rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości »

Wykaz spółek »

Wybory Prezydenta RP 2020

Wybory do Sejmu RP i Senatu RP 2019

Zgromadzenia publiczne »

Kanały technologiczne »

Wybory uzupełniające

Wybory Samorządowe 2018

Wybory do Parlamentu Europejskiego 2019

Promocja miasta/logotypy

Wybory przedterminowe na Prezydenta Miasta Nowa Sól

Powszechny Spis Rolny 2020

Narodowy Spis Powszechny

walidacja css walidacja html
Strona główna » Publiczne Przedszkole Nr 1 » Statut PP nr 1 w Nowej Soli

Publiczne Przedszkole Nr 1: Statut PP nr 1 w Nowej Soli

 

Publiczne Przedszkole nr 1 w Nowej Soli

 

STATUT

 

Nowa Sól, 26.02.2018 rok

 

Statut opracowano na podstawie:

  • Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59);
    • Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60);
    • Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 z późn. zm.);
    • Rozporządzenia Prezesa Rady ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie Zasad techniki prawodawczej (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 283);
    • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 356);
    • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1591),
    • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. z 1992 r. Nr 36, poz. 155 z późn. zm.);
    • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r. poz. 649);
    • Konwencji o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 Nr 120, poz. 526 z późn. zm.,);
    • Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1189);
    • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U.
      z 2017 r. poz. 1578);
    • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1652);
    • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. z 2017 r. poz. 1611);
    • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 1646);
    • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz.U. z 2017 r. poz. 1655);
    • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2017 r. poz. 1616);
    • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1627);
    • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1603);
    • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. nr 6, poz. 69 ze zm.);
    • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości
      i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt dzieci w tych placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1628);
    • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2017 r. poz. 1635);
    • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia31 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowego sposobu realizacji w szkołach środków towarzyszących o charakterze edukacyjnym, które służą prawidłowej realizacji programu dla szkół oraz upowszechniają wśród dzieci zdrowe nawyki żywieniowe (Dz. U. z2017 r. poz. 1659);
    • Uchwała Nr LVI/470/18 Rady Miejskiej w Nowej Soli;
    • Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
      (Dz. U. z 2017 r., poz. 2203).

 

 

ROZDZIAŁ 1

Postanowienia ogólne

§ 1.

 

  1. Publiczne Przedszkole nr 1, zwane dalej przedszkolem jest jednostką publiczną, która:

1)      prowadzi bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w wymiarze co najmniej pięciu godzin dziennie i realizuje założenia podstawy programowej wychowania przedszkolnego;

2)      przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;

3)    zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.

  1. Siedzibą przedszkola jest budynek przy ulicy Bohaterów Getta 1 w Nowej Soli.
  2. Organem prowadzącym jest Gmina Miejska Nowa Sól.
  3. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Lubuski Kurator Oświaty.
  4. Przedszkole używa nazwy: Publiczne Przedszkole nr 1.
  5. Ustalona nazwa używana jest w pełnym brzmieniu.
  6. Przedszkole prowadzi:

1)        wychowanie przedszkolne dla dzieci w wieku 3 - 6 lat;

2)        obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne.

 

 

ROZDZIAŁ 2

Cele i zadania przedszkola

§ 2.

 

Przedszkole pełni funkcję opiekuńczą, wychowawczą i kształcącą. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.

 

§ 3.

 

  1. Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest poprzez proces opieki, wychowania i nauczania — uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.
  2. Przedszkole realizuje wynikające z powyższych celów zadania poprzez:

1)        prowadzenie bezpłatnego nauczania i wychowania w zakresie ustalonym przez organ prowadzący, zgodnie z przepisami Ustawy Prawo oświatowe;

2)        udzielanie dzieciom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej we współpracy z rodzicami dzieci, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi w tym specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli,innymi przedszkolami i placówkami, organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży;

3)        wspieranie działań wychowawczych rodziców, tworzenie warunków umożliwiających dziecku osiągnięcie gotowości szkolnej;

4)        umożliwianie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej na podstawie stosownych rozporządzeń.

  1. Do zadań przedszkola należy:

1)        Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;

2)        Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę
i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;

3)        Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej
i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;

4)        Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;

5)        Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń
i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;

6)        Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;

7)        Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;

8)        Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;

9)        Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;

10)    Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;

11)    Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania
i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;

12)    Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;

13)    Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;

14)    Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;

15)    Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;

16)    Organizowanie zajęć zgodnie z potrzebami;

17)    Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.

 

§ 4.

 

  1. Wynikające z powyższych celów zadania, przedszkole realizuje w ramach następujących obszarów edukacyjnych:

1)        fizyczny obszar rozwoju dziecka;

2)        emocjonalny obszar rozwoju dziecka;

3)        społeczny obszar rozwoju dziecka;

4)        poznawczy obszar rozwoju dziecka.

  1. Przedszkole w swoich działaniach przygotowuje dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.
  2. Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym nie dotyczy:

1)        dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym;

2)        dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione w pkt 1 rodzaje niepełnosprawności, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), oraz jeżeli
z indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego wynika brak możliwości realizacji przygotowania do posługiwania się językiem obcym nowożytnym ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka.

 

ROZDZIAŁ 3

Sposoby realizacji zadań przedszkola

§ 5.

 

  1. Praca opiekuńczo-wychowawcza i dydaktyczna w przedszkolu prowadzona jest w oparciu o obowiązującą podstawę programową wychowania przedszkolnego, zgodnie
    z przyjętymi programami wychowania przedszkolnego.
  2. Program wychowania przedszkolnego stanowi opis sposobu realizacji zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
  3. Program wychowania przedszkolnego zawiera:

1)        szczegółowe cele edukacyjne;

2)        tematykę materiału edukacyjnego.

  1. Nauczyciel oddziału może wybrać program wychowania przedszkolnego spośród programów zarejestrowanych i dopuszczonych przez MEN lub:

1)                    opracować program samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami;

2)                    zaproponować program opracowany przez innego autora (autorów);

3)        zaproponować program opracowany przez innego autora wraz z dokonanymi zmianami.

  1. Przed dopuszczeniem programu wychowania przedszkolnego do użytku w przedszkolu, Dyrektor przedszkola może zasięgać opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje do pracy
    w przedszkolu.
  2. Nauczyciel przedstawia Dyrektorowi program wychowania przedszkolnego.
  3. Program wychowania przedszkolnego dopuszcza Dyrektor przedszkola.
  4. Dopuszczone do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego stanowią zestaw programów wychowania przedszkolnego.
  5. Dyrektor przedszkola jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego całości podstawy programowej.

 

§ 6.

 

  1. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział przedszkolny opiece jednemu, dwojgu lub więcej nauczycieli, zwanych dalej nauczycielami grupy.
  2. Dyrektor przedszkola zapewnia zachowanie ciągłości pracy wychowawczej przez cały okres funkcjonowania grupy.

 

§ 7.

 

  1. Przedszkole zapewnia wychowankom pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem poprzez:

1)        realizację przez nauczycieli zadań;

2)        opracowanie projektów edukacyjnych przez nauczyciela, który uwzględnia: równomierne rozłożenie zajęć w poszczególnych dniach, różnorodność zajęć
w każdym dniu;

3)        zapewnianie odpowiedniej liczby opiekunów nad dziećmi uczestniczącymi
w imprezach i wycieczkach poza teren przedszkola;

4)        w przedszkolu stosuje się system nagradzania i konsekwencji.

  1. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych,
    z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:

1)        zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola;

2)        zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym;

3)        stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.;

4)        współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną zapewniając w miarę potrzeb konsultacje i pomoc;

5)        budzi świadomość dotyczącą zdrowia i jego zagrożeń;

6)        kształtuje prawidłową postawę fizyczną;

7)        wyzwala ekspresję i rozwija sprawność ruchową poprzez zabawy i ćwiczenia organizowane oraz podejmowane spontanicznie przez dzieci.

 

§ 8.

 

  1. W przedszkolu organizuje się pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Pomoc udzielana jest wychowankom, rodzicom i nauczycielom.

1)        korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne;

2)        organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem Dyrektora.

  1. Dyrektor przedszkola planuje i koordynuje udzielanie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym ustala formy udzielania tej pomocy, okres jej udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane. Podczas planowania udzielania dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej uwzględnia się wymiar godzin ustalony dla poszczególnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  2. Dyrektor, planując udzielanie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracuje z jego rodzicami oraz – w zależności od potrzeb – z innymi nauczycielami, wychowawcami grup przedszkolnych, specjalistami prowadzącymi zajęcia z dzieckiem,
    z poradnią lub innymi osobami.

 

§ 9.

 

Pomoc psychologiczno–pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych wychowanków i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym, wynikających w szczególności:

1)      z niepełnosprawności;

2)      z niedostosowania społecznego;

3)      z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;

4)      ze szczególnych uzdolnień;

5)      ze specyficznych trudności w uczeniu się;

6)      z deficytami kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;

7)      z choroby przewlekłej;

8)      z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;

9)      z niepowodzeń edukacyjnych;

10)  z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową wychowanków i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi;

11)  z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą;

12)  z zaburzeniami zachowania lub emocji.

 

§ 10.

 

  1. Pomoc psychologiczno–pedagogiczna realizowana jest we współpracy z:

1)        rodzicami;

2)        poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym specjalistyczną;

3)        organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży;

4)        placówkami doskonalenia nauczycieli;

5)        innymi przedszkolami i placówkami.

  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana z inicjatywy:

1)                    rodziców dziecka;

2)        nauczyciela, wychowawcy grupy przedszkolnej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z dzieckiem;

3)        poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;

4)        pomocy nauczyciela;

5)        Dyrektora przedszkola;

6)        kuratora sądowego;

7)        pracownika socjalnego;

8)        asystenta rodziny;

9)        asystenta nauczyciela lub osoby, o której mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia
14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe;

10)    organizacji pozarządowej lub instytucji działającej na rzecz rodziny, dzieci
i młodzieży.

 

§ 11.

 

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna może być organizowana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:

1)   zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;

2)   zajęć rozwijających uzdolnienia;

3)   porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli;

4)   zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;

5)   porad i konsultacji dla wychowanków.

 

 

 

 

§ 12.

 

Objęcie dziecka zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi i specjalistycznymi wymaga zgody rodzica.

 

§ 13.

 

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla dzieci, które mają znaczne trudności
w uzyskiwaniu osiągnięć z zakresu określonych zajęć edukacyjnych wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli poszczególnych grup.

 

§ 14.

 

Za zgodą organu prowadzącego, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, zajęcia specjalistyczne mogą być prowadzone indywidualnie.

 

§ 15.

 

O objęciu dziecka zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi lub zajęciami specjalistycznymi decyduje Dyrektor przedszkola.

 

§ 16.

 

O zakończeniu udzielania pomocy w formie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych lub specjalistycznych decyduje Dyrektor przedszkola na wniosek rodziców lub nauczyciela prowadzącego zajęcia.

 

§ 17.

 

  1. W przedszkolu może być zatrudniony pedagog, psycholog i logopeda.
  2. Do zadań pedagoga i psychologa w przedszkolu należy w szczególności:

1)        prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;

2)        diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo dziecka w życiu przedszkola;

3)        udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;

4)        podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;

5)         minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym;

6)        pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci;

7)        wspieranie nauczycieli, wychowawców grup przedszkolnych i innych specjalistów w:

a)         rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,

b)        udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

  1. Do zadań logopedy w przedszkolu należy w szczególności:

1)        diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci;

2)        prowadzenie zajęć logopedycznych dla dzieci oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń;

3)        podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci;

4)        wspieranie nauczycieli, wychowawców grup przedszkolnych i innych specjalistów w:

a)      rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,

b)      udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

§ 18.

 

  1.  Dzieci przyjęte do przedszkola, podlegające obowiązkowemu rocznemu przygotowaniu przedszkolnemu, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola obejmuje się indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym.
  2. Indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne organizuje Dyrektor przedszkola na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i na podstawie orzeczenia wydanego przez zespół orzekający w publicznej poradni psychologiczno–pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej. Dyrektor organizuje indywidualne nauczanie w sposób zapewniający wykonanie określonych w orzeczeniu zaleceń dotyczących warunków realizacji potrzeb edukacyjnych dziecka oraz form pomocy psychologiczno –pedagogicznej.

 

 

 

§ 19.

 

Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi znajdującymi się w trudnej sytuacji materialnej z powodu warunków rodzinnych i losowych poprzez:

1)   udzielanie pomocy materialnej w porozumieniu z Radą Rodziców i Radą Pedagogiczną Publicznego Przedszkola nr 1.

 

ROZDZIAŁ 4

Organy przedszkola

§ 20.

 

Organami przedszkola są:

1)   Dyrektor przedszkola;

2)   Rada Pedagogiczna;

3)   Rada Rodziców.

 

§ 21.

 

Każdy z wymienionych organów w § 20 działa zgodnie z ustawą Prawo oświatowe. Organy kolegialne funkcjonują według odrębnych regulaminów, uchwalonych przez te organy. Regulaminy te nie mogą być sprzeczne ze Statutem przedszkola.

 

§ 22.

 

Dyrektor przedszkola:

1)   kieruje przedszkolem jako jednostką samorządu terytorialnego;

2)   jest osobą działającą w imieniu pracodawcy;

3)   jest organem nadzoru pedagogicznego;

4)   jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej;

5)   wykonuje zadania administracji publicznej w zakresie określonym ustawą.

 

§ 23.

 

Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz. Jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników zatrudnionych w przedszkolu.
Jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej.

 

§ 24.

 

Ogólny zakres kompetencji, zadań i obowiązków Dyrektora przedszkola określa ustawa Prawo oświatowe i inne przepisy szczegółowe.

 

 

 

§ 25.

 

  1. Dyrektor przedszkola:

1)   kieruje działalnością opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczną a w szczególności:

a)      kształtuje twórczą atmosferę pracy, stwarza warunki sprzyjające podnoszeniu jej jakości;

b)      przewodniczy Radzie Pedagogicznej, przygotowuje i prowadzi posiedzenia Rady oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie
i porządku zebrania zgodnie z Regulaminem Rady Pedagogicznej;

c)      realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;

d)      udziela nauczycielom pomocy w opracowywaniu miesięcznych planów pracy;

e)      sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z odrębnymi przepisami;

f)       przedkłada Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w ciągu roku wnioski
i uwagi ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego;

g)      dba o autorytet członków Rady Pedagogicznej, ochronę praw i godności nauczyciela;

h)      współpracuje z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców;

i)       stwarza warunki do działania w przedszkolu wolontariuszy, stowarzyszeń
i organizacji, których celem statutowym jest działalność opiekuńcza i wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności opiekuńczo-wychowawczej 
w przedszkolu;

j)       udziela na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), po spełnieniu ustawowych wymogów zezwoleń na spełnianie obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem lub w formie indywidualnego nauczania;

k)      organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w formach określonych
w statucie przedszkola i decyduje o jej zakończeniu;

l)       w porozumieniu z organem prowadzącym organizuje dla dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością lub niedostosowaniem społecznym zajęcia rewalidacyjne;

m)   zawiadamia w terminie do 30 września każdego roku szkolnego Dyrektora szkoły podstawowej w obwodzie której mieszka dziecko o realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego przez dzieci przyjęte do przedszkola, które temu obowiązkowi podlegają;

n)      dopuszcza do użytku przedszkolnego programy wychowania przedszkolnego;

  • o)      wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z prawem
    i zawiadamia o tym organ prowadzący i nadzorujący;

p)      powołuje Komisję Rekrutacyjno Kwalifikacyjną, gdy zachodzi taka konieczność,

q)      inspiruje nauczycieli do innowacji pedagogicznych, wychowawczych
i organizacyjnych;

r)       umożliwiana podtrzymywanie tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej;

s)      opracowuje w porozumieniu z Radą Pedagogiczną plan doskonalenia nauczycieli;

t)       może skreślić wychowanka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola;
z zachowaniem zasad zapisanych w § 65. Statutu.

2)      organizuje działalność przedszkola, a w szczególności:

a)      opracowuje arkusz organizacyjny na każdy rok szkolny;

b)      przydziela nauczycielom stałe prace i zajęcia w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatne zajęcia dydaktyczno-wychowawcze
i opiekuńcze;

c)      zapewnia odpowiednie warunki do jak najpełniejszej realizacji zadań przedszkola, a w szczególności należytego stanu higieniczno-sanitarnego, bezpiecznych warunków pobytu dziecka w budynku przedszkola i placu przedszkolnym;

d)      dba o właściwe wyposażenie przedszkola w sprzęt i pomoce dydaktyczne;

e)      egzekwuje przestrzeganie przez pracowników przedszkola ustalonego porządku oraz dbałości o estetykę i czystość;

f)       sprawuje nadzór nad działalnością administracyjną i gospodarczą przedszkola;

g)      opracowuje projekt planu finansowego przedszkola;

h)      dysponuje środkami finansowymi określonymi w planie finansowym przedszkola; ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;

i)       dokonuje co najmniej dwa razy w ciągu roku przeglądu technicznego budynku
i stanu technicznego urządzeń na placu zabaw;

j)       organizuje prace konserwacyjno–remontowe;

k)      powołuje komisję w celu dokonania inwentaryzacji majątku przedszkola;

l)       odpowiada za prowadzenie, przechowywanie i archiwizację dokumentacji przedszkola zgodnie z odrębnymi przepisami.

3)      prowadzi sprawy kadrowe i socjalne pracowników, a w szczególności:

a)      nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy z nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola;

b)      dokonuje oceny pracy nauczycieli i okresowych ocen pracy pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych i urzędniczych kierowniczych w oparciu o opracowane przez siebie kryteria oceny;

c)      opracowuje regulamin wynagradzania pracowników samorządowych;

d)      dokonuje oceny dorobku zawodowego za okres stażu na stopień awansu zawodowego;

e)      przyznaje nagrody Dyrektora oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i pracownikom administracji i obsługi przedszkola;

f)       występuje z wnioskami o odznaczenia, nagrody i inne wyróżnienia dla nauczycieli i  pracowników;

g)      udziela urlopów zgodnie z KN i KP;

h)      załatwia sprawy osobowe nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami;

i)       wydaje świadectwa pracy i opinie wymagane prawem;

j)       wydaje decyzje o nadaniu stopnia nauczyciela kontraktowego;

k)      przyznaje dodatek motywacyjny nauczycielom zgodnie z zasadami opracowanymi przez organ prowadzący;

l)       określa zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności na stanowiskach pracy;

m)   współdziała ze związkami zawodowymi w zakresie uprawnień związków do opiniowania i  zatwierdzania;

n)      wykonuje inne zadania wynikające z przepisów prawa.

  1. Dyrektor przedszkola w terminie 30 dni od dnia otrzymania zaleceń (wydanych przez wizytatora) jest obowiązany powiadomić:

1)        organ sprawujący nadzór pedagogiczny o sposobie realizacji zaleceń;

2)        organ prowadzący przedszkole o otrzymanych zaleceniach oraz o sposobie ich realizacji.

  1. Dyrektor przedszkola ponosi pełną odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz za wydawanie przez przedszkole dokumentów zgodnie z posiadaną dokumentacją.

 

§ 26.

 

Dyrektor prowadzi zajęcia dydaktyczne w wymiarze ustalonym dla Dyrektora przedszkola. Dyrektor współpracuje z organem prowadzącym i nadzorującym w zakresie określonym ustawą i aktami wykonawczymi do ustawy.

 

§ 27.

 

  1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola.
  2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
  3. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność opiekuńczo-wychowawcza.

 

§ 28.

 

Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji stanowiących:

1)   uchwala regulamin swojej działalności i organizacji pracy przedszkola;

2)   zatwierdza plan pracy przedszkola na każdy rok szkolny;

3)   podejmuje uchwały w sprawie eksperymentu pedagogicznego po zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców;

4)   podejmuje uchwały w sprawie skreślenia z listy zapisane dziecko;

5)   ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli i zatwierdza plan WDN;

6)   uchwala statut przedszkola i wprowadzane zmiany do statutu;

7)   ustala sposób wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad jednostką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy jednostki.

§ 29.

 

Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji opiniujących:

1)   opiniuje przedszkolny zestaw programów wychowania przedszkolnego;

2)   opiniuje wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;

3)   opiniuje wniosek o nagrodę kuratora oświaty dla Dyrektora przedszkola;

4)   wydaje opinie na okoliczność przedłużenia powierzenia stanowiska Dyrektora;

5)   opiniuje pracę Dyrektora przy ustalaniu jego oceny pracy;

6)   opiniuje ramowy rozkład dnia w przedszkolu;

7)   opiniuje organizację przedszkola, w tym tygodniowy rozkład dnia;

8)   opiniuje projekt planu finansowego;

9)   opiniuje propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

 

§ 30.

 

Rada Pedagogiczna ponadto:

1)   przygotowuje projekt zmian (nowelizacji) do statutu i upoważnia Dyrektora do obwieszczania tekstu jednolitego statutu;

2)   może występować z wnioskiem o odwołanie nauczyciela z funkcji Dyrektora przedszkola lub z innych funkcji kierowniczych w przedszkolu;

3)   uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych przedszkola;

4)   głosuje nad wotum nieufności dla Dyrektora przedszkola;

5)   uczestniczy w tworzeniu planu doskonalenia nauczycieli;

6)   wybiera swoich przedstawicieli do udziału w konkursie na stanowisko Dyrektora przedszkola;

7)   wybiera przedstawiciela do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy;

8)   zgłasza i opiniuje kandydatów na członków Komisji Dyscyplinarnej dla nauczycieli.

 

§ 31.

 

W przedszkolu działa Rada Rodziców.

1)   Rada Rodziców jest kolegialnym organem przedszkola;

2)   Rada Rodziców reprezentuje ogół rodziców przed innymi organami przedszkola;

3)   w skład Rady Rodziców wchodzi jeden przedstawiciel każdego oddziału przedszkolnego;

4)   wybory reprezentantów rodziców każdego oddziału, przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym w wyborach;

5)   Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa szczegółowo:

a)    wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady Rodziców,

b)   szczegółowy tryb wyborów do Rady Rodziców,

c)    zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców.

6)   Regulamin Rady Rodziców nie może być sprzeczny z zapisami niniejszego statutu;

7)   Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa Regulamin Rady Rodziców.

 

 

§ 32.

 

Rada Rodziców w zakresie kompetencji opiniujących:

1)   opiniuje pracę nauczyciela do ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu. Rada Rodziców przedstawia swoją opinię na piśmie w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego. Nieprzedstawienie opinii nie wstrzymuje postępowania;

2)   opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności wychowania i kształcenia, w  przypadku, gdy nadzór pedagogiczny poleca taki opracować;

3)   opiniuje plan nadzoru pedagogicznego na dany rok szkolny;

4)   opiniuje projekt planu finansowego składanego przez Dyrektora przedszkola.

 

§ 33.

 

Rada Rodziców może:

1)   wnioskować do Dyrektora przedszkola o dokonanie oceny nauczyciela, z wyjątkiem nauczyciela stażysty;

2)   występować do Dyrektora przedszkola, innych organów przedszkola, organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub organu prowadzącego w wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola;

3)   delegować swojego przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko Dyrektora przedszkola;

4)   delegować swojego przedstawiciela do Zespołu Oceniającego, powołanego przez organ nadzorujący do rozpatrzenia odwołania nauczyciela od oceny pracy.

 

§ 34.

Rozstrzyganie sporów pomiędzy organami przedszkola

 

  1. W przypadku sporu pomiędzy Radą Pedagogiczną, a Radą Rodziców:

1)   prowadzenie mediacji w sprawie spornej i podejmowanie ostatecznych decyzji należy do Dyrektora przedszkola;

2)   przed rozstrzygnięciem sporu Dyrektor jest zobowiązany zapoznać się ze stanowiskiem każdej ze stron, zachowując bezstronność w ocenie tych stanowisk;

3)   Dyrektor przedszkola podejmuje działanie na pisemny wniosek któregoś z organów – strony sporu;

4)   o swoim rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem Dyrektor informuje na piśmie zainteresowanych w ciągu 14 dni od złożenia informacji o sporze.

  1. W przypadku sporu między organami przedszkola, w którym stroną jest Dyrektor, powoływany jest Zespól Mediacyjny. W skład Zespołu Mediacyjnego wchodzi po jednym przedstawicielu organów przedszkola, z tym, że Dyrektor przedszkola wyznacza swojego przedstawiciela do pracy w zespole.
  2. Zespól Mediacyjny w pierwszej kolejności powinien prowadzić postępowanie mediacyjne, a w przypadku niemożności rozwiązania sporu, podejmuje decyzję w drodze głosowania.
  3. Strony sporu są zobowiązane przyjąć rozstrzygnięcie Zespołu Mediacyjnego, jako rozwiązanie ostateczne.
  4. Każdej ze stron przysługuje wniesienie zażalenia do organu prowadzącego.
  5. Spory między organami przedszkola rozwiązywane są wewnątrz przedszkola na drodze polubownej poprzez wzajemny udział członków poszczególnych organów i jawną wymianę poglądów.
  6. Strona „poszkodowana” w pierwszej kolejności winna się zwrócić do strony „przeciwnej” z  prośbą o rozmowę/postępowanie wyjaśniające.
  7. Rozwiązanie sporu winno doprowadzić do zadowolenia obu stron.

 

ROZDZIAŁ 5

Organizacja przedszkola

 

§ 35.

 

  1. Publiczne Przedszkole nr 1 w Nowej Soli jest czynne od poniedziałku do piątku
    w godzinach od 06.00. do 16.00.  W godzinach pracy, przedszkole realizuje założenia podstawy programowej wychowania przedszkolnego – zgodnie z Roz. MEN z dnia
    14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
    (Dz. U. 2017 r., poz. 356).
    1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny. Zgodnie z Ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59), rok szkolny we wszystkich szkołach
      i innych placówkach oświatowych rozpoczyna się z dniem 1 września każdego roku,
      a kończy 31 sierpnia następnego roku, co oznacza, że liczy tyle dni, ile rok kalendarzowy.
    2. Na wniosek Dyrektora Przedszkola i w porozumieniu z organem prowadzącym,
      w arkuszu organizacyjnym placówki na miesiąc lipiec lub sierpień, ustala się termin przerwy wakacyjnej.
    3. Podczas przerwy wakacyjnej dziecko na wniosek rodzica/prawnego opiekuna, może uczęszczać do przedszkola dyżurującego
    4. Schodzenie się dzieci do przedszkola odbywa się do godziny 08.00.
    5. Odbieranie dzieci z przedszkola trwa do godziny 16.00.

 

§ 36.

 

  1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
  2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
  3. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego przedszkole, liczba dzieci w oddziale może być niższa.

 

§ 37.

 

Publiczne Przedszkole nr 1 jest 4 – oddziałowe:

      1)      na parterze – grupa I „Skrzaty”;

      2)      na pierwszym piętrze – grupa II „Muminki”;

      3)      na drugim piętrze – grupa III „Smerfy” i grupa IV „Bulinki”.

 

§ 38.

 

Do realizacji zadań statutowych przedszkole posiada:

1)      4 sale do zajęć dla poszczególnych grup;

2)      3 szatnie dla dzieci;

3)      węzeł sanitarny;

4)      kuchnię;

5)      3 zmywalnie naczyń;

6)      pomieszczenia administracyjne i gospodarcze;

7)      bibliotekę/archiwum;

8)      plac zabaw wyposażony w urządzenia do zabaw i ćwiczeń rekreacyjnych.

 

§ 39.

 

  1. Praca opiekuńczo-wychowawcza i dydaktyczna jest prowadzona w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz dopuszczone do użytku przez Dyrektora przedszkola programy wychowania przedszkolnego.
  2. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę, w wymiarze  pięciu godzin dziennie (Uchwała Nr LVI/471/18 Rady Miejskiej w Nowej Soli z dnia 25 stycznia 2018 r. w sprawie w określenia wysokości opłat za korzystanie
    z wychowania przedszkolnego dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 6 lat w publicznych przedszkolach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Nowa Sól – Miasto)
    w godzinach od 08.00. do 13.00.
  3. Rodzice/opiekunowie prawni dzieci realizujących obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego ponoszą jedynie opłatę za korzystanie przez dziecko z wyżywienia.

 

§ 40.

 

 

  1. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego realizowana jest przez cały dzień pobytu dzieci w przedszkolu.
  2. Szczegółową organizację pracy przedszkola i poszczególnych zajęć, określa ramowy rozkład dnia danej grupy.
  3.  Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut. Podstawową formą pracy są zajęcia opiekuńcze i edukacyjne prowadzone w systemie grupowym, zespołowym
    i indywidualnym.
  4. Przedszkole organizuje zajęcia przygotowujące dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym, mniejszości narodowej lub etnicznej lub językiem regionalnym. Czas trwania zajęć dostosowany jest do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:

1)   z dziećmi w wieku 3 lat i 4 lat – 15 minut tygodniowo;

2)   z dziećmi w wieku 5 lat i 6 lat – 30 minut tygodniowo.

  1. Przedszkole na życzenie rodziców, organizuje dla dzieci zajęcia z religii. Życzenie, o którym mowa jest wyrażane w najprostszej formie pisemnego oświadczenia złożonego przez Rodzica (opiekuna prawnego). Zajęcia z religii organizuje się dla grupy nie mniejszej niż siedmioro dzieci.
  2. Za zgodą rodziców dzieci z oddziału przedszkolnego mogą uczęszczać na nieobowiązkowe zajęcia z religii. Czas trwania wynosi tygodniowo:

1)   dla dzieci 3 i 4 - letnich 2 razy po 15 minut;

2)   dla dzieci 5 i 6 - letnich 2 razy po 30 minut.

  1. Przedszkole może organizować dla dzieci różne formy krajoznawstwa i turystyki. Organizację i program wycieczek dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
  2. W przedszkolu może być prowadzona działalność innowacyjna i eksperymentalna na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
  3. Zajęcia dodatkowe z inicjatywy rodziców/opiekunów prawnych, prowadzone przez inne instytucje, mogą odbywać się na trenie przedszkola po godzinie 16.00.
  4. Sposób dokumentowania zajęć w przedszkolu określają odrębne przepisy.

 

§ 41.

 

Grupy łączone

 

  1. Dyrektor przedszkola może podjąć decyzję o prowadzeniu zajęć opiekuńczych
    i dydaktyczno-wychowawczych w grupach łączonych.
  2. Grupa łączona jest tworzona na okres roku szkolnego w godzinach 6.00-8.00 i 15.00-16.00 w celu zapewnienia opieki nad dziećmi przyprowadzanymi wcześnie rano i późno odbieranymi z przedszkola tzw. dyżury. Nauczycielka otwierająca przedszkole przyjmuje dzieci od godziny 6.00. do momentu otwarcia pozostałych oddziałów, zaś nauczycielka zamykająca przedszkole przyjmuje dzieci ze wszystkich grup od godziny 15.00 do momentu zamknięcia przedszkola.
  3. W okresach niskiej frekwencji dzieci (ferie zimowe, ferie wiosenne, okresy przedświąteczne, wysoka zachorowalność, tzw. długie weekendy, itp.) Dyrektor przedszkola może zlecić łączenie oddziałów z zachowaniem liczebności w grupie.
  4. Wycieczki, wyjazdy do teatru i inne formy wyjazdowe zajęć mogą odbywać się w grupach o strukturze łączonej, zgodnie z Regulaminem Organizacji Wycieczek.

 

 

 

 

 

§ 42.

 

  1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez Dyrektora przedszkola w terminie do dnia 21 kwietnia danego roku. Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący przedszkole w terminie do dnia 29 maja danego roku.
    1. W arkuszu organizacji przedszkola określa się:

1)   liczbę oddziałów;

2)   liczbę pracowników, w tym pracowników zajmujących kierownicze stanowiska;

3)   ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych lub godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole, w tym liczbę godzin zajęć realizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

4)   czas pracy przedszkola oraz poszczególnych oddziałów;

5)   liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach;

6)   tygodniowy wymiar zajęć religii, języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego;

7)   liczbę nauczycieli wraz z informacją o ich kwalifikacjach;

8)   liczbę pracowników administracji i obsługi oraz etatów przeliczeniowych.

  1. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji przedszkola Dyrektor, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć, określający organizację obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych, terapeutycznych.

 

§ 43.

 

  1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i  higieny pracy oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów).
  2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem godzin spożywania posiłków przez dzieci oraz ich możliwości, potrzeb i zainteresowań.
  3. W przedszkolu przygotowywane są dla dzieci i spożywane trzy posiłki dziennie:

1)      I śniadanie – godz. 08.15.

2)      II śniadanie – godz. 11.15.

3)      Obiad – godz. 14.05.

 

§ 44.

 

Ramowy rozkład dnia w przedszkolu znajduje się w osobnym regulaminie przedszkola.

      1)      dzienny czas pracy poszczególnych oddziałów, jest dostosowany do wniosków rodziców;

      2)      rozkład dnia w miarę potrzeby może być zmieniony w ciągu dnia.

 

§ 45.

Odpłatność za przedszkole

 

  1. Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez Urząd Miasta Nowa Sól oraz rodziców (prawnych opiekunów) – w formie comiesięcznej opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu powyżej pięciu godzin dziennie.
  2. Odpłatność za usługi świadczone przez przedszkole wnoszą rodzice zgodnie z aktualnie obowiązującymi Uchwałami Rady Miasta Nowa Sól.
  3. Opłata za wyżywienie dziecka w przedszkolu ustalana jest na podstawie obowiązujących cen artykułów żywnościowych, z uwzględnieniem norm żywieniowych. Wysokość opłaty za wyżywienie określa Dyrektor w porozumieniu z Radą Rodziców.
  4. Rodzice dzieci 6 – letnich, realizujących w przedszkolu obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, uiszczają tylko opłatę za wyżywienie dziecka
    w przedszkolu.
  5. Dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną może podjąć decyzje o skreśleniu z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadku, jeżeli rodzice (prawni opiekunowie) nie dokonali opłat za przedszkole (nie dotyczy dzieci objętych obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym).
  6. Opłaty za wyżywienie dziecka w przedszkolu oraz za pobyt należy dokonywać
    w formie gotówkowej u intendenta we wskazanym terminie.
  7. W przypadku rezygnacji z przedszkola, rodzic powinien złożyć pisemną informację w celu zaprzestania naliczania odpłatności.

 

§ 46.

 

Pracownik przedszkola ma prawo korzystać z posiłków wydawanych przez kuchnię przedszkola. Pracownik pokrywa w całości koszt „wsadu do kotła” oraz koszty osobowe i koszty wytworzenia posiłku.

 

§ 47.

 

  1. Przedszkole może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkól wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia, zawartego pomiędzy Dyrektorem przedszkola, a szkołą wyższą.
  2. Koszty związane z przebiegiem praktyk pokrywa zakład kierujący na praktykę.

 

§ 48.

 

W przedszkolu utworzone może być stanowisko społecznego Dyrektora.

1)   Na stanowisko społecznego Dyrektora powołuje Dyrektor przedszkola, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej;

2)   do zadań społecznego Dyrektora należy:

a)    sprawowanie nadzoru pedagogicznego zgodnie z odrębnymi przepisami, w tym prowadzenie obserwacji zajęć u wskazanych przez Dyrektora nauczycieli;

b)   prowadzenie ewidencji godzin nadliczbowych i przekazywanie ich do księgowości;

c)    prowadzenie księgi zastępstw i wyznaczanie nauczycieli na zastępstwo;

d)   kontrolowanie dokumentacji pedagogicznej;

e)    opracowywanie analizy wyników badań efektywność nauczania i wychowania;

f)    przeprowadzanie szkoleniowych Rad Pedagogicznych z zakresu prawa oświatowego dla nauczycieli;

g)   udostępnianie rodzicom i nauczycielom informacji o formach pomocy materialnej;

h)   wnioskowanie o nagrody, wyróżnienia i kary dla pracowników pedagogicznych;

i)     przygotowywanie projektów ocen nauczycieli i ocen dorobku zawodowego za staż dla wskazanych przez Dyrektora nauczycieli;

j)     opracowywanie projektu planu pracy na każdy rok szkolny;

k)   bezpośredni nadzór nad prawidłowością realizacji zadań zleconych nauczycielom;

l)     opracowywanie planu wycieczek w oparciu o propozycje nauczycieli;

m) opracowywanie planu imprez przedszkolnych;

n)   pełnienie dyżuru kierowniczego w wyznaczonym przez Dyrektora godzinach;

  • o)   zapewnianie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań oraz doskonaleniu zawodowemu;

p)   nadzór nad organizacjami, stowarzyszeniami działającymi w przedszkolu za zgodą Dyrektora i pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Rodziców;

q)   opracowywanie na potrzeby Dyrektora i Rady Pedagogicznej wniosków z nadzoru pedagogicznego;

r)    kontrolowanie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego;

s)    kontrolowanie realizacji indywidualnego nauczania;

t)     egzekwowanie przestrzegania przez nauczycieli, dzieci i rodziców postanowień Statutu Przedszkola;

u)   dbanie o autorytet Rady Pedagogicznej, ochronę praw i godności nauczycieli,

v)   kontrolowanie pracy pracowników obsługi;

w) przygotowywanie materiałów celem ich publikacji na stronie www.przedszkola oraz systematyczne kontrolowanie jej zawartości;

x)   zastępowanie Dyrektora na czas jego nieobecności;

y)   prowadzenie zajęć dydaktycznych w wymiarze określonym przepisami;

z)    wykonywanie innych zadań bieżących zleconych przez Dyrektora.

 

§ 49.

 

W przedszkolu mogą działać, zgodnie ze swoimi statutami i obowiązującymi w tym względzie przepisami prawnymi związki zawodowe zrzeszające nauczycieli lub innych pracowników przedszkola.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ 6

Nauczyciele i inni pracownicy przedszkoli

§ 50.

 

Nauczyciel prowadzi pracę opiekuńczo-wychowawczą i dydaktyczną oraz odpowiada za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.

 

§ 51.

 

  1. Do obowiązków nauczycieli należy w szczególności:

1)        odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych opiece dzieci w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;

2)        otoczenie opieką każdego dziecka od chwili jego przyjęcia do przedszkola;

3)        prawidłowa organizacja procesu dydaktycznego, m.in. wykorzystanie najnowszej wiedzy merytorycznej i metodycznej do pełnej realizacji wybranego programu wychowania przedszkolnego, wybór optymalnych form organizacyjnych i metod pracy z dziećmi w celu maksymalnego ułatwienia dzieciom zrozumienia istoty realizowanych zagadnień;

4)        kształcenie i wychowywanie dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, szacunku dla symboli narodowych oraz szacunku dla każdego człowieka;

5)        dbanie o kształtowanie u dzieci postaw moralnych;

6)        tworzenie warsztatu pracy dydaktycznej, wykorzystanie pomocy dydaktycznych, udział w gromadzeniu innych niezbędnych środków dydaktycznych (zgłaszanie dyrekcji zapotrzebowania, pomoc w zakupie), dbałość o pomoce i sprzęt przedszkolny;

7)        bezstronne, rzetelne, systematyczne i sprawiedliwe ocenianie umiejętności dzieci;

8)        wspieranie rozwoju psychofizycznego każdego dziecka, jego zdolności lub zainteresowań;

9)        rozpoznawanie możliwości i potrzeb powierzonych jego opiece dzieci;

10)    organizowanie i prowadzenie zebrań z rodzicami oraz indywidualne kontakty
z rodzicami dzieci;

11)    doskonalenie umiejętności dydaktycznych, aktywny udział we wszystkich posiedzeniach Rad Pedagogicznych, udział w zajęciach otwartych, uczestnictwo
w konferencjach metodycznych oraz wszystkich formach doskonalenia wewnętrznego;

12)    aktywny udział w życiu przedszkola: udział w uroczystościach i imprezach organizowanych w przedszkolu;

13)    przestrzeganie dyscypliny pracy;

14)    prawidłowe prowadzenie dokumentacji: opracowywanie miesięcznych projektów edukacyjnych, prowadzenie dziennika grupy, arkuszy obserwacji, a także zestawień statystycznych i innych wymaganych przez Dyrektora przedszkola;

15)    kierowanie się w swoim działaniu dobrem dziecka, poszanowanie jego godności osobistej;

16)    dbanie o wystrój sali powierzonej opiece;

17)    przestrzeganie tajemnicy służbowej;

18)    przestrzeganie zasad współżycia społecznego i dbanie o właściwe relacje pracownicze;

19)    opracowanie lub wybór i przedstawienie programu wychowania przedszkolnego Dyrektorowi przedszkola;

20)    wykonywanie czynności administracyjnych dotyczących powierzonego oddziału, zgodnie z zarządzeniami i poleceniami Dyrektora oraz uchwałami Rady Pedagogicznej.

21)    prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji.

22)    prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki
w klasie I szkoły podstawowej (nauczyciele dzieci pięcioletnich, których rodzic zdecydują o posłaniu ich do szkoły w wieku 6 lat).

  1. Nauczyciel realizuje zadania, o których mowa w ust. 1 poprzez:

1)   dokładne poznanie dzieci, ich stanu zdrowia, cech osobowościowych, warunków rodzinnych bytowych a także potrzeb i oczekiwań;

2)   tworzenie środowiska zapewniającego dzieciom prawidłowy rozwój fizyczny
i psychiczny, poczucie bezpieczeństwa i atmosferę zaufania;

3)   ułatwianie adaptacji w środowisku rówieśniczym i nowych warunkach, a także pomoc w rozwiązywaniu konfliktów z innymi dziećmi;

4)   pomoc w rozwiązywaniu napięć powstałych na tle rodzinnym;

5)   organizowanie pobytu dziecka w przedszkolu, poprzez przestrzeganie porządku dnia, wdrażanie dzieci do współpracy;

6)   wdrażanie dzieci do wysiłku, cierpliwości, pokonywanie trudności i odporności na niepowodzenia;

7)   wdrażanie dzieci do społecznego działania oraz kształtowanie właściwych postaw moralnych, właściwych relacji między dziećmi – życzliwości, współdziałania, pomocy, odpowiedzialności za ład i estetykę sali;

8)   okazywanie troski i życzliwości do każdego dziecka;

9)   unikanie złośliwości i przesady w ocenie błędów i wad dziecka;

10)    stwarzanie możliwości wykazania się przez dzieci, zdolnościami poznawczymi, opiekuńczymi, artystycznymi lub innymi;

11)    współpracę z rodzicami, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, intendentem w sprawach żywienia dzieci;

12)    wdrażanie dzieci do dbania o zdrowie i higienę osobistą;

13)    dbanie o stan techniczny sprzętu zgromadzonego w sali oraz zabawek i innych pomocy dydaktycznych, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w budynku przedszkola, ogrodzie i  podczas wyjść poza teren przedszkola;

14)    udzielanie rad, wskazówek i pomocy rodzicom;

15)    przestrzeganie procedur obowiązujących w przedszkolu, a szczególności procedury odbierania dzieci z przedszkola, postępowania w wypadkach, organizowania wycieczek poza teren przedszkola.

 

 

§ 52.

 

Zadania nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa dzieci.

Nauczyciel jest odpowiedzialny za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci. Jest zobowiązany:

1)   skrupulatnie przestrzegać i stosować przepisy i zarządzenia odnośnie bhp i ppoż.,
a także odbywać wymagane szkolenia z tego zakresu;

2)   do ciągłej obecności przy dzieciach, nauczyciel może opuścić miejsce pracy po przekazaniu grupy drugiemu nauczycielowi;

3)   do niezwłocznego przerwania i wyprowadzenia dzieci z zagrożonych miejsc, jeżeli stan zagrożenia powstanie lub ujawni się w czasie zajęć;

4)   nierozpoczynanie zajęć, jeżeli w pomieszczeniach lub innych miejscach, w których mają być prowadzone zajęcia stan znajdującego się wyposażenia stwarza zagrożenia dla bezpieczeństwa;

5)   do przestrzegania ustalonych godzin rozpoczynania i kończenia zajęć;

6)   nauczyciel ma obowiązek wejść do sali pierwszy, by sprawdzić, czy warunki do prowadzenia zajęć z dziećmi nie zagrażają bezpieczeństwu dzieci i nauczyciela. Jeżeli sala do zajęć nie odpowiada warunkom bezpieczeństwa nauczyciel ma obowiązek zgłosić to do Dyrektora przedszkola celem usunięcia usterek. Do czasu naprawienia usterek nauczyciel ma prawo odmówić prowadzenia zajęć w danym miejscu.

7)   kontrolować właściwą postawę dzieci w czasie zajęć i korygować zauważone błędy;

8)   dbać o czystość, ład i porządek w czasie trwania zajęć i po ich zakończeniu;

9)   zgłaszać do Dyrektora oraz wpisywać do zeszytu wyjść wszystkie wyjścia poza teren przedszkola;

10)    usuwać z sali uszkodzone zabawki i pomoce dydaktyczne, które mogłyby spowodować skaleczenia lub zagrażać zdrowiu dzieci;

11)    udzielić pierwszej pomocy dziecku w przypadku wystąpienia choroby lub wypadku;

12)    nauczyciel jest zobowiązany niezwłocznie zawiadomić rodziców i Dyrektora przedszkola w przypadku zauważenia niepokojących objawów chorobowych.

 

§ 53.

 

Zadania intendenta:

1)   Do zadań intendenta związanych z obiegiem pieniędzy należy:

a)    pobieranie zaliczek z kasy na zakup artykułów żywnościowych i rozlicznie się z nich na bieżąco po uprzednim przedstawieniu rachunków do akceptacji Dyrektora;

b)   przyjmowanie odpłatności od rodziców i personelu, rozliczanie dochodów;

2)      Do zadań intendenta związanych z gospodarką magazynową należą:

a)      sprawdzanie zgodności zakupu z rachunkiem;

b)      prowadzenie kartotek materiałowych;

c)      zabezpieczenie magazynów przed pożarem, kradzieżą i zanieczyszczeniem;

d)      racjonalne i oszczędne gospodarowanie powierzonymi składnikami majątku;

e)      utrzymywanie czystości (sprzątanie) magazynów żywnościowych;

3)      Do zadań intendenta związanych z działalnością organizacyjno – gospodarczą należą:

a)      wykonywanie badań profilaktycznych;

b)      przestrzeganie dyscypliny pracy, Regulaminu Pracy i wszelkich przepisów dotyczących bhp. i ppoż.;

c)      udział w szkoleniach bhp i ppoż.;

d)      uczestniczenie w kasacji i spisach z natury;

e)      zaopatrywanie pracowników w odzież roboczą zgodnie z obowiązującymi przepisami;

f)       wykonywanie poleceń dyrektora;

4)      Do zadań intendenta związanych z żywieniem dzieci i personelu należą:

a)      planowanie jadłospisu zgodnie z obowiązującymi normami i kalorycznością oraz umieszczanie jadłospisu do wiadomości rodziców;

b)      wydawanie do kuchni artykułów żywieniowych za potwierdzeniem kucharza
i wpisywanie ich do dziennika żywieniowego;

c)      przestrzeganie stawki żywieniowej i terminów przydatności do spożycia artykułów znajdujących się w magazynie;

d)      prowadzenie magazynu żywieniowego, właściwe przechowywanie produktów i  zabezpieczanie ich przed zniszczeniem;

e)      prowadzenie kartoteki magazynu żywnościowego;

f)       nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem kuchni (przygotowaniem
i porcjowaniem posiłków zgodnie z normami, oszczędnym gospodarowaniem produktami spożywczymi, przestrzeganiem czystości, wykorzystaniem produktów do przygotowywania posiłków zgodnie z przeznaczeniem).

 

§ 54.

 

Zadania kucharki:

1)   uczestniczenie w planowaniu jadłospisów;

2)   przygotowywanie posiłków zgodnie z jadłospisem i zachowaniem obowiązujących norm;

3)   pobieranie z magazynu produktów żywieniowych w ilościach przewidzianych recepturą i  odpowiednie ich zabezpieczenie przed użyciem;

4)   dbanie o najwyższą jakość i smak posiłków;

5)   utrzymywanie czystości i porządku w kuchni;

6)   znajomość i przestrzeganie wszystkich instrukcji sporządzonych na potrzeby kuchni;

7)   natychmiastowe zgłaszanie dyrektorowi powstałych usterek oraz wszelakich nieprawidłowości stanowiących zagrożenie zdrowia i życia;

8)   przestrzeganie dyscypliny pracy, Regulaminu Pracy i wszelkich regulaminów bhp
i ppoż.;

9)   udział w szkoleniach bhp i ppoż.;

10)    wykonywanie innych poleceń Dyrektora i intendenta związany z organizacją pracy w przedszkolu.

 

§ 55.

 

Zadania pomocy kuchennej: 

1)   obróbka wstępna warzyw i owoców oraz innych produktów do produkcji posiłków;

2)   rozdrabnianie warzyw i owoców i innych surowców z uwzględnieniem wymogów technologii i instrukcji obsługi maszyn gastronomicznych;

3)   przygotowywanie potraw zgodnie z wytycznymi kucharki;

4)   pomoc w porcjowaniu i wydawaniu posiłków;

5)   mycie naczyń (wyparzanie) i sprzętu kuchennego;

6)   sprzątanie kuchni, obieralni, zmywalni, szafy ze sprzętem kuchennym;

7)   wykonywanie poleceń kucharza wynikających z codziennego podziału prac;

8)   zastępowanie kucharza podczas jego nieobecności;

9)   znajomość wszystkich instrukcji sporządzonych na potrzeby kuchni;

10)    współodpowiedzialność materialna za naczynia i sprzęt znajdujący się w kuchni;

11)    przestrzeganie dyscypliny pracy, Regulaminu Pracy i wszelkich regulaminów bhp i ppoż.;

12)    dział w szkoleniach bhp i ppoż.;

13)    wykonywanie innych poleceń Dyrektora i intendenta związany z organizacją pracy w przedszkolu.

 

§ 56.

 

Zadania woźnej oddziałowej:

1)      Sprzątanie:

Codziennie

zamiatanie, odkurzanie sali, ścieranie kurzu (na mokro) ze sprzętów, zakładanie fartucha ochronnego i czepka na głowę podczas podawania posiłków;

2)     Opieka nad dziećmi:

a)    pomoc dzieciom w rozbieraniu się i ubieraniu przed ćwiczeniami gimnastycznymi i wyjściem na dwór;

b)   opieka w czasie spacerów i wycieczek;

c)    pomoc przy myciu rąk, korzystaniu z toalety;

d)   udział w dekorowaniu sali;

e)     sprzątanie po „małych przygodach”,

f)    pomoc przy dzieciach w sytuacjach tego wymagających;

3)     Przestrzeganie BHP:

a)    odpowiednie zabezpieczenie przed dziećmi produktów chemicznych pobranych do utrzymania czystości, oszczędne gospodarowanie nimi;

b)   zgłaszanie zwierzchnikowi wszelkich zagrożeń i uszkodzeń sprzętu;

4)     Gospodarka materiałowa:

a)    kwitowanie pobranych przedmiotów i środków do utrzymania czystości, sprzętów, pomocy, znajomość stanu posiadania;

b)   umiejętne posługiwanie się sprzętem mechanicznym i elektrycznym zgodnie
z przeznaczeniem i zasadami zawartymi w instrukcji obsługi;

c)    zabezpieczanie przed kradzieżą rzeczy i przedmiotów znajdujących się
w przedszkolu;

d)   dbałość o powierzony sprzęt, rośliny, zwierzęta;

e)    odpowiedzialność materialna za przydzielone naczynia stołowe, sztućce, sprzęt do sprzątania, odzież ochronną oraz sprzęty i rzeczy znajdujące się
w pomieszczeniach przydzielonych do sprzątania;

5)     Do codziennych obowiązków należy utrzymanie we wzorowej czystości sal
i pomieszczeń przydzielonych do sprzątania:

a)    dbałość o estetyczny wygląd zabawek, pomocy dydaktycznych, parapetów, półek na prace indywidualne, mycie umywalek, podestów, toalet wraz z glazurą
z użyciem środków dezynfekujących, sprzątanie pomocy oraz sali po zajęciach programowych, zmywanie, pastowanie w miarę potrzeby częściowo (raz na
2 tygodnie całości);

1 raz w tygodniu:

a)      zmiana ręczników (pranie i prasowanie);

1 raz w miesiącu:

a)      generalna porządki – mycie okien, drzwi, lamperii, parapetów, glazury;

b)      pranie firanek, mycie podłóg, listew, lamp oświetleniowych;

c)      mycie zabawek, sprzętów, mebli;

6)      Organizacja posiłków:

a)    przynoszenie naczyń do sali nie wcześniej niż pół godziny przed posiłkiem (przykrywanie ściereczką);

b)   rozdawanie 3 razy dziennie właściwych porcji dzieciom według ilości podanej do kuchni;

c)    estetyczne podawanie posiłków (uwzględnienie noży, widelców);

d)   przestrzeganie obowiązków wydania ciepłych posiłków;

e)    podawanie dzieciom napojów w ciągu dnia (zmywanie kubeczków po użyciu);

f)    pomoc przy karmieniu dzieci słabo jedzące.

7)     Sprawy ogólne:

a)    nieudzielanie rodzicom informacji na temat dzieci – jest to zadaniem nauczycielek.

 

§ 57.

 

Zadania pomocy nauczyciela:

1)      pełnienia zleconych przez nauczycielkę czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci;

2)      utrzymania w czystości przydzielonych pomieszczeń;

3)      pobierania i przechowywanie prób żywieniowych zgodnie z Zarządzeniem Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej;

4)      udziału w przygotowaniu pomocy do zajęć.

 

 

 

 

 

§ 58.

 

Zadania konserwatora:

1)      systematyczne lokalizowanie usterek występujących w przedszkolu poprzez częste dokonywanie przeglądów pomieszczeń;

2)      kontrolowanie, obsługiwanie i konserwacja wszystkich urządzeń technicznych, wodno- kanalizacyjnych, grzewczych, elektro – energetycznych, klimatyzacyjnych;

3)      systematyczne usuwanie usterek oraz wykonywanie bieżących remontów zgłaszanych ustnie lub zapisywanych w zeszycie usterek;

4)      wykonywanie prac remontowo – budowlanych niewymagających specjalistycznego sprzętu, przygotowania, zlecanych przez Dyrektora;

5)      dbanie o powierzony sprzęt;

6)      utrzymywanie porządku i czystości terenów zielonych;

7)      udział w szkoleniach bhp i ppoż.;

8)      przestrzeganie dyscypliny pracy, Regulaminu Pracy i wszelkich regulaminów
bhp i ppoż.;

9)      wykonywanie poleceń Dyrektora.

 

 

ROZDZIAŁ 6

Wychowankowie przedszkola

 

§ 59.

Zasady rekrutacji do przedszkola

 

  1. Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej dostępności, według kolejności zgłoszenia do przedszkola.
  2. Rekrutacja do przedszkola odbywa się w terminie określonym w Regulaminie Rekrutacyjnym dzieci. Przedszkole może na stronie www. podać do publicznej wiadomości terminy przyjęć.
  3. W przypadku większej liczby chętnych niż miejsc w przedszkolu, Dyrektor powołuje
    co najmniej trzy osobową Komisję Rekrutacyjno Kwalifikacyjną.
  4. W pierwszej kolejności przyjmowane są:

1)   dzieci w wieku 6 lat, odbywające roczne przygotowanie przedszkolne;

2)   dzieci w wieku 3, 4, 5 lat z prawem do edukacji przedszkolnej;

3)   dzieci matek lub ojców wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji na podstawie odrębnych przepisów;

4)   dzieci umieszczone w rodzinach zastępczych;

5)   dzieci obojga pracujących rodziców.

  1. W trakcie roku szkolnego Dyrektor przedszkola przyjmuje dzieci z listy rezerwowej
    w przypadku zwolnienia miejsca.
  2. Dyrektor wywiesza listę dzieci przyjętych z podziałem na grupy oraz listę rezerwową.

 

§ 60.

 

  1. Przedszkole obejmuje wychowaniem przedszkolnym dzieci od początku roku szkolnego w  roku kalendarzowym, w którym kończą 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 6 lat.
  2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Dyrektor przedszkola może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2 lata i 6 miesięcy.

 

§ 61.

 

Dziecko w wieku 6 lat odbywa w przedszkolu obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.

 

§ 62.

 

Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne może odbywać dziecko w wieku 5 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do wcześniejszego podjęcia nauki w szkole.

 

§ 63.

 

  1. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, dziecko może być objęte wychowaniem przedszkolnym także po ukończeniu 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
  2. Warunkiem kontynuowania pobytu lub przyjęcia dziecka do przedszkola po ukończeniu
    7 roku życia jest dostarczenie decyzji administracyjnej Dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie, której mieszka dziecko o odroczeniu obowiązku szkolnego.
  3. Dzieci niepełnosprawne mogą być przyjęte do przedszkola po przedłożeniu orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, określającego ich poziom rozwoju psychofizycznego i stan zdrowia.
  4.  Dziecko niepełnosprawne może zostać przyjęte do przedszkola, o ile stopień i rodzaj niepełnosprawności pozwala na zapewnienie przez przedszkole odpowiednich warunków rozwoju (przygotowanie kadry, zmniejszona liczebność oddziału, odpowiednie warunki lokalowe).

 

§ 64.

Prawa i obowiązki przedszkolaka

 

  1. Dziecko w przedszkolu ma wszelkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w  szczególności do:

1)   właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;

2)   szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego podmiotowego traktowania;

3)   ochrony przed wszelkimi formami wyrażenia przemocy fizycznej bądź psychicznej;

4)   poszanowaniu jego godności osobistej;

5)   poszanowaniu własności;

6)   opieki i ochrony;

7)   partnerskiej rozmowy na każdy temat;

8)   akceptacji jego osoby;

9)   indywidualnego nauczania w przypadkach określonych w § 18;

10)    korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, logopedycznej i innej specjalistycznej organizowanej w przedszkolu;

11)    swobodnego wyrażania swoich myśli i przekonań, jeśli nie naruszają one praw innych;

12)    możliwości zwrócenia się o pomoc do wszystkich pracowników przedszkola;

13)    spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje.

  1. Dziecko w przedszkolu ma obowiązek w trosce o bezpieczeństwo własne i kolegów:

1)   szanować kolegów i wytwory ich pracy;

2)    nie oddalać się od grupy bez wiedzy nauczycielki;

3)   szanować sprzęt i zabawki znajdujące się w przedszkolu;

4)   dbać o estetykę i czystość pomieszczeń, w których przebywa;

5)   przestrzegać ustalonych zasad, zwłaszcza dotyczących bezpieczeństwa;

6)   sygnalizować złe samopoczucie i potrzeby fizjologiczne;

7)   przejawiać właściwy stosunek do rówieśników, osób starszych, wynikający z postaw respektowania podstawowych norm społecznych i etycznych;

8)   słuchać i reagować na polecenia nauczyciela;

9)   zgłaszać za każdym razem nauczycielowi konieczności oddalenia się poza wyznaczony przez nauczyciela teren zabawy.

 

§ 65.

Zasady skreślania z listy dzieci uczęszczających do przedszkola

 

  1. Dziecko może być skreślone z listy przyjętych do przedszkola w przypadku:

1)   nieusprawiedliwionej nieobecności trwającej ponad miesiąc;

2)   w przypadku, gdy rodzice lub prawni opiekunowie bez podania przyczyny systematycznie zalegają z odpłatnością za przedszkole;

3)   utajeniu przez rodziców przy wypełnianiu karty zgłoszenia choroby dziecka, która uniemożliwia przebywania dziecka w grupie, a w szczególności choroby zakaźnej, poza chorobami zakaźnymi wieku dziecięcego;

4)   nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu.

  1. Dyrektor przedszkola po powzięciu wiadomości o zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 1 zwołuje posiedzenie Rady Pedagogicznej, na której nauczyciel grupy referuje problem.
  2. Rada Pedagogiczna po wnikliwym wysłuchaniu informacji, podejmuje uchwałę w danej sprawie, zgodnie z Regulaminem Rady Pedagogicznej.
  3. Rada Pedagogiczna powierza wykonanie uchwały Dyrektorowi przedszkola.
  4. Dyrektor przedszkola wykonuje uchwałę Rady Pedagogicznej przez wydanie decyzji administracyjnej, którą doręcza rodzicom, a w przypadku niemożności doręczenia osobistego listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
  5. Rodzicom przysługuje odwołanie od decyzji Dyrektora do Lubuskiego Kuratora Oświaty w ciągu 14 dni od jej otrzymania.
  6. W trakcie postępowania odwoławczego dziecko ma prawo uczęszczać do przedszkola, chyba, że decyzji tej nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Rygor natychmiastowej wykonalności obowiązuje w sytuacjach wynikających z art. 108 k.p.a.

 

ROZDZIAŁ 8

Współpraca z rodzicami

 

§ 66.

Prawa i obowiązki rodziców

 

  1. Rodzice mają prawo do:

1)   znajomości podstaw programowych wychowania przedszkolnego oraz wymagań edukacyjnych;

2)   uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;

3)   otrzymywania pomocy pedagogiczno-psychologicznej oraz innej, zgodnie z ich potrzebami i możliwościami przedszkola;

4)   uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać;

5)   udziału i organizowania wspólnych spotkań z okazji uroczystości przedszkolnych, imprez, zajęć wychowawczo-dydaktycznych, itp.;

6)   wybierania swojej reprezentacji w formie Rady Rodziców;

7)   udziału w zajęciach otwartych organizowanych w przedszkolu;

8)   Wyrażania i przekazania nauczycielowi oraz Dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola.

  1. Rodzice mają obowiązek:

1)   regularnie i terminowo uiszczać odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu;

2)   współpracować z nauczycielem prowadzącym grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych rodziny i przedszkola;

3)   przygotować dziecko do funkcjonowania w grupie przedszkolnej w zakresie podstawowych czynności samoobsługowych - jedzenie, higiena, toaleta;

4)   odbierać dzieci w godzinach funkcjonowania przedszkola;

5)   informować nauczyciela z wyprzedzeniem o późniejszym przyprowadzaniu dziecka do przedszkola;

6)   zapewnić dziecku bezpieczny powrót do domu;

7)   znać i przestrzegać postanowień statutowych;

8)   przyprowadzać do przedszkola dzieci zdrowe bez konieczności podawania
w przedszkolu jakichkolwiek leków;

9)   interesować się sukcesami i porażkami swojego dziecka;

10)    kontynuować zalecone ćwiczenia terapeutyczne;

11)    zgłaszać nauczycielowi niedyspozycje (fizyczne i psychiczne) dziecka i wszelkie niepokojące objawy w jego zachowaniu, mające wpływ na funkcjonowanie w grupie (choroby, ważne wydarzenia rodzinne, lęki, obawy, emocje itd.);

12)    uczestniczyć w zebraniach organizowanych przez przedszkole;

13)    bezzwłocznie zgłaszać nauczycielkom w grupie o zmianach adresu zamieszkania i telefonu kontaktowego;

14)    śledzić na bieżąco informacje umieszczone na tablicy ogłoszeń;

15)    informować telefonicznie lub osobiście Dyrektora przedszkola lub nauczyciela o stwierdzeniu choroby zakaźnej u dziecka;

16)    dostarczyć do przedszkola informację potwierdzoną przez lekarza o stanie zdrowia dziecka po przebytej chorobie zakaźnej, pozwalający na pobyt dziecka w przedszkolu;

17)    zapewnić dziecku niezbędne wyposażenie;

18)    kontrolować, co dziecko zabiera do przedszkola celem uniknięcia wypadku;

19)    wspieranie nauczyciela w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka.

 

§ 67.

Zasady bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu

 

  1. Dziecko powinno być przyprowadzane do przedszkola w godzinach 6.00.-8.00. Ewentualne spóźnienia rodzice są obowiązani zgłosić telefonicznie lub poprzedniego dnia do nauczycielki w grupie.
    1. Osoba przyprowadzająca dziecko do przedszkola obowiązana jest rozebrać je w szatni i osobiście przekazać nauczycielce grupy, do której dziecko uczęszcza lub nauczycielce dyżurującej. Nauczycielka nie ponosi odpowiedzialności za życie, zdrowie
      i bezpieczeństwo dziecka pozostawionego przez rodziców przed furtką, wejściem do przedszkola, w szatni, przed zamkniętymi drzwiami wejściowymi, na placu zabaw lub posesji przedszkolnej.
    2. Do przedszkola nie powinno przyprowadzać się dzieci przeziębionych, zakatarzonych, wymiotujących i z objawami innych chorób. W przypadku zaistnienia wątpliwości co do stanu zdrowia dziecka, rodzic lub prawny opiekun powinien skonsultować się z lekarzem.
    3. W przedszkolu nie stosuje się wobec wychowanków żadnych zabiegów lekarskich (np. szczepień, badania wzroku, przeglądów zębów) bez uprzedniego porozumienia z rodzicami.
    4. Nauczycielowi nie wolno podawać dzieciom żadnych leków.
    5. Nauczycielka grupy ma obowiązek poinformowania rodziców o złym samopoczuciu dziecka wskazującym na początki choroby.
    6. Dzieciom nie wolno przynosić dodatkowego wyżywienia.
    7. Ubrań dziecka nie wolno spinać agrafkami ani szpilkami.
    8. Ze względów sanitarnych zabrania się wchodzenia do sal w butach oraz wprowadzania zwierząt na teren przedszkola.
    9. Rodzice są zobowiązani podać nauczycielce aktualny numer telefonu kontaktowego i  adres.

 

 

§ 68.

Zasady odbierania dzieci z przedszkola

 

  1. Rodzic lub upoważniona przez niego osoba do odebrania dziecka z przedszkola osobiście komunikuje nauczycielowi chęć odebrania dziecka z przedszkola.
  2. Rodzice odbierają dzieci do godziny 16.00.
  3. Dopuszcza się możliwość odbierania dzieci przez starsze rodzeństwo, które w danym roku kalendarzowym ukończy 13 lat lub przez inne osoby dorosłe, zdolne do podejmowania czynności prawnych. Osoby te muszą być upoważnione na piśmie, a upoważnienie może być w każdej chwili odwołane.
  4. Upoważnienie wystawia co najmniej jeden rodzic (opiekun prawny) dziecka na piśmie z własnoręcznym podpisem. Upoważnienie zawiera: imię i nazwisko osoby upoważnionej, wskazanie dowodu tożsamości (nazwa dokumentu).
  5. Osoba upoważniona w momencie odbioru dziecka powinna posiadać przy sobie dokument tożsamości, wskazany w upoważnieniu i na żądanie nauczyciela go okazać. W sytuacjach budzących wątpliwości nauczycielka kontaktuje się z rodzicami.
  6. Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z jednostki przez upoważnioną przez nich osobę.
  7. Nauczycielka może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej odebrać dziecko będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa (osoba pod wpływem alkoholu, środków odurzających).
  8. O wypadku każdej odmowy wydania dziecka nauczyciel niezwłocznie informuje Dyrektora przedszkola. Dyrektor podejmuje działania przewidziane prawem.
  9. W wypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane do godziny 16.00, nauczycielka zobowiązana jest powiadomić telefonicznie rodziców o zaistniałym fakcie.
  10. Gdy pod wskazanym numerem telefonu nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców, nauczycielka oczekuje z dzieckiem w przedszkolu 0,5 godziny – do 16.30. Po upływie tego czasu nauczycielka powiadamia najbliższy komisariat policji o niemożności skontaktowania się z rodzicami (Komenda Powiatowa Policji ul. Północna 2, Nowa Sól,
     tel. 68 476 31 11).
  11. Życzenie rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez prawomocny wyrok lub orzeczenie sądowe.

 

§ 69.

Wyposażenie wychowanka

 

  1. Dziecko powinno przyjść do przedszkola czyste, starannie uczesane i estetycznie ubrane w  strój wygodny, umożliwiający samodzielne ubranie się i rozebranie. Odzież wierzchnia powinna być dostosowana do warunków atmosferycznych i umożliwiać codzienny pobyt dziecka na świeżym powietrzu.
  2. Dziecko powinno być wyposażone w: papcie, chusteczki higieniczne do nosa, przybory toaletowe do mycia zębów, piżamkę (w przypadku leżakowania), bieliznę (3 - latki), worek ze strojem gimnastycznym (4, 5 i 6 – latki). Wszystkie rzeczy powinny być podpisane i znane dziecku. Na początku roku szkolnego nauczycielki informują rodziców o potrzebnych pomocach, materiałach i przyborach do zajęć plastycznych, w które należy dziecko zaopatrzyć.
  3. Dziecko nie powinno przynosić do przedszkola swoich zabawek oprócz wyznaczonego
    w grupie „Dnia zabawki”. Za zepsucie i zagubienie przedszkole nie ponosi odpowiedzialności.
  4. Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za inne wartościowe rzeczy przynoszone przez dzieci.

 

§ 70.

Formy współpracy z rodzicami

 

  1. Przedszkole współdziała z rodziną dziecka celem pomocy w wychowaniu i przygotowaniu dziecka do nauki szkolnej, poznaniu środowiska oraz domu rodzinnego dziecka podczas kontaktów indywidualnych z rodzinami i zebrań grupowych. Przedszkole bierze czynny udział w wyznaczaniu kierunków działania korzystnych dla dzieci i rodziców w następujących zakresach:

1)   rozszerzanie i pogłębianie wiedzy rodziców o dziecku;

2)   ustalanie jednolitych form oddziaływania wychowawczego;

3)   podnoszenie kultury pedagogicznej rodziców poprzez:

a)    prowadzenie biblioteki dla rodziców z literaturą pedagogiczną pomagającą
w wychowaniu dzieci oraz pokonywaniu trudności wychowawczych;

b)   prelekcje psychologa, pedagoga, lekarza specjalisty w dziedzinie stomatologii, logopedii na zebraniach ogólnych;

c)    rozmowy indywidualne;

d)   zebrania grupowe i ogólne;

e)    gazetkę dla rodziców.

  1. Uczestnictwo rodziców w zakresie przygotowania dzieci do szkoły:

1)   zapoznanie rodziców z zakresem treści programowych realizowanych w danej grupie wiekowej;

2)   kontynuacji przez rodziców wspólnie ustalonych zasad, wymagań;

3)   utrwalanie nawyków, umiejętności i wiadomości, wymiana informacji o postępach i  trudnościach dziecka.

  1. Przedszkole w miesiącach letnich organizuje „zajęcia adaptacyjne” dla najmłodszych nowoprzyjętych dzieci. Na zajęcia zapraszani są rodzice wraz z dzieckiem. Zajęcia prowadzone są w celu:

1)   obserwowania przez rodziców kontaktów interpersonalnych nauczyciel-dziecko;

2)   zapoznania się rodziców z nauczycielkami, przedszkolem, wyposażeniem sal;

3)   obserwowania dzieci w kontaktach grupowych;

4)   obniżenia poczucia lęku u dziecka i rodziców związanych przebywaniem poza domem.

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ 9

Przepisy końcowe

 

§71.

 

  1. Przedszkole prowadzi gospodarkę finansową i materiałową zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

§ 72.

 

  1. Statut przedszkola lub jego nowelizację uchwala się na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, odczytując zebranym pełny jego tekst. Członkowie Rady Pedagogicznej mają prawo wnoszenia poprawek do proponowanego tekstu Statutu. Rada Pedagogiczna głosuje nad nowelizacją Statutu lub uchwala nowy Statut.
  2. Zmiany (nowelizację) Statutu wprowadza się na wniosek organów przedszkola, organu prowadzącego lub nadzorującego albo w przypadku zmiany przepisów.
  3. Ze Statutem przedszkola można zapoznać się w gabinecie Dyrektora.

 

§ 73.

 

Tryb wprowadzania zmian (nowelizacji) do Statutu jest identyczny, jak tryb jego uchwalania.

 

§ 74.

  1. Jednolity tekst Statutu Publicznego Przedszkola nr 1 w Nowej Soli uchwalony przez Dyrektora i Radę Pedagogiczną i zatwierdzony Uchwałą nr 1/2018 wchodzi w życie
    z dniem 26.02.2018 r.
  2. Z dniem wejścia w życie niniejszego Statut, traci moc poprzedni Statut.

 

 

 

Rada Pedagogiczna:                                                                                                  Dyrektor:

 
   

E-Urząd
Rejestr informacji o Środowisku