Publiczne Przedszkole nr 1 w Nowej Soli STATUT
Nowa Sól, 26.02.2018 rok
Statut opracowano na podstawie:
ROZDZIAŁ 1Postanowienia ogólne§ 1.
1) prowadzi bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w wymiarze co najmniej pięciu godzin dziennie i realizuje założenia podstawy programowej wychowania przedszkolnego; 2) przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności; 3) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
1) wychowanie przedszkolne dla dzieci w wieku 3 - 6 lat; 2) obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne.
ROZDZIAŁ 2Cele i zadania przedszkola§ 2.
Przedszkole pełni funkcję opiekuńczą, wychowawczą i kształcącą. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
§ 3.
1) prowadzenie bezpłatnego nauczania i wychowania w zakresie ustalonym przez organ prowadzący, zgodnie z przepisami Ustawy Prawo oświatowe; 2) udzielanie dzieciom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej we współpracy z rodzicami dzieci, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi w tym specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli,innymi przedszkolami i placówkami, organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży; 3) wspieranie działań wychowawczych rodziców, tworzenie warunków umożliwiających dziecku osiągnięcie gotowości szkolnej; 4) umożliwianie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej na podstawie stosownych rozporządzeń.
1) Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju; 2) Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę 3) Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej 4) Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony; 5) Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń 6) Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie; 7) Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym; 8) Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci; 9) Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki; 10) Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka; 11) Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania 12) Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka; 13) Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju; 14) Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju; 15) Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole; 16) Organizowanie zajęć zgodnie z potrzebami; 17) Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
§ 4.
1) fizyczny obszar rozwoju dziecka; 2) emocjonalny obszar rozwoju dziecka; 3) społeczny obszar rozwoju dziecka; 4) poznawczy obszar rozwoju dziecka.
1) dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym; 2) dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione w pkt 1 rodzaje niepełnosprawności, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), oraz jeżeli
ROZDZIAŁ 3 Sposoby realizacji zadań przedszkola§ 5.
1) szczegółowe cele edukacyjne; 2) tematykę materiału edukacyjnego.
1) opracować program samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami; 2) zaproponować program opracowany przez innego autora (autorów); 3) zaproponować program opracowany przez innego autora wraz z dokonanymi zmianami.
§ 6.
§ 7.
1) realizację przez nauczycieli zadań; 2) opracowanie projektów edukacyjnych przez nauczyciela, który uwzględnia: równomierne rozłożenie zajęć w poszczególnych dniach, różnorodność zajęć 3) zapewnianie odpowiedniej liczby opiekunów nad dziećmi uczestniczącymi 4) w przedszkolu stosuje się system nagradzania i konsekwencji.
1) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola; 2) zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym; 3) stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.; 4) współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną zapewniając w miarę potrzeb konsultacje i pomoc; 5) budzi świadomość dotyczącą zdrowia i jego zagrożeń; 6) kształtuje prawidłową postawę fizyczną; 7) wyzwala ekspresję i rozwija sprawność ruchową poprzez zabawy i ćwiczenia organizowane oraz podejmowane spontanicznie przez dzieci.
§ 8.
1) korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne; 2) organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem Dyrektora.
§ 9.
Pomoc psychologiczno–pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych wychowanków i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym, wynikających w szczególności: 1) z niepełnosprawności; 2) z niedostosowania społecznego; 3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym; 4) ze szczególnych uzdolnień; 5) ze specyficznych trudności w uczeniu się; 6) z deficytami kompetencji i zaburzeń sprawności językowych; 7) z choroby przewlekłej; 8) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych; 9) z niepowodzeń edukacyjnych; 10) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową wychowanków i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi; 11) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą; 12) z zaburzeniami zachowania lub emocji.
§ 10.
1) rodzicami; 2) poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym specjalistyczną; 3) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży; 4) placówkami doskonalenia nauczycieli; 5) innymi przedszkolami i placówkami.
1) rodziców dziecka; 2) nauczyciela, wychowawcy grupy przedszkolnej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z dzieckiem; 3) poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej; 4) pomocy nauczyciela; 5) Dyrektora przedszkola; 6) kuratora sądowego; 7) pracownika socjalnego; 8) asystenta rodziny; 9) asystenta nauczyciela lub osoby, o której mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 10) organizacji pozarządowej lub instytucji działającej na rzecz rodziny, dzieci
§ 11.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna może być organizowana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie: 1) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym; 2) zajęć rozwijających uzdolnienia; 3) porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli; 4) zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego; 5) porad i konsultacji dla wychowanków.
§ 12.
Objęcie dziecka zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi i specjalistycznymi wymaga zgody rodzica.
§ 13.
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla dzieci, które mają znaczne trudności
§ 14.
Za zgodą organu prowadzącego, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, zajęcia specjalistyczne mogą być prowadzone indywidualnie.
§ 15.
O objęciu dziecka zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi lub zajęciami specjalistycznymi decyduje Dyrektor przedszkola.
§ 16.
O zakończeniu udzielania pomocy w formie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych lub specjalistycznych decyduje Dyrektor przedszkola na wniosek rodziców lub nauczyciela prowadzącego zajęcia.
§ 17.
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola; 2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo dziecka w życiu przedszkola; 3) udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb; 4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży; 5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym; 6) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci; 7) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup przedszkolnych i innych specjalistów w: a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci; 2) prowadzenie zajęć logopedycznych dla dzieci oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń; 3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci; 4) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup przedszkolnych i innych specjalistów w: a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 18.
§ 19.
Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi znajdującymi się w trudnej sytuacji materialnej z powodu warunków rodzinnych i losowych poprzez: 1) udzielanie pomocy materialnej w porozumieniu z Radą Rodziców i Radą Pedagogiczną Publicznego Przedszkola nr 1.
ROZDZIAŁ 4Organy przedszkola§ 20.
Organami przedszkola są: 1) Dyrektor przedszkola; 2) Rada Pedagogiczna; 3) Rada Rodziców.
§ 21.
Każdy z wymienionych organów w § 20 działa zgodnie z ustawą Prawo oświatowe. Organy kolegialne funkcjonują według odrębnych regulaminów, uchwalonych przez te organy. Regulaminy te nie mogą być sprzeczne ze Statutem przedszkola.
§ 22.
Dyrektor przedszkola: 1) kieruje przedszkolem jako jednostką samorządu terytorialnego; 2) jest osobą działającą w imieniu pracodawcy; 3) jest organem nadzoru pedagogicznego; 4) jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej; 5) wykonuje zadania administracji publicznej w zakresie określonym ustawą.
§ 23.
Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz. Jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników zatrudnionych w przedszkolu.
§ 24.
Ogólny zakres kompetencji, zadań i obowiązków Dyrektora przedszkola określa ustawa Prawo oświatowe i inne przepisy szczegółowe.
§ 25.
1) kieruje działalnością opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczną a w szczególności: a) kształtuje twórczą atmosferę pracy, stwarza warunki sprzyjające podnoszeniu jej jakości; b) przewodniczy Radzie Pedagogicznej, przygotowuje i prowadzi posiedzenia Rady oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie c) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących; d) udziela nauczycielom pomocy w opracowywaniu miesięcznych planów pracy; e) sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z odrębnymi przepisami; f) przedkłada Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w ciągu roku wnioski g) dba o autorytet członków Rady Pedagogicznej, ochronę praw i godności nauczyciela; h) współpracuje z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców; i) stwarza warunki do działania w przedszkolu wolontariuszy, stowarzyszeń j) udziela na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), po spełnieniu ustawowych wymogów zezwoleń na spełnianie obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem lub w formie indywidualnego nauczania; k) organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w formach określonych l) w porozumieniu z organem prowadzącym organizuje dla dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością lub niedostosowaniem społecznym zajęcia rewalidacyjne; m) zawiadamia w terminie do 30 września każdego roku szkolnego Dyrektora szkoły podstawowej w obwodzie której mieszka dziecko o realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego przez dzieci przyjęte do przedszkola, które temu obowiązkowi podlegają; n) dopuszcza do użytku przedszkolnego programy wychowania przedszkolnego;
p) powołuje Komisję Rekrutacyjno Kwalifikacyjną, gdy zachodzi taka konieczność, q) inspiruje nauczycieli do innowacji pedagogicznych, wychowawczych r) umożliwiana podtrzymywanie tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej; s) opracowuje w porozumieniu z Radą Pedagogiczną plan doskonalenia nauczycieli; t) może skreślić wychowanka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola; 2) organizuje działalność przedszkola, a w szczególności: a) opracowuje arkusz organizacyjny na każdy rok szkolny; b) przydziela nauczycielom stałe prace i zajęcia w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatne zajęcia dydaktyczno-wychowawcze c) zapewnia odpowiednie warunki do jak najpełniejszej realizacji zadań przedszkola, a w szczególności należytego stanu higieniczno-sanitarnego, bezpiecznych warunków pobytu dziecka w budynku przedszkola i placu przedszkolnym; d) dba o właściwe wyposażenie przedszkola w sprzęt i pomoce dydaktyczne; e) egzekwuje przestrzeganie przez pracowników przedszkola ustalonego porządku oraz dbałości o estetykę i czystość; f) sprawuje nadzór nad działalnością administracyjną i gospodarczą przedszkola; g) opracowuje projekt planu finansowego przedszkola; h) dysponuje środkami finansowymi określonymi w planie finansowym przedszkola; ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie; i) dokonuje co najmniej dwa razy w ciągu roku przeglądu technicznego budynku j) organizuje prace konserwacyjno–remontowe; k) powołuje komisję w celu dokonania inwentaryzacji majątku przedszkola; l) odpowiada za prowadzenie, przechowywanie i archiwizację dokumentacji przedszkola zgodnie z odrębnymi przepisami. 3) prowadzi sprawy kadrowe i socjalne pracowników, a w szczególności: a) nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy z nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola; b) dokonuje oceny pracy nauczycieli i okresowych ocen pracy pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych i urzędniczych kierowniczych w oparciu o opracowane przez siebie kryteria oceny; c) opracowuje regulamin wynagradzania pracowników samorządowych; d) dokonuje oceny dorobku zawodowego za okres stażu na stopień awansu zawodowego; e) przyznaje nagrody Dyrektora oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i pracownikom administracji i obsługi przedszkola; f) występuje z wnioskami o odznaczenia, nagrody i inne wyróżnienia dla nauczycieli i pracowników; g) udziela urlopów zgodnie z KN i KP; h) załatwia sprawy osobowe nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami; i) wydaje świadectwa pracy i opinie wymagane prawem; j) wydaje decyzje o nadaniu stopnia nauczyciela kontraktowego; k) przyznaje dodatek motywacyjny nauczycielom zgodnie z zasadami opracowanymi przez organ prowadzący; l) określa zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności na stanowiskach pracy; m) współdziała ze związkami zawodowymi w zakresie uprawnień związków do opiniowania i zatwierdzania; n) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów prawa.
1) organ sprawujący nadzór pedagogiczny o sposobie realizacji zaleceń; 2) organ prowadzący przedszkole o otrzymanych zaleceniach oraz o sposobie ich realizacji.
§ 26.
Dyrektor prowadzi zajęcia dydaktyczne w wymiarze ustalonym dla Dyrektora przedszkola. Dyrektor współpracuje z organem prowadzącym i nadzorującym w zakresie określonym ustawą i aktami wykonawczymi do ustawy.
§ 27.
§ 28.
Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji stanowiących: 1) uchwala regulamin swojej działalności i organizacji pracy przedszkola; 2) zatwierdza plan pracy przedszkola na każdy rok szkolny; 3) podejmuje uchwały w sprawie eksperymentu pedagogicznego po zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców; 4) podejmuje uchwały w sprawie skreślenia z listy zapisane dziecko; 5) ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli i zatwierdza plan WDN; 6) uchwala statut przedszkola i wprowadzane zmiany do statutu; 7) ustala sposób wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad jednostką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy jednostki. § 29.
Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji opiniujących: 1) opiniuje przedszkolny zestaw programów wychowania przedszkolnego; 2) opiniuje wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień; 3) opiniuje wniosek o nagrodę kuratora oświaty dla Dyrektora przedszkola; 4) wydaje opinie na okoliczność przedłużenia powierzenia stanowiska Dyrektora; 5) opiniuje pracę Dyrektora przy ustalaniu jego oceny pracy; 6) opiniuje ramowy rozkład dnia w przedszkolu; 7) opiniuje organizację przedszkola, w tym tygodniowy rozkład dnia; 8) opiniuje projekt planu finansowego; 9) opiniuje propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
§ 30.
Rada Pedagogiczna ponadto: 1) przygotowuje projekt zmian (nowelizacji) do statutu i upoważnia Dyrektora do obwieszczania tekstu jednolitego statutu; 2) może występować z wnioskiem o odwołanie nauczyciela z funkcji Dyrektora przedszkola lub z innych funkcji kierowniczych w przedszkolu; 3) uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych przedszkola; 4) głosuje nad wotum nieufności dla Dyrektora przedszkola; 5) uczestniczy w tworzeniu planu doskonalenia nauczycieli; 6) wybiera swoich przedstawicieli do udziału w konkursie na stanowisko Dyrektora przedszkola; 7) wybiera przedstawiciela do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy; 8) zgłasza i opiniuje kandydatów na członków Komisji Dyscyplinarnej dla nauczycieli.
§ 31.
W przedszkolu działa Rada Rodziców. 1) Rada Rodziców jest kolegialnym organem przedszkola; 2) Rada Rodziców reprezentuje ogół rodziców przed innymi organami przedszkola; 3) w skład Rady Rodziców wchodzi jeden przedstawiciel każdego oddziału przedszkolnego; 4) wybory reprezentantów rodziców każdego oddziału, przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym w wyborach; 5) Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa szczegółowo: a) wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady Rodziców, b) szczegółowy tryb wyborów do Rady Rodziców, c) zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców. 6) Regulamin Rady Rodziców nie może być sprzeczny z zapisami niniejszego statutu; 7) Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa Regulamin Rady Rodziców.
§ 32.
Rada Rodziców w zakresie kompetencji opiniujących: 1) opiniuje pracę nauczyciela do ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu. Rada Rodziców przedstawia swoją opinię na piśmie w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego. Nieprzedstawienie opinii nie wstrzymuje postępowania; 2) opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności wychowania i kształcenia, w przypadku, gdy nadzór pedagogiczny poleca taki opracować; 3) opiniuje plan nadzoru pedagogicznego na dany rok szkolny; 4) opiniuje projekt planu finansowego składanego przez Dyrektora przedszkola.
§ 33.
Rada Rodziców może: 1) wnioskować do Dyrektora przedszkola o dokonanie oceny nauczyciela, z wyjątkiem nauczyciela stażysty; 2) występować do Dyrektora przedszkola, innych organów przedszkola, organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub organu prowadzącego w wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola; 3) delegować swojego przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko Dyrektora przedszkola; 4) delegować swojego przedstawiciela do Zespołu Oceniającego, powołanego przez organ nadzorujący do rozpatrzenia odwołania nauczyciela od oceny pracy.
§ 34. Rozstrzyganie sporów pomiędzy organami przedszkola
1) prowadzenie mediacji w sprawie spornej i podejmowanie ostatecznych decyzji należy do Dyrektora przedszkola; 2) przed rozstrzygnięciem sporu Dyrektor jest zobowiązany zapoznać się ze stanowiskiem każdej ze stron, zachowując bezstronność w ocenie tych stanowisk; 3) Dyrektor przedszkola podejmuje działanie na pisemny wniosek któregoś z organów – strony sporu; 4) o swoim rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem Dyrektor informuje na piśmie zainteresowanych w ciągu 14 dni od złożenia informacji o sporze.
ROZDZIAŁ 5Organizacja przedszkola
§ 35.
§ 36.
§ 37.
Publiczne Przedszkole nr 1 jest 4 – oddziałowe: 1) na parterze – grupa I „Skrzaty”; 2) na pierwszym piętrze – grupa II „Muminki”; 3) na drugim piętrze – grupa III „Smerfy” i grupa IV „Bulinki”.
§ 38.
Do realizacji zadań statutowych przedszkole posiada: 1) 4 sale do zajęć dla poszczególnych grup; 2) 3 szatnie dla dzieci; 3) węzeł sanitarny; 4) kuchnię; 5) 3 zmywalnie naczyń; 6) pomieszczenia administracyjne i gospodarcze; 7) bibliotekę/archiwum; 8) plac zabaw wyposażony w urządzenia do zabaw i ćwiczeń rekreacyjnych.
§ 39.
§ 40.
1) z dziećmi w wieku 3 lat i 4 lat – 15 minut tygodniowo; 2) z dziećmi w wieku 5 lat i 6 lat – 30 minut tygodniowo.
1) dla dzieci 3 i 4 - letnich 2 razy po 15 minut; 2) dla dzieci 5 i 6 - letnich 2 razy po 30 minut.
§ 41.
Grupy łączone
§ 42.
1) liczbę oddziałów; 2) liczbę pracowników, w tym pracowników zajmujących kierownicze stanowiska; 3) ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych lub godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole, w tym liczbę godzin zajęć realizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej; 4) czas pracy przedszkola oraz poszczególnych oddziałów; 5) liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach; 6) tygodniowy wymiar zajęć religii, języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego; 7) liczbę nauczycieli wraz z informacją o ich kwalifikacjach; 8) liczbę pracowników administracji i obsługi oraz etatów przeliczeniowych.
§ 43.
1) I śniadanie – godz. 08.15. 2) II śniadanie – godz. 11.15. 3) Obiad – godz. 14.05.
§ 44.
Ramowy rozkład dnia w przedszkolu znajduje się w osobnym regulaminie przedszkola. 1) dzienny czas pracy poszczególnych oddziałów, jest dostosowany do wniosków rodziców; 2) rozkład dnia w miarę potrzeby może być zmieniony w ciągu dnia.
§ 45. Odpłatność za przedszkole
§ 46.
Pracownik przedszkola ma prawo korzystać z posiłków wydawanych przez kuchnię przedszkola. Pracownik pokrywa w całości koszt „wsadu do kotła” oraz koszty osobowe i koszty wytworzenia posiłku.
§ 47.
§ 48.
W przedszkolu utworzone może być stanowisko społecznego Dyrektora. 1) Na stanowisko społecznego Dyrektora powołuje Dyrektor przedszkola, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej; 2) do zadań społecznego Dyrektora należy: a) sprawowanie nadzoru pedagogicznego zgodnie z odrębnymi przepisami, w tym prowadzenie obserwacji zajęć u wskazanych przez Dyrektora nauczycieli; b) prowadzenie ewidencji godzin nadliczbowych i przekazywanie ich do księgowości; c) prowadzenie księgi zastępstw i wyznaczanie nauczycieli na zastępstwo; d) kontrolowanie dokumentacji pedagogicznej; e) opracowywanie analizy wyników badań efektywność nauczania i wychowania; f) przeprowadzanie szkoleniowych Rad Pedagogicznych z zakresu prawa oświatowego dla nauczycieli; g) udostępnianie rodzicom i nauczycielom informacji o formach pomocy materialnej; h) wnioskowanie o nagrody, wyróżnienia i kary dla pracowników pedagogicznych; i) przygotowywanie projektów ocen nauczycieli i ocen dorobku zawodowego za staż dla wskazanych przez Dyrektora nauczycieli; j) opracowywanie projektu planu pracy na każdy rok szkolny; k) bezpośredni nadzór nad prawidłowością realizacji zadań zleconych nauczycielom; l) opracowywanie planu wycieczek w oparciu o propozycje nauczycieli; m) opracowywanie planu imprez przedszkolnych; n) pełnienie dyżuru kierowniczego w wyznaczonym przez Dyrektora godzinach;
p) nadzór nad organizacjami, stowarzyszeniami działającymi w przedszkolu za zgodą Dyrektora i pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Rodziców; q) opracowywanie na potrzeby Dyrektora i Rady Pedagogicznej wniosków z nadzoru pedagogicznego; r) kontrolowanie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego; s) kontrolowanie realizacji indywidualnego nauczania; t) egzekwowanie przestrzegania przez nauczycieli, dzieci i rodziców postanowień Statutu Przedszkola; u) dbanie o autorytet Rady Pedagogicznej, ochronę praw i godności nauczycieli, v) kontrolowanie pracy pracowników obsługi; w) przygotowywanie materiałów celem ich publikacji na stronie www.przedszkola oraz systematyczne kontrolowanie jej zawartości; x) zastępowanie Dyrektora na czas jego nieobecności; y) prowadzenie zajęć dydaktycznych w wymiarze określonym przepisami; z) wykonywanie innych zadań bieżących zleconych przez Dyrektora.
§ 49.
W przedszkolu mogą działać, zgodnie ze swoimi statutami i obowiązującymi w tym względzie przepisami prawnymi związki zawodowe zrzeszające nauczycieli lub innych pracowników przedszkola.
ROZDZIAŁ 6Nauczyciele i inni pracownicy przedszkoli§ 50.
Nauczyciel prowadzi pracę opiekuńczo-wychowawczą i dydaktyczną oraz odpowiada za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.
§ 51.
1) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych opiece dzieci w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole; 2) otoczenie opieką każdego dziecka od chwili jego przyjęcia do przedszkola; 3) prawidłowa organizacja procesu dydaktycznego, m.in. wykorzystanie najnowszej wiedzy merytorycznej i metodycznej do pełnej realizacji wybranego programu wychowania przedszkolnego, wybór optymalnych form organizacyjnych i metod pracy z dziećmi w celu maksymalnego ułatwienia dzieciom zrozumienia istoty realizowanych zagadnień; 4) kształcenie i wychowywanie dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, szacunku dla symboli narodowych oraz szacunku dla każdego człowieka; 5) dbanie o kształtowanie u dzieci postaw moralnych; 6) tworzenie warsztatu pracy dydaktycznej, wykorzystanie pomocy dydaktycznych, udział w gromadzeniu innych niezbędnych środków dydaktycznych (zgłaszanie dyrekcji zapotrzebowania, pomoc w zakupie), dbałość o pomoce i sprzęt przedszkolny; 7) bezstronne, rzetelne, systematyczne i sprawiedliwe ocenianie umiejętności dzieci; 8) wspieranie rozwoju psychofizycznego każdego dziecka, jego zdolności lub zainteresowań; 9) rozpoznawanie możliwości i potrzeb powierzonych jego opiece dzieci; 10) organizowanie i prowadzenie zebrań z rodzicami oraz indywidualne kontakty 11) doskonalenie umiejętności dydaktycznych, aktywny udział we wszystkich posiedzeniach Rad Pedagogicznych, udział w zajęciach otwartych, uczestnictwo 12) aktywny udział w życiu przedszkola: udział w uroczystościach i imprezach organizowanych w przedszkolu; 13) przestrzeganie dyscypliny pracy; 14) prawidłowe prowadzenie dokumentacji: opracowywanie miesięcznych projektów edukacyjnych, prowadzenie dziennika grupy, arkuszy obserwacji, a także zestawień statystycznych i innych wymaganych przez Dyrektora przedszkola; 15) kierowanie się w swoim działaniu dobrem dziecka, poszanowanie jego godności osobistej; 16) dbanie o wystrój sali powierzonej opiece; 17) przestrzeganie tajemnicy służbowej; 18) przestrzeganie zasad współżycia społecznego i dbanie o właściwe relacje pracownicze; 19) opracowanie lub wybór i przedstawienie programu wychowania przedszkolnego Dyrektorowi przedszkola; 20) wykonywanie czynności administracyjnych dotyczących powierzonego oddziału, zgodnie z zarządzeniami i poleceniami Dyrektora oraz uchwałami Rady Pedagogicznej. 21) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji. 22) prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki
1) dokładne poznanie dzieci, ich stanu zdrowia, cech osobowościowych, warunków rodzinnych bytowych a także potrzeb i oczekiwań; 2) tworzenie środowiska zapewniającego dzieciom prawidłowy rozwój fizyczny 3) ułatwianie adaptacji w środowisku rówieśniczym i nowych warunkach, a także pomoc w rozwiązywaniu konfliktów z innymi dziećmi; 4) pomoc w rozwiązywaniu napięć powstałych na tle rodzinnym; 5) organizowanie pobytu dziecka w przedszkolu, poprzez przestrzeganie porządku dnia, wdrażanie dzieci do współpracy; 6) wdrażanie dzieci do wysiłku, cierpliwości, pokonywanie trudności i odporności na niepowodzenia; 7) wdrażanie dzieci do społecznego działania oraz kształtowanie właściwych postaw moralnych, właściwych relacji między dziećmi – życzliwości, współdziałania, pomocy, odpowiedzialności za ład i estetykę sali; 8) okazywanie troski i życzliwości do każdego dziecka; 9) unikanie złośliwości i przesady w ocenie błędów i wad dziecka; 10) stwarzanie możliwości wykazania się przez dzieci, zdolnościami poznawczymi, opiekuńczymi, artystycznymi lub innymi; 11) współpracę z rodzicami, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, intendentem w sprawach żywienia dzieci; 12) wdrażanie dzieci do dbania o zdrowie i higienę osobistą; 13) dbanie o stan techniczny sprzętu zgromadzonego w sali oraz zabawek i innych pomocy dydaktycznych, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w budynku przedszkola, ogrodzie i podczas wyjść poza teren przedszkola; 14) udzielanie rad, wskazówek i pomocy rodzicom; 15) przestrzeganie procedur obowiązujących w przedszkolu, a szczególności procedury odbierania dzieci z przedszkola, postępowania w wypadkach, organizowania wycieczek poza teren przedszkola.
§ 52.
Zadania nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa dzieci. Nauczyciel jest odpowiedzialny za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci. Jest zobowiązany: 1) skrupulatnie przestrzegać i stosować przepisy i zarządzenia odnośnie bhp i ppoż., 2) do ciągłej obecności przy dzieciach, nauczyciel może opuścić miejsce pracy po przekazaniu grupy drugiemu nauczycielowi; 3) do niezwłocznego przerwania i wyprowadzenia dzieci z zagrożonych miejsc, jeżeli stan zagrożenia powstanie lub ujawni się w czasie zajęć; 4) nierozpoczynanie zajęć, jeżeli w pomieszczeniach lub innych miejscach, w których mają być prowadzone zajęcia stan znajdującego się wyposażenia stwarza zagrożenia dla bezpieczeństwa; 5) do przestrzegania ustalonych godzin rozpoczynania i kończenia zajęć; 6) nauczyciel ma obowiązek wejść do sali pierwszy, by sprawdzić, czy warunki do prowadzenia zajęć z dziećmi nie zagrażają bezpieczeństwu dzieci i nauczyciela. Jeżeli sala do zajęć nie odpowiada warunkom bezpieczeństwa nauczyciel ma obowiązek zgłosić to do Dyrektora przedszkola celem usunięcia usterek. Do czasu naprawienia usterek nauczyciel ma prawo odmówić prowadzenia zajęć w danym miejscu. 7) kontrolować właściwą postawę dzieci w czasie zajęć i korygować zauważone błędy; 8) dbać o czystość, ład i porządek w czasie trwania zajęć i po ich zakończeniu; 9) zgłaszać do Dyrektora oraz wpisywać do zeszytu wyjść wszystkie wyjścia poza teren przedszkola; 10) usuwać z sali uszkodzone zabawki i pomoce dydaktyczne, które mogłyby spowodować skaleczenia lub zagrażać zdrowiu dzieci; 11) udzielić pierwszej pomocy dziecku w przypadku wystąpienia choroby lub wypadku; 12) nauczyciel jest zobowiązany niezwłocznie zawiadomić rodziców i Dyrektora przedszkola w przypadku zauważenia niepokojących objawów chorobowych.
§ 53.
Zadania intendenta: 1) Do zadań intendenta związanych z obiegiem pieniędzy należy: a) pobieranie zaliczek z kasy na zakup artykułów żywnościowych i rozlicznie się z nich na bieżąco po uprzednim przedstawieniu rachunków do akceptacji Dyrektora; b) przyjmowanie odpłatności od rodziców i personelu, rozliczanie dochodów; 2) Do zadań intendenta związanych z gospodarką magazynową należą: a) sprawdzanie zgodności zakupu z rachunkiem; b) prowadzenie kartotek materiałowych; c) zabezpieczenie magazynów przed pożarem, kradzieżą i zanieczyszczeniem; d) racjonalne i oszczędne gospodarowanie powierzonymi składnikami majątku; e) utrzymywanie czystości (sprzątanie) magazynów żywnościowych; 3) Do zadań intendenta związanych z działalnością organizacyjno – gospodarczą należą: a) wykonywanie badań profilaktycznych; b) przestrzeganie dyscypliny pracy, Regulaminu Pracy i wszelkich przepisów dotyczących bhp. i ppoż.; c) udział w szkoleniach bhp i ppoż.; d) uczestniczenie w kasacji i spisach z natury; e) zaopatrywanie pracowników w odzież roboczą zgodnie z obowiązującymi przepisami; f) wykonywanie poleceń dyrektora; 4) Do zadań intendenta związanych z żywieniem dzieci i personelu należą: a) planowanie jadłospisu zgodnie z obowiązującymi normami i kalorycznością oraz umieszczanie jadłospisu do wiadomości rodziców; b) wydawanie do kuchni artykułów żywieniowych za potwierdzeniem kucharza c) przestrzeganie stawki żywieniowej i terminów przydatności do spożycia artykułów znajdujących się w magazynie; d) prowadzenie magazynu żywieniowego, właściwe przechowywanie produktów i zabezpieczanie ich przed zniszczeniem; e) prowadzenie kartoteki magazynu żywnościowego; f) nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem kuchni (przygotowaniem
§ 54.
Zadania kucharki: 1) uczestniczenie w planowaniu jadłospisów; 2) przygotowywanie posiłków zgodnie z jadłospisem i zachowaniem obowiązujących norm; 3) pobieranie z magazynu produktów żywieniowych w ilościach przewidzianych recepturą i odpowiednie ich zabezpieczenie przed użyciem; 4) dbanie o najwyższą jakość i smak posiłków; 5) utrzymywanie czystości i porządku w kuchni; 6) znajomość i przestrzeganie wszystkich instrukcji sporządzonych na potrzeby kuchni; 7) natychmiastowe zgłaszanie dyrektorowi powstałych usterek oraz wszelakich nieprawidłowości stanowiących zagrożenie zdrowia i życia; 8) przestrzeganie dyscypliny pracy, Regulaminu Pracy i wszelkich regulaminów bhp 9) udział w szkoleniach bhp i ppoż.; 10) wykonywanie innych poleceń Dyrektora i intendenta związany z organizacją pracy w przedszkolu.
§ 55.Zadania pomocy kuchennej:1) obróbka wstępna warzyw i owoców oraz innych produktów do produkcji posiłków; 2) rozdrabnianie warzyw i owoców i innych surowców z uwzględnieniem wymogów technologii i instrukcji obsługi maszyn gastronomicznych; 3) przygotowywanie potraw zgodnie z wytycznymi kucharki; 4) pomoc w porcjowaniu i wydawaniu posiłków; 5) mycie naczyń (wyparzanie) i sprzętu kuchennego; 6) sprzątanie kuchni, obieralni, zmywalni, szafy ze sprzętem kuchennym; 7) wykonywanie poleceń kucharza wynikających z codziennego podziału prac; 8) zastępowanie kucharza podczas jego nieobecności; 9) znajomość wszystkich instrukcji sporządzonych na potrzeby kuchni; 10) współodpowiedzialność materialna za naczynia i sprzęt znajdujący się w kuchni; 11) przestrzeganie dyscypliny pracy, Regulaminu Pracy i wszelkich regulaminów bhp i ppoż.; 12) dział w szkoleniach bhp i ppoż.; 13) wykonywanie innych poleceń Dyrektora i intendenta związany z organizacją pracy w przedszkolu.
§ 56.
Zadania woźnej oddziałowej:1) Sprzątanie: § 57.Zadania pomocy nauczyciela:1) pełnienia zleconych przez nauczycielkę czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci; 2) utrzymania w czystości przydzielonych pomieszczeń; 3) pobierania i przechowywanie prób żywieniowych zgodnie z Zarządzeniem Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej; 4) udziału w przygotowaniu pomocy do zajęć. § 58.
Zadania konserwatora: 1) systematyczne lokalizowanie usterek występujących w przedszkolu poprzez częste dokonywanie przeglądów pomieszczeń; 2) kontrolowanie, obsługiwanie i konserwacja wszystkich urządzeń technicznych, wodno- kanalizacyjnych, grzewczych, elektro – energetycznych, klimatyzacyjnych; 3) systematyczne usuwanie usterek oraz wykonywanie bieżących remontów zgłaszanych ustnie lub zapisywanych w zeszycie usterek; 4) wykonywanie prac remontowo – budowlanych niewymagających specjalistycznego sprzętu, przygotowania, zlecanych przez Dyrektora; 5) dbanie o powierzony sprzęt; 6) utrzymywanie porządku i czystości terenów zielonych; 7) udział w szkoleniach bhp i ppoż.; 8) przestrzeganie dyscypliny pracy, Regulaminu Pracy i wszelkich regulaminów 9) wykonywanie poleceń Dyrektora.
ROZDZIAŁ 6Wychowankowie przedszkola
§ 59. Zasady rekrutacji do przedszkola
1) dzieci w wieku 6 lat, odbywające roczne przygotowanie przedszkolne; 2) dzieci w wieku 3, 4, 5 lat z prawem do edukacji przedszkolnej; 3) dzieci matek lub ojców wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji na podstawie odrębnych przepisów; 4) dzieci umieszczone w rodzinach zastępczych; 5) dzieci obojga pracujących rodziców.
§ 60.
§ 61.
Dziecko w wieku 6 lat odbywa w przedszkolu obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.
§ 62.
Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne może odbywać dziecko w wieku 5 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do wcześniejszego podjęcia nauki w szkole.
§ 63.
§ 64. Prawa i obowiązki przedszkolaka
1) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej; 2) szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego podmiotowego traktowania; 3) ochrony przed wszelkimi formami wyrażenia przemocy fizycznej bądź psychicznej; 4) poszanowaniu jego godności osobistej; 5) poszanowaniu własności; 6) opieki i ochrony; 7) partnerskiej rozmowy na każdy temat; 8) akceptacji jego osoby; 9) indywidualnego nauczania w przypadkach określonych w § 18; 10) korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, logopedycznej i innej specjalistycznej organizowanej w przedszkolu; 11) swobodnego wyrażania swoich myśli i przekonań, jeśli nie naruszają one praw innych; 12) możliwości zwrócenia się o pomoc do wszystkich pracowników przedszkola; 13) spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje.
1) szanować kolegów i wytwory ich pracy; 2) nie oddalać się od grupy bez wiedzy nauczycielki; 3) szanować sprzęt i zabawki znajdujące się w przedszkolu; 4) dbać o estetykę i czystość pomieszczeń, w których przebywa; 5) przestrzegać ustalonych zasad, zwłaszcza dotyczących bezpieczeństwa; 6) sygnalizować złe samopoczucie i potrzeby fizjologiczne; 7) przejawiać właściwy stosunek do rówieśników, osób starszych, wynikający z postaw respektowania podstawowych norm społecznych i etycznych; 8) słuchać i reagować na polecenia nauczyciela; 9) zgłaszać za każdym razem nauczycielowi konieczności oddalenia się poza wyznaczony przez nauczyciela teren zabawy.
§ 65. Zasady skreślania z listy dzieci uczęszczających do przedszkola
1) nieusprawiedliwionej nieobecności trwającej ponad miesiąc; 2) w przypadku, gdy rodzice lub prawni opiekunowie bez podania przyczyny systematycznie zalegają z odpłatnością za przedszkole; 3) utajeniu przez rodziców przy wypełnianiu karty zgłoszenia choroby dziecka, która uniemożliwia przebywania dziecka w grupie, a w szczególności choroby zakaźnej, poza chorobami zakaźnymi wieku dziecięcego; 4) nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu.
ROZDZIAŁ 8Współpraca z rodzicami
§ 66. Prawa i obowiązki rodziców
1) znajomości podstaw programowych wychowania przedszkolnego oraz wymagań edukacyjnych; 2) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju; 3) otrzymywania pomocy pedagogiczno-psychologicznej oraz innej, zgodnie z ich potrzebami i możliwościami przedszkola; 4) uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać; 5) udziału i organizowania wspólnych spotkań z okazji uroczystości przedszkolnych, imprez, zajęć wychowawczo-dydaktycznych, itp.; 6) wybierania swojej reprezentacji w formie Rady Rodziców; 7) udziału w zajęciach otwartych organizowanych w przedszkolu; 8) Wyrażania i przekazania nauczycielowi oraz Dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola.
1) regularnie i terminowo uiszczać odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu; 2) współpracować z nauczycielem prowadzącym grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych rodziny i przedszkola; 3) przygotować dziecko do funkcjonowania w grupie przedszkolnej w zakresie podstawowych czynności samoobsługowych - jedzenie, higiena, toaleta; 4) odbierać dzieci w godzinach funkcjonowania przedszkola; 5) informować nauczyciela z wyprzedzeniem o późniejszym przyprowadzaniu dziecka do przedszkola; 6) zapewnić dziecku bezpieczny powrót do domu; 7) znać i przestrzegać postanowień statutowych; 8) przyprowadzać do przedszkola dzieci zdrowe bez konieczności podawania 9) interesować się sukcesami i porażkami swojego dziecka; 10) kontynuować zalecone ćwiczenia terapeutyczne; 11) zgłaszać nauczycielowi niedyspozycje (fizyczne i psychiczne) dziecka i wszelkie niepokojące objawy w jego zachowaniu, mające wpływ na funkcjonowanie w grupie (choroby, ważne wydarzenia rodzinne, lęki, obawy, emocje itd.); 12) uczestniczyć w zebraniach organizowanych przez przedszkole; 13) bezzwłocznie zgłaszać nauczycielkom w grupie o zmianach adresu zamieszkania i telefonu kontaktowego; 14) śledzić na bieżąco informacje umieszczone na tablicy ogłoszeń; 15) informować telefonicznie lub osobiście Dyrektora przedszkola lub nauczyciela o stwierdzeniu choroby zakaźnej u dziecka; 16) dostarczyć do przedszkola informację potwierdzoną przez lekarza o stanie zdrowia dziecka po przebytej chorobie zakaźnej, pozwalający na pobyt dziecka w przedszkolu; 17) zapewnić dziecku niezbędne wyposażenie; 18) kontrolować, co dziecko zabiera do przedszkola celem uniknięcia wypadku; 19) wspieranie nauczyciela w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka.
§ 67. Zasady bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu
§ 68. Zasady odbierania dzieci z przedszkola
§ 69. Wyposażenie wychowanka
§ 70. Formy współpracy z rodzicami
1) rozszerzanie i pogłębianie wiedzy rodziców o dziecku; 2) ustalanie jednolitych form oddziaływania wychowawczego; 3) podnoszenie kultury pedagogicznej rodziców poprzez: a) prowadzenie biblioteki dla rodziców z literaturą pedagogiczną pomagającą b) prelekcje psychologa, pedagoga, lekarza specjalisty w dziedzinie stomatologii, logopedii na zebraniach ogólnych; c) rozmowy indywidualne; d) zebrania grupowe i ogólne; e) gazetkę dla rodziców.
1) zapoznanie rodziców z zakresem treści programowych realizowanych w danej grupie wiekowej; 2) kontynuacji przez rodziców wspólnie ustalonych zasad, wymagań; 3) utrwalanie nawyków, umiejętności i wiadomości, wymiana informacji o postępach i trudnościach dziecka.
1) obserwowania przez rodziców kontaktów interpersonalnych nauczyciel-dziecko; 2) zapoznania się rodziców z nauczycielkami, przedszkolem, wyposażeniem sal; 3) obserwowania dzieci w kontaktach grupowych; 4) obniżenia poczucia lęku u dziecka i rodziców związanych przebywaniem poza domem.
ROZDZIAŁ 9Przepisy końcowe
§71.
§ 72.
§ 73.
Tryb wprowadzania zmian (nowelizacji) do Statutu jest identyczny, jak tryb jego uchwalania.
§ 74.
Rada Pedagogiczna: Dyrektor: | |