Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miejski w Nowej Soli (strona archiwalna)
Bip - Strona główna

Urząd Miejski

Jak załatwić sprawę - karty usług

Rada Miejska

Młodzieżowa Rada Miejska

Ogłoszenia

Jednostki organizacyjne gminy

Druki do pobrania »

Prawo lokalne

Finanse gminy

Strategie, programy, plany

Urząd Stanu Cywilnego

Mapa aktywności organizacji pozarządowych »

Rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości »

Wykaz spółek »

Wybory Prezydenta RP 2020

Wybory do Sejmu RP i Senatu RP 2019

Zgromadzenia publiczne »

Kanały technologiczne »

Wybory uzupełniające

Wybory Samorządowe 2018

Wybory do Parlamentu Europejskiego 2019

Promocja miasta/logotypy

Wybory przedterminowe na Prezydenta Miasta Nowa Sól

Powszechny Spis Rolny 2020

Narodowy Spis Powszechny

walidacja css walidacja html
Strona główna » Publiczne Gimnazjum Nr 3 » Statut Szkoły

Publiczne Gimnazjum Nr 3: Statut Szkoły

P u b l i c z n e G i m n a z j u m Nr 3 w N o w e j S o l i


boldem zaznaczono nowe zapisy wynikające

z wprowadzanych zmian prawa oświatowego


S T A T U T S Z K O Ł Y

( tekst jednolity )

Nowa Sól, listopad 2004 r.


Rozdział I

Przepisy wstępne

§ 1

  1. Statut dotyczy Publicznego Gimnazjum Nr 3 zlokalizowanego w Nowej Soli przy ul. Kasprowicza 8.

  2. Statut został opracowany na podstawie :

    1. ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z póź. zm. )

    2. ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela ( Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357 z póź. zm.)

    3. rozporządzenia MENiS z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola i publicznych szkół ( Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.)

    4. rozporządzenia MENiS z 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych

    5. uchwały Nr VIII/73/79 Rady Miejskiej w Nowej Soli z dnia 30 kwietnia 1999 r. w sprawie nadania Statutu Publicznemu Gimnazjum w Nowej Soli

    6. Konwencji o Prawach Dziecka ( Dz. U. z 1991 r. Nr 120 , poz. 526 )

§ 2

  1. Ilekroć w „Statucie” jest mowa o :

  1. ustawie o systemie oświaty – należy rozumieć ustawę, o której mowa w § 1ust. 2 pkt 1

  2. Karcie Nauczyciela – należy rozumieć ustawę, o której mowa w § 1ust. 2 pkt 2

  3. rozporządzeniu – należy rozumieć rozporządzenie MENiS z 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych

  4. zajęciach edukacyjnych – należy przez to rozumieć zajęcia o charakterze dydaktyczno-wychowawczym, w toku których odbywa się nauczania przedmiotów

  5. szkole – należy przez to rozumieć Gimnazjum

  6. rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunach ucznia

  7. nauczycielu – należy przez to rozumieć także wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego szkoły

Rozdział II

Informacje ogólne o szkole

§ 3

  1. Nazwa szkoły zawiera określenie: Gimnazjum Nr 3 im. Henryka Sienkiewicza w Nowej Soli.

  2. Siedzibą szkoły jest budynek położony w Nowej Soli przy ulicy Kasprowicza 8

  3. Obwód szkoły stanowi dzielnica Zatorze.

§ 4

  1. Szkoła używa pieczęci i stempli zgodnych z poniższym odciskiem

§ 5

  1. Szkole nadaje imię organ prowadzący na wspólny wniosek Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców oraz Samorządu Uczniowskiego.

  2. Imię szkoły powinno być związane z kierunkiem pracy wychowawczej i dydaktycznej szkoły.

§ 6

  1. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Nowa Sól – Miasto.

  2. Nadzór pedagogiczny sprawuje Lubuski Kurator Oświaty w Gorzowie Wlkp.

  3. Cykl kształcenia trwa 3 lata.

Rozdział III

Cele i zadania szkoły

§ 7

Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły i program profilaktyki dostosowany do potrzeb środowiska, o których mowa w odrębnych przepisach, a w szczególności zapewnia uczniom :

    1. wprowadzenie w świat nauki przez poznawanie języka, pojęć, twierdzeń i metod właściwych dla wybranych dyscyplin naukowych na poziomie umożliwiającym dalsze kształcenie

    2. rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań

    3. wprowadzenie w świat kultury i sztuki

    4. rozwijanie umiejętności społecznych ucznia przez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie

    5. sprawowanie opieki z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i ochrony zdrowia

    6. udzielanie uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej

    7. organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem dalszego kierunku kształcenia

§ 8

  1. Szkoła realizuje zadania uwzględniające optymalne warunki rozwoju ucznia, zasady bezpieczeństwa oraz zasady promocji i ochrony zdrowia przez wprowadzenie :

    1. podziału uczniów na grupy podczas niektórych zajęć

    2. oddziaływania wychowawczego skierowanego na priorytety określone w programie wychowawczym szkoły

    3. kół zainteresowań, kół przedmiotowych i zajęć dydaktyczno – wychowawczych

    4. współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz innymi instytucjami

    5. współpracy z rodzicami

    6. równomiernego rozłożenia zajęć w poszczególnych dniach tygodnia

    7. różnorodności zajęć w każdym dniu

    8. nie łączenia w kilkugodzinne jednostki lekcyjne zajęć z tego samego przedmiotu

§ 9

  1. Szkoła wykonuje zadania opiekuńcze odpowiednio do wieku uczniów i potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem obowiązujących w szkołach przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

  2. Szkoła zapewnia uczniom bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej poprzez:

  1. dyżury nauczycieli na korytarzach i posesji podczas przerw lekcyjnych zgodnie z art. 7

  2. opiekę świetlicy szkolnej

  3. organizowanie zastępstw nauczycielskich podczas nieobecności nauczycieli na lekcjach

  4. zatrudnienie w szkole specjalistów służących pomocą ( pedagog )

  5. funkcjonowanie gabinetu pielęgniarki szkolnej

  6. zapewnienie wzmożonej opieki pedagogicznej podczas różnego rodzaju imprez szkolnych, zwłaszcza dyskotek, zawodów sportowych itp.

  1. Głównym obowiązkiem każdego nauczyciela jest zapewnienie uczniom osobistego bezpieczeństwa w toku zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych organizowanych przez szkołę

  2. Nauczyciele odpowiadają za życie i zdrowie ucznia :

  1. w klasie – nauczyciel, który prowadzi lekcję, zajęcia

  2. w czasie przerw – nauczyciel, który pełni dyżur

  3. w czasie wycieczek – nauczyciel – organizator wycieczki

  1. W zakresie bezpieczeństwa nauczyciel prowadzący lekcje lub zajęcia pozalekcyjne zwraca uwagę na :

  1. bezpieczne miejsce do nauki ( systematyczna kontrola sprawności i zabezpieczenia urządzeń oraz instalacji elektrycznej, a także stanu technicznego używanych mebli )

  2. dokładne instruowanie uczniów w toku zajęć o prawidłowych sposobach posługiwania się urządzeniami elektrycznymi, mechanicznymi oraz urządzeniami i sprzętem, przestrzeganie regulaminów pracowni i sali gimnastycznej

  3. zapoznanie uczniów z przepisami ruchu drogowego, ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji z budynku na wypadek zagrożenia

  1. Opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły w trakcie wyjść i wycieczek organizowanych przez szkołę sprawuje nauczyciel, który jest odpowiedzialny za ich organizacje. Ustala się następujące zasady :

  1. przed wycieczką, wyjściem należy dokładnie omówić przepisy bezpieczeństwa dotyczące ostrożności na jezdniach, drogach publicznych, dworcach kolejowych, przystankach komunikacyjnych, lasach, szlakach turystycznych

  2. wychowawcy winni jak najstaranniej dobierać osoby do opieki nad uczniami spośród rodziców, o ile w nich uczestniczą

  3. dla pełnego bezpieczeństwa należy przestrzegać zasad określonych w regulaminie wycieczek szkolnych

  1. Dla zapewnienia pełnej opieki nad uczniami w szkole funkcjonują dyżury nauczycielskie w czasie przerw miedzy lekcjami. Zasady organizacyjno-porządkowe są następujące :

  1. plan dyżurów przygotowuje dyrektor szkoły przed rozpoczęciem roku szkolnego

  2. wywiesza się go w pokoju nauczycielskim w celu ogólnego zapoznania się z nim nauczycieli

  3. dyżur rozpoczyna się o godz. 745 a kończy zgodnie z tygodniowym planem zajęć po ostatniej lekcji w szkole i jest podzielony na dwie zmiany

  4. z dyżurów zwalnia się nauczycielki od 4 miesiąca ciąży oraz pedagoga, wychowawcę świetlicy oraz nauczycieli bibliotekarzy

  1. Szkoła zapewnia opiekę wychowawczą przez:

  1. powierzenie szczególnej opieki wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w danym oddziale zwanemu dalej „wychowawcą”

  2. dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca klasy prowadził swój oddział przez cały etap edukacyjny

§ 10

  1. W celu kształtowania i rozwoju zainteresowań uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych szkoła organizuje zajęcia pozalekcyjne poprzez powołanie kół przedmiotowych, zainteresowań oraz zajęć sportowych.

  2. Koła te mogą być powołane z godzin do dyspozycji dyrektora lub w zależności od środków jakimi dysponuje szkoła – za zgodą organu prowadzącego

  3. Organizacje kół opiniuje rada rodziców.

  4. Rada pedagogiczna ustala program ich działania oraz określa ich typ i wymiar

  5. Opiekun koła uwzględnia w programie cele wspomagające rozszerzenie wiedzy uczniów oraz ich zainteresowania.

  6. Zajęcia sportowe powinny rozszerzać i uzupełniać treści programowe obowiązkowych zajęć z wychowania fizycznego i pomagać w rozwijaniu uzdolnień sportowych.

  7. Zajęcia wymienione w ust. 1 są dostępne dla każdego ucznia.

  8. Formy pracy pozalekcyjnej są dokumentowane w dzienniku zajęć pozalekcyjnych.

§ 11

  1. Dla uczniów, którzy z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych wymagają pomocy i wsparcia szkoła stosuje następujące formy opieki i pomocy:

    1. zajęcia wyrównawcze

    2. świetlicę szkolną

    3. pomoc materialną

    4. współdziałanie z poradnią psychologiczno-pedagogiczną

  1. Zajęcia wyrównawcze organizuje się dla uczniów ze środowisk niewydolnych wychowawczo oraz uczniów, którzy mają znaczne opóźnienie w opanowaniu obowiązujących podstaw programowych. Ilość godzin tych zajęć ustala dyrektor szkoły kierując się potrzebami i opinią rady pedagogicznej oraz rady rodziców. Organizację zajęć i ich dokumentowanie ustala się zgodnie z odrębnymi przepisami.

  2. Szkoła prowadzi świetlicę szkolną, która zapewnia opiekę pedagogiczną. Szczegółowe zadania oraz organizację świetlicy określa § 43 niniejszego statutu.

  3. Szkoła prowadzi następujące formy pomocy materialnej:

    1. zasiłek losowy, który może być przyznany w formie pieniężnej lub materialnej

    2. korzystanie ze stołówki szkolnej

  4. Środki na pomoc wymienioną w ust. 1 i 2 szkoła uzyskuje z budżetu państwa, gminy, darowizn lub funduszy rady rodziców i sponsorów.

§ 12

  1. W ramach działań opiekuńczych i resocjalizacyjnych szkoła współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom.

  2. Zgodnie z ust. 1 szkoła zapewnia:

    1. bieżący kontakt z pedagogiem szkolnym

    2. kontakt z OPS w celu uzyskania tam pomocy materialnej lub rzeczowej

    3. opiekę medyczną zgodnie z obowiązującymi przepisami

    4. współpracę z sądami rodzinnymi oraz innymi organami wymiaru sprawiedliwości

  3. Organizacją współdziałania z instytucjami wymienionymi w ust. 2 zajmuje się pedagog szkolny przy współudziale nauczycieli, wychowawcy świetlicy i wychowawców klas.

  4. Zadaniem pedagoga jest:

    1. udzielanie uczniom pomocy mającej na celu wspomaganie rozwoju psychicznego oraz efektywności uczenia się

    2. eliminowanie przyczyn i przejawów wszelkich zaburzeń

    3. diagnozowanie środowiska ucznia

    4. rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia umożliwiających ich zaspokojenia

    5. rozpoznawanie przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych

    6. organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej

    7. podejmowanie działań profilaktyczno - wychowawczych wynikających z programu wychowawczego szkoły i wspieranie nauczycieli w tym zakresie

    8. wspieranie uczniów metodami aktywnymi w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowania kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym zakresie

    9. wspieranie nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne ucznia

    10. udzielanie nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, umożliwiających sprostanie tym wymaganiom

    11. wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych

    12. umożliwienie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli

    13. podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych

Rozdział IV

Wewnątrzszkolny system oceniania

§ 13

  1. Wewnątrzszkolny system oceniania ( WSO) reguluje sposób rozpoznawania przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych.

  2. Precyzuje sposób formułowania powyższego rozpoznania, o którym mowa w ust. 1 w postaci ocen.

  3. Wspomaga uczniów w planowaniu własnego rozwoju i motywuje ich do dalszej pracy.

  4. Dostarcza rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.

  5. Umożliwia nauczycielom doskonalenie organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.

§ 14

  1. Nauczyciel na pierwszej lekcji przedmiotu w danym roku szkolnym jest zobowiązany do poinformowania uczniów o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.

  2. Informację dotyczącą wymagań edukacyjnych i sposobów sprawdzania osiągnięć uczniów nauczyciel ma obowiązek przekazać rodzicom w trakcie spotkań z rodzicami do dnia 10 października i odnotować ten fakt w dzienniku lekcyjnym – w planie spotkania z rodzicami, który podpisują rodzice.

  3. Wychowawca klasy informuje uczniów ( na pierwszym spotkaniu w ramach gddw ) i rodziców ( do 10 października każdego roku szkolnego ) o obowiązujących w szkole zasadach oceniania zachowania i odnotować ten fakt w dzienniku lekcyjnym – w planie spotkań z rodzicami, który podpisują rodzice. Wychowawca klasy, w porozumieniu z uczniami i ich rodzicami, ustala zasady uzyskania wyższej niż przewidywana ocena klasyfikacyjna z zachowania. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów i ich rodziców o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

§ 15

  1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców.

  2. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice otrzymują do wglądu na okres ustalony przez nauczyciela. Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.

  3. Przez pracę kontrolną rozumie się każdą formę pisemną, której zakres programowy obejmuje więcej niż 3 jednostki lekcyjne. W ciągu dnia można przeprowadzić w danej klasie jedną pracę, w tygodniu – nie więcej niż trzy. Każda praca kontrolna winna być zapowiedziana z tygodniowym wyprzedzeniem i wpisana ołówkiem do dziennika lekcyjnego

§ 16

  1. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z podstaw programowych.

  2. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

§ 17

  1. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego i informatyki.

  2. Decyzję o zwolnieniu z zajęć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza.

  3. W przypadku zwolnienia ucznia z tych zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny wpisuje się „zwolniony”.


§ 18

  1. Rok szkolny dzieli się na dwa okresy :

  1. pierwszy – od początku roku szkolnego do ferii zimowych, nie dłużej jednak niż do ostatniego piątku stycznia

  2. drugi – do ferii letnich

  1. Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych, według skali określonej w § 20 ust. 1 statutu oraz ustaleniu oceny zachowania

  2. Klasyfikowanie roczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania, według skali wskazanej w § 21 ust. 2 statutu.

  3. Na tydzień przed rocznym ( śródrocznym ) klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej poszczególni nauczyciele są zobowiązani poinformować ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych oraz ocenia zachowania. Powiadomienie dokonuje się w formie ustalonej przez poszczególnych nauczycieli.

  4. Na dwa tygodnie przed radą klasyfikacyjną uczeń i jego rodzica(prawni opiekunowie) zostają poinformowani o przewidywanej dla ucznia ocenie niedostatecznej z przedmiotu oraz nagannej ocenie zachowania. Zawiadomienie ma formę ustną ( potwierdzoną podpisem rodzica ) lub pisemną. Za zawiadomienie rodziców odpowiedzialny jest nauczyciel przedmiotu i wychowawca klasy.

  5. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna roczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.

§ 19

  1. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.

  2. Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy zgodnie z trybem określonym w § 21 ust. 4 i 5

§ 20

  1. Oceny klasyfikacyjne roczne ( śródroczne ) i oceny bieżące ustala się w stopniach według następującej skali :

    1. stopień celujący – 6

    2. stopień bardzo dobry – 5

    3. stopień dobry – 4

    4. stopień dostateczny – 3

    5. stopień dopuszczający – 2

    6. stopień niedostateczny – 1

  2. Ogólne kryteria stopni :

  1. stopień celujący otrzymuje uczeń, który posiada wiedzę wykraczającą poza materiał obowiązkowy. Systematycznie pogłębia swoją wiedzę, osiąga sukcesy w konkursach szkolnych i pozaszkolnych. Wyróżnia się nadzwyczajną wiedzą ogólną, przedmiotową oraz wybitną inteligencją.

  2. stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne, ujęte programem nauczania, posiada zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach.

  3. stopień dobry otrzymuje uczeń, który dysponuje wiedzą pozwalającą na wykonanie zadań przewidzianych w programie nauczania, jest aktywny podczas lekcji, dobrowolnie podejmuje się wykonania dodatkowych zadań.

  4. stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który opanował materiał i umiejętności przewidziane w programie nauczania w stopniu zadawalającym, potrafi wykonać samodzielnie ćwiczenia o średnim stopniu trudności.

  5. stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który potrafi przy pomocy nauczyciela wykonać polecenia wymagające zastosowania umiejętności, których opanowanie jest przewidziane w programie; luki w opanowaniu materiału i umiejętności nie będą przeszkodą w dalszym procesie nauczania i są możliwe do uzupełnienia przez ucznia.

  6. stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który nie opanował wiedzy i umiejętności stwarzających możliwość uzupełnienia braków podczas kontynuacji nauki na wyższym poziomie nauczania.

2a. Za brak udziału ucznia w projekcie edukacyjnym ocena roczna jego zachowania

zostaje pomniejszona o jedną wartość w stosunku do proponowanej przez

wychowawcę (z wyjątkiem oceny najniższej).

  1. Ocenie podlegają następujące obszary aktywności ucznia :

  1. wypowiedź ustna – bezpośredni kontakt – nauczyciel – uczeń, śledzenie toku rozumowania i możliwość poprawy błędów;

  2. praca pisemna – samodzielność, umiejętność wykorzystania różnych źródeł wiedzy;

  3. aktywność na lekcji – błyskotliwość myślenia i śmiałość;

  4. praca w grupach – umiejętność współdziałania;

  5. rozwiązywanie problemów i zadań – logiczne myślenia;

  6. wyciąganie wniosków – dokonywanie analizy i syntezy;

  7. praca projektowa – abstrakcyjność myślenia, manualność;

  1. Pomiar osiągnięć ucznia określa każdy nauczyciel w zależności od specyfiki danego przedmiotu. Podstawowe narzędzia to:

  1. prace klasowe, które poprzedzone są lekcjami powtórzeniowymi i obejmujące swoim zasięgiem więcej niż trzy zrealizowane tematy. Praca klasowa powinna być zapowiedziana z minimum tygodniowym wyprzedzeniem i zapisana ołówkiem w dzienniku lekcyjnym. W ciągu dnia można przeprowadzić jedną pracę klasową, zaś w tygodniu – nie więcej niż trzy.

  2. sprawdziany, które obejmują materiał z danego działu lub jego części. Zasady ich przeprowadzania – jak w przypadku prac klasowych.

  3. kartkówki, które obejmują materiał przerobiony na nie więcej niż trzech ostatnich lekcjach

  4. prace domowe

  5. odpowiedzi ustne

  6. ćwiczenia, doświadczenia

  7. prace długoterminowe ( rozprawka, referat )

  8. obserwacje uczniów

  9. formy zawarte w przedmiotowym systemie oceniania

  1. Jeżeli uczeń nie pisał pracy klasowej lub sprawdzianu to powinien je napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem przedmiotu.

  2. Prace klasowe ocenione na niedostateczny powinny być napisane powtórnie w przeciągu dwóch tygodni, w terminie uzgodnionym z nauczycielem, a uzyskana z nich ocena wpisana jako kolejna w dzienniku.

  3. Wszystkie prace pisemne powinny być poprawione i ocenione w ciągu do dwóch tygodni od dnia ich przeprowadzenia. Poprawione i ocenione prace nauczyciel przekazuje uczniom na zasadach określonych w przedmiotowym systemie oceniania. Na prośbę ucznia lub jego rodzica nauczyciel przeprowadzający pracę pisemną jest zobowiązany do uzasadnienia wystawionej oceny. Prace pisemne są przechowywane przez nauczycieli do końca semestru, w którym zostały one napisane.

§ 21

  1. Ocena zachowania powinna uwzględniać w szczególności:

    1. wywiązywanie się z obowiązków ucznia

    2. postępowanie zgodne z dobrem społeczności lokalnej

    3. dbałość o honor i tradycje szkoły

    4. dbałość o piękno mowy ojczystej

    5. dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób

    6. godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią

    7. okazywanie szacunku innym osobom

  2. Śródroczna i roczną ocenę klasyfikacyjną ucznia ustala się według następującej skali:

    1. wzorowe ( wz )

    2. bardzo dobre ( bdb )

    3. dobre ( db )

    4. poprawne ( pop )

    5. nieodpowiednie ( ndp )

    6. naganne ( ng )

  3. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:

    1. oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych

    2. promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły

  4. Ogólne kryteria oceny zachowania:

  1. 1) ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:

  • posiada wzorową frekwencję,

  • charakteryzuje się wysoką kulturą osobistą, uzewnętrzniającą się kulturą języka i wyglądem zewnętrznym,

  • jest taktowny, życzliwy wobec kolegów i dorosłych w szkole i poza nią,

  • wyraźnie dba o swój rozwój osobisty – bierze udział w uzupełniających formach kształcenia, aktywnie włącza się w życie klasy i szkoły,

  • reprezentuje szkołę na zewnątrz w olimpiadach i zawodach przedmiotowych,

  • w kulturze zachowania, frekwencji i stosunku do nauki może być wzorem dla innych.

2) ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • ma właściwy stosunek do nauki,

  • systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia,

  • rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia w różnych kierunkach ( działalność sportowa, artystyczna, turystyczna, konkursy przedmiotowe ),

  • jest taktowny, życzliwy, z kulturą słowa, nie używa wulgaryzmów,

  • pracuje na rzecz klasy i szkoły.

3) ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • dba o wygląd klasy, szkoły, sprzętu szkolnego,

  • swoim zachowaniem daje dobry przykład ,

  • drobne uchybienia w swoim zachowaniu stara się szybko naprawić,

  • dba o swoje zdrowie i higienę osobistą ( nie stosuje używek ),

  • stara się nie spóźniać na lekcje,

  • zdarza się, by nie dotrzymywał ustalonych terminów, wykonuje powierzone mu zadania i prace, czasami dobrowolnie podejmuje zobowiązania.

4) ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:

  • przestrzega elementarnych zasad kultury osobistej i norm współżycia społecznego,

  • czasami opuszcza lekcje i spóźnia się, nie wszystkie godziny ma usprawiedliwione,

  • ma obojętny stosunek do nauki, nie jest systematyczny i pilny,

  • nie wykazuje żadnych zainteresowań,

  • unika podejmowania czynności na rzecz klasy i szkoły.

5) ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:

  • nie osiąga postępów w nauce i demonstruje brak zaangażowania w rozwój osobisty,

  • notorycznie lekceważy normy współżycia społecznego,

  • charakteryzuje się niską kulturą osobistą,

  • nie reaguje na uwagi nauczycieli,

  • lekceważy obowiązki szkolne, jest leniwy, niesamodzielny i niesystematyczny,

  • deprymuje uczniów podejmujących aktywność intelektualną, sportową, kulturalną,

  • wykazuje postawę egoistyczną i aspołeczną.

6) ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:

  • nagminnie spóźnia się lub opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia,

  • jest nietaktowny, używa wulgaryzmów, jest agresywny, fizycznie i psychicznie znęca się nad słabszymi,

  • jest zwykle niestosownie ubrany i nie dba o higienę osobistą, nie reaguje na zwracane uwagi,

  • nie dotrzymuje ustalonych terminów, nie wykonuje powierzonych mu prac i zadań, nie podejmuje dobrowolnych postanowień,

  • często pali papierosy, bywa pod wpływem alkoholu, zażywa lub rozprowadza środki odurzające,

  • stwarza zagrożenie i lekceważy zagrożenia,

  • postępuje nieuczciwie – stosuje wyłudzanie, zastraszanie, bierze udział w bójkach,

  • wchodzi w kolizję z prawem,

  • otrzymał naganę wychowawcy klasy, dyrektora szkoły.

  • do dnia rocznej klasyfikacji rady pedagogicznej nie zwrócił pobranego mienia szkolnego (sprzęt sportowy, książki ze zbiorów biblioteki szkolnej lub jej ekwiwalentu określonego przez nauczyciela bibliotekarza.

  1. Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy uwzględniając opinię o uczniu innych nauczycieli, uczniów danej klasy, ocenianego ucznia, pracowników szkoły i osób spoza szkoły, mających z uczniem kontakt.

  2. Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy na forum klasy na tydzień przed radą klasyfikacyjną.

§ 22

Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.

§ 23

  1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowy czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

  2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

  3. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

  4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń :

    1. realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki

    2. spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą

  5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych : technika, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.

  6. Uczniowi, o którym mowa w ust. 4 pkt 2 , zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.

  7. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem ust. 8.

  8. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zajęć praktycznych.

  9. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.

  10. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 2, 3 i 4 pkt 1, przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

  11. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą :

    1. dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji

    2. nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy

  12. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, oraz jego rodzicami , liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzamin w ciągu jednego dnia.

  13. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice ucznia.

  14. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności :

    1. imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust. 10, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2 – skład komisji

    2. termin egzaminu klasyfikacyjnego

    3. zadania ( ćwiczenia ) egzaminacyjne

    4. wynik egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny

Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

  1. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany”.

§ 24

1. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ( śródroczna ) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna z zastrzeżeniem ust. 2 i § 25.

2. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ( śródroczna ) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego z zastrzeżeniem § 27 ust.1 i § 25.

  1. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna z zastrzeżeniem § 25.

§ 25

  1. Uczeń lub jego rodzic mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ( śródroczna ) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

  2. W przypadku stwierdzenia, że roczna ( śródroczna ) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która :

    1. w przypadku rocznej ( śródrocznej ) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ( śródroczną ) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;

    2. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji..

  1. Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.

  2. W skład komisji wchodzą :

    1. w przypadku rocznej ( śródrocznej ) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych :

  1. dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji

  2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne

  3. dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne

    1. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania :

  1. dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący

  2. wychowawca klasy

  3. wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie

  4. pedagog

  5. przedstawiciel samorządu uczniowskiego

  6. przedstawiciel rady rodziców

  1. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt 1 lit. b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

  2. Ustalona przez komisję roczna ( śródroczna ) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej ( śródrocznej ) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

  3. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności :

    1. w przypadku rocznej ( śródrocznej ) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych :

  1. skład komisji

  2. termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1

  3. zadania ( pytania ) sprawdzające

  4. wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę

    1. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania :

  1. skład komisji

  2. termin posiedzenia komisji

  3. wynik głosowania

  4. ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem

Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

  1. Do protokołu, o którym mowa w ust. 7 pkt 1, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

  2. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 , w wyznaczonym terminie, może przystąpić w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

  3. Przepisy ust. 1 – 9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej ( śródrocznej ) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

§ 26

  1. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 27 ust. 9.

  2. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.

  3. Laureaci konkursów i olimpiad przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu lub olimpiady przedmiotowej o zasięgu wojewódzkim uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.

  4. Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 1, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem § 27 ust.9

§ 27

  1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

  2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zajęć praktycznych.

  3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.

  4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą :

    1. dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;

    2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący;

    3. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.

  1. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

  2. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności :

    1. skład komisji

    2. termin egzaminu poprawkowego

    3. pytania egzaminacyjne

    4. wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę

Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych

odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

  1. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później jednak niż do końca września.

  2. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem ust. 9

  3. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są , zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.

§ 28

  1. Uczeń kończy szkołę :

    1. jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej

    2. jeżeli ponadto przystąpił do egzaminu , o którym mowa w § 30 rozporządzenia

  2. Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, o której mowa w ust. 1 pkt 1, uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.

Rozdział V

Organy gimnazjum

§ 29

  1. Organami gimnazjum są :

    1. dyrektor gimnazjum

    2. rada pedagogiczna

    3. rada rodziców

    4. samorząd uczniowski

§ 30

  1. Zadania i kompetencje dyrektora gimnazjum:

    1. kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą szkoły

    2. sprawuje nadzór pedagogiczny nad działalnością nauczycieli i wychowawców

    3. przewodniczy radzie pedagogicznej

    4. realizuje uchwały rady pedagogicznej, jeżeli są zgodne z przepisami prawa

    5. zatrudnia i zwalnia nauczycieli i pracowników niepedagogicznych zgodnie z odrębnymi przepisami

    6. przyznaje nagrody i wymierza kary pracownikom szkoły

    7. dysponuje środkami finansowymi

    8. opracowuje arkusz organizacyjny

    9. wydaje polecenia służbowe

    10. dokonuje oceny pracy nauczycieli

    11. realizuje pozostałe zadania wynikające z ustawy „Karta Nauczyciela”,

    12. kontroluje spełnienie obowiązku szkolnego i wydaje decyzje administracyjne w zakresie zezwolenia na realizacje obowiązku szkolnego poza szkołą i przeprowadzenie egzaminu klasyfikującego,

    13. reprezentuje gimnazjum na zewnątrz,

    14. na podstawie ramowego planu nauczania ustala szkolny plan nauczania z wyodrębnieniem każdego roku szkolnego,

    15. współpracuje z radą rodziców, radą pedagogiczną i samorządem uczniowskim,

    16. rozstrzyga sprawy sporne i konflikty pomiędzy organami,

    17. przestrzega postanowień statutu w sprawie rodzaju nagród i kar stosowanych wobec uczniów,

    18. podejmuje decyzje o zawieszaniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków określonych odrębnymi przepisami,

    19. decyduje o przyjęciu uczniów do wszystkich klas gimnazjum oraz klas programowo wyższych, w tym do klas sportowych,

    20. wyznacza i organizuje egzaminy klasyfikacyjne,

    21. zapewnia stałe i aktualne informacje dotyczące terminów składania dokumentów, warunków przyjęć i wyników rekrutacji,

    22. zezwala na indywidualny tok lub program nauki w przypadku pozytywnej opinii rady pedagogicznej i pozytywnej opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej oraz wyznacza uczniowi nauczyciela – opiekuna i ustala zakres jego obowiązków.

§ 31

  1. Rada pedagogiczna gimnazjum jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

  2. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w gimnazjum.

  3. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności ( załącznik ).

  4. Posiedzenia rady są protokołowane, uchwały o charakterze aktu prawnego są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej 1/2 członków rady.

  5. Członkowie rady pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawniania spraw będących przedmiotem posiedzeń rady dotyczących uczniów gimnazjum.

  6. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

    1. zatwierdzanie planu gimnazjum po zaopiniowaniu przez radę rodziców,

    2. zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

    3. podejmowanie uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych, po zaopiniowaniu przez radę rodziców,

    4. uchwalanie programu wychowawczego po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego,

    5. uchwalanie programu profilaktyki po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego,

    6. ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,

    7. uchwalanie statutu szkoły,

    8. uchwalanie regulaminu rady pedagogicznej,

    9. występowanie z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora,

  1. Do kompetencji opiniujących rady pedagogicznej należy:

    1. opiniowanie organizacji pracy gimnazjum w tym zwłaszcza tygodniowego podziału godzin,

    2. delegowanie przedstawiciela do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora,

    3. opiniowanie planu finansowego,

    4. opiniowanie propozycji dyrektora gimnazjum w oprawach przydziału stałych prac i zajęć,

    5. wykonywanie kompetencji przewidzianych dla rady pedagogicznej zgodnie z art. 52 ustawy o systemie oświaty,

    6. opiniowanie wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń , nagród, i innych wyróżnień,

    7. opiniowanie propozycji dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

    8. opiniowanie szkolnego zestawu programów nauczania,

    9. opiniowanie po zasięgnięciu opinii rady rodziców przydzielenia dodatkowych zajęć edukacyjnych godzin do dyspozycji dyrektora,

    10. opiniowanie pracy dyrektora przy dokonywaniu oceny jego pracy,

    11. opiniowanie propozycji dyrektora dotyczących powołania i odwołania osoby zajmującej stanowisko zastępcy oraz inne stanowiska kierownicze w szkole,

    12. opiniowanie kandydata na stanowisko dyrektora po nierozstrzygniętym konkursie,

    13. opiniowanie indywidualnego programu nauki.

  1. Rada pedagogiczna wyznacza przedstawiciela do zespołu oceniającego rozpatrującego wniosek odwołania od oceny pracy nauczyciela wg trybu określonego w regulaminie rady pedagogicznej.

  2. Rada pedagogiczna wyłania przedstawiciela do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora gimnazjum wg trybu określonego w regulaminie rady pedagogicznej.

  3. Rada pedagogiczna występuje z wnioskiem do organu prowadzącego o nadanie imienia szkole.

§ 32

  1. W gimnazjum działa rada rodziców stanowiąca reprezentacje rodziców wszystkich uczniów wybranych na ogólnym zebraniu rodziców wszystkich uczniów gimnazjum.

  2. Szczegółowe zasady i tryb działania rady rodziców określa jej regulamin opracowany i zatwierdzony przez zebranie ogólne ( załącznik ). Regulamin ustala m. in.:

    1. kadencje, tryb, powołanie i odwoływanie rady rodziców,

    2. organy rady, sposób ich wyłaniania i zakres kompetencji,

    3. tryb podejmowania uchwał,

    4. zasady wydatkowania funduszy.

  1. Rada rodziców może występować do rady pedagogicznej i dyrektora gimnazjum z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły, a w szczególności:

    1. opiniuje szkolny zestaw programów nauczania,

    2. opiniuje program wychowawczy szkoły,

    3. opiniuje plan pracy szkoły,

    4. opiniuje przydział zajęć dodatkowych i kół zainteresowań,

    5. opiniuje szkolny program profilaktyki.

  1. Rodzice i nauczyciele ściśle ze sobą współpracują w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.

  2. Podstawową formą współpracy są bieżące kontakty wychowawców i rodziców, zebrania walne rodziców, wywiadówki, wywiady środowiskowe z udziałem wychowawcy i pedagoga szkolnego.

  3. Częstotliwość organizowania wywiadówek, w celu wymiany informacji nie może być mniejsza niż raz w miesiącu. W dniu wywiadówek wychowawcy klas odbywają spotkania z rodzicami uczniów, a po ich zakończeniu rodzicom dzieci umożliwia się spotkania z pozostałymi nauczycielami szkoły. Ustala się, że dniem wywiadówek jest pierwszy pracujący czwartek miesiąca. Zebrania wychowawców z rodzicami rozpoczynają się o godz. 1630, zaś z pozostałymi nauczycielami – o 1715. Spotkań rodziców z innymi nauczycielami nie planuje się w miesiącach wrzesień i luty każdego roku szkolnego.

  4. Formy współpracy, o których mowa w ust. 3 uwzględniają prawo rodziców do:

    1. znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno - wychowawczych w danej klasie i szkole – wychowawca opracowuje w oparciu o „Program wychowawczy szkoły” i program profilaktyki, klasowy plan wychowawczy w porozumieniu z rodzicami,

    2. znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,

    3. uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów w nauce i przyczyn trudności w nauce,

    4. uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i kształcenia swych dzieci,

    5. udziału w wycieczkach, imprezach kulturalnych i działaniach gospodarczych,

    6. wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły.

§ 33

  1. W gimnazjum działa samorząd uczniowski zwany dalej samorządem, który tworzą wszyscy uczniowie.

  2. Organem samorządu jest rada samorządu.

  3. Zasady wybierania i działalności rady określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym ( załącznik ).

  4. Rada samorządu jest jedynym reprezentantem ogółu uczniów.

  5. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem gimnazjum.

  6. Samorząd uczniowski może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności dotyczących realizacji praw uczniów, takich jak:

    1. prawo do zapoznania się z programem nauczania,

    2. prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce,

    3. prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,

    4. prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej,

    5. prawo organizowania działalności, kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,

    6. prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

§ 34

  1. Poszczególne organy szkoły działają w ramach swych kompetencji współpracując między sobą na rzecz rozwoju i podnoszenia jakości pracy szkoły poprzez organizację wspólnych spotkań, narad szczegółowo określanych w planach pracy organów i kalendarzu szkolnym.

  2. Poszczególne organy współpracują ze sobą w zakresie zapewnienia przepływu bieżącej informacji pomiędzy organami o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach przez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń: dla rodziców i uczniów na korytarzu szkolnym, dla nauczycieli w pokoju nauczycielskim. Nauczycielom przekazuje się zarządzenia, decyzje i informacje w „zeszycie zarządzeń”, który wyłożony jest w pokoju nauczycielskim.

  3. W przypadku zaistniałych konfliktów pomiędzy organami szkoły, organ niezaangażowany pełni rolę mediatora i dąży do wyjaśnienia sprawy i jej polubownego zakończenia.

  4. W przypadku nie rozwiązania konfliktu między organami szkoły, zainteresowany organ może odwołać się do instancji wyższej ( organu prowadzącego, sprawującego nadzór pedagogiczny, rzecznika praw dziecka ).

Rozdział VI

Organizacja gimnazjum

§ 35

  1. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

§ 36

  1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania – do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji gimnazjum zatwierdza organ prowadzący gimnazjum do dnia 30 maja danego roku po zatwierdzeniu przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

§ 37

  1. Podstawową jednostką organizacyjną gimnazjum jest oddział. Liczba uczniów w oddziale nie powinna być mniejsza niż 28. Przy podziale na oddziały decyduje liczba uczniów z obwodu ustalonego dla gimnazjum.

  2. Uczniowie w ciągu danego roku szkolnego uczestniczą we wszystkich obowiązkowych zajęciach edukacyjnych przewidzianych w szkolnym planie nauczania.

§ 38

  1. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora gimnazjum na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

§ 39

  1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo – lekcyjnym.

  2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

  3. Między godzinami lekcyjnymi są dziesięciominutowe przerwy, za wyjątkiem przerw po czwartej i piątej lekcji, które ze względu na wydawane obiady trwają po piętnaście minut.

§ 40

  1. Podziału oddziału na grupy dokonuje się na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki lub bezpieczeństwa z uwzględnieniem zasad określonych w rozporządzeniach w sprawie ramowych planów nauczania i w sprawie ramowego statutu publicznego gimnazjum.

  2. Oddział należy dzielić na grupy w nauczaniu:

    1. języków obcych ( grupa nie może liczyć mniej niż 12 uczniów ),

    2. wychowania fizycznego ( grupa nie może liczyć mniej niż 12 uczniów i nie więcej niż 26 uczniów osobno dla dziewcząt i chłopców ),

    3. informatyki.

  1. W przypadkach oddziałów liczących mniej niż 25 uczniów podziału na grupy na zajęciach języków obcych oraz informatyki można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.

§ 41

  1. Religia jako szkolny przedmiot nieobowiązkowy jest prowadzona dla uczniów, których rodzice sobie tego życzą:

    1. życzenie wyrażane jest w najprostszej pisemnej formie, nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może natomiast zostać zmienione.

    2. uczniowie nie korzystający z lekcji religii objęci są zajęciami opiekuńczo – wychowawczymi w świetlicy szkolnej,

    3. nauczanie religii odbywa się w oparciu o programy zatwierdzone przez władze kościelne,

    4. nauczyciela religii zatrudnia dyrektor szkoły na podstawie imiennego, pisemnego skierowania wydanego w przypadku Kościoła Katolickiego przez właściwego biskupa diecezjalnego lub zwierzchników kościołów w przypadku innych wyznań,

    5. nauczyciel religii wchodzi w skład rady pedagogicznej, nie przyjmuje jednak obowiązków wychowawcy klasy,

    6. nauczyciel religii ma prawo do organizowania spotkań z rodzicami swoich uczniów, wcześniej ustalając z dyrektorem szkoły termin i miejsce planowanego spotkania,

    7. nauczyciel religii ma obowiązek wypełniania dziennika szkolnego,

    8. ocena z religii umieszczona jest na świadectwie szkolnym,

    9. ocena z religii nie ma wpływu na promowanie ucznia do następnej klasy,

    10. ocena z religii jest wystawiana wg WSO przyjętego przez szkołę,

    11. uczniowie uczęszczający na lekcje religii uzyskują trzy kolejne dni zwolnienia z zajęć szkolnych w celu odbycia rekolekcji wielkopostnych.

  1. Nadzór pedagogiczny nad nauczaniem religii, w zakresie metodyki nauczania i zgodności z programem prowadzi dyrektor szkoły oraz pracownicy nadzoru pedagogicznego.

§ 42

  1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą do realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zajęć dydaktycznych i wychowawczych szkoły, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.

  2. Do zadań bibliotekarza należy:

    1. opracowanie projektu i regulaminu korzystania z biblioteki i przedłożenie dyrektorowi do zatwierdzenia,

    2. prowadzenie katalogu rzeczowego i alfabetycznego,

    3. określenie godzin wypożyczania książek przy zachowaniu zasady dostępności biblioteki dla ucznia, nauczyciela, rodzica,

    4. organizowanie konkursów czytelniczych,

    5. przedstawianie radzie pedagogicznej informacji o stanie czytelnictwa poszczególnych klas,

    6. współpraca z nauczycielami gimnazjum,

    7. prowadzenie zajęć z przysposobienia czytelniczego,

    8. zakup i oprawa książek.

  1. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły oraz rodzice na następujących zasadach:

    1. uczniowie i pracownicy szkoły mogą wypożyczać książkę na okres dwóch tygodni, z wyjątkiem tych pozycji, które należą do księgozbioru podręcznego i należy z nich korzystać tylko w czytelni,

    2. książki metodyczne, służące nauczycielowi w pracy na co dzień mogą być wypożyczone na czas trwania roku szkolnego, a w czerwcu zwracane do biblioteki,

    3. czytelnicy nie będący pracownikami szkoły ( absolwenci, rodzice ) mogą wypożyczać książkę pozostawiając rewers,

    4. w uzasadnionych przypadkach, jeżeli uczeń nie odda książki w określonym terminie zobowiązany jest to odpracować przy pracach porządkowych w bibliotece,

    5. za książkę zagubioną należy oddać taką samą albo lekturę szkolną o zbliżonej wartości.

  2. Organizację pracy biblioteki określa jej regulamin.

§ 43

  1. Dla uczniów, którzy przychodzą do szkoły wcześniej ze względu na czas pracy rodziców lub muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na warunki związane z dojazdem do domu, organizuje się świetlicę szkolną.

  2. Do zadań świetlicy należy:

    1. organizowanie pomocy w nauce,

    2. tworzenie warunków do nauki własnej,

    3. przyzwyczajanie do samodzielnej pracy umysłowej,

    4. organizowanie gier i zabaw mających na celu prawidłowy rozwój fizyczny i umysłowy,

    5. stwarzanie warunków do uczestnictwa w kulturze, organizowanie kulturalnej rozrywki,

    6. kształtowanie nawyków kultury życia codziennego,

    7. współdziałanie z rodzicami i nauczycielami, a w miarę potrzeby z placówkami upowszechniania kultury, sportu i rekreacji,

    8. ujawnianie i rozwijanie zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień, organizowanie zajęć w tym zakresie,

    9. organizowanie konkursów szkolnych.

  1. Świetlica jest czynna w godzinach ustalonych przez dyrektora z uwzględnieniem potrzeb szkoły i dojazdu. Czas pracy świetlicy może ulec zmianie w ciągu roku o ile zajdzie taka potrzeba.

  2. W świetlicy są prowadzone w grupach wychowawczych. Grupa wychowawcza w świetlicy nie powinna przekraczać 25 uczniów.

  3. Przy świetlicy działa stołówka szkolna, w której wydawane są dla uczniów obiady.

  4. Szczegółową organizację świetlicy określa jej regulamin.

§ 44

  1. Dla realizacji celów statutowych gimnazjum posiada następującą bazę:

    1. odpowiednią ilość sal dydaktycznych,

    2. salę gimnastyczną z zapleczem,

    3. boisko sportowe,

    4. pomieszczenia biblioteczne i świetlicowe,

    5. sekretariat,

    6. gabinet dla dyrektora,

    7. gabinet pielęgniarki szkolnej,

    8. gabinet pedagoga.


Rozdział VII

Nauczyciele i inni pracownicy gimnazjum

§ 45

  1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i obsługi.

  2. Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.

  3. W gimnazjum tworzy się stanowiska obsługi.

  4. Szczegółowy zakres czynności zatrudnionych pracowników sporządza dyrektor. Dokument ten stanowi załącznik do umowy o pracę.

  5. Dla sprawnego zarządzania placówką tworzy się stanowisko sekretarza szkoły, dla którego zakres czynności opracowuje dyrektor.

§ 46

  1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość pracy i powierzonych jego opiece uczniów.

  2. Do obowiązków nauczycieli należy:

    1. systematyczne kontrolowanie miejsca prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy,

    2. uczestniczenie w szkoleniach w zakresie bhp organizowanych przez zakład pracy,

    3. przestrzeganie zapisów statutowych,

    4. zapoznanie się z aktualnym stanem prawnym w oświacie,

    5. usuwanie drobnych usterek, względnie zgłaszanie dyrektorowi ich występowanie,

    6. w pracowniach o zwiększonym ryzyku egzekwowanie przestrzegania regulaminu,

    7. w salach gimnastycznych i na boisku sportowym używanie tylko sprawnego sprzętu,

    8. na każdej lekcji kontrolowanie obecności uczniów i obowiązkowe odnotowanie tego faktu w dzienniku lekcyjnym

    9. pełnienie dyżurów zgodnie z opracowanym harmonogramem,

    10. przygotowanie się do zajęć dydaktycznych i wychowawczych,

    11. dbanie o poprawność językową,

    12. podnoszenie i aktualizowanie wiedzy i umiejętności pedagogicznych,

    13. służenie pomocą nauczycielom rozpoczynającym pracę pedagogiczną,

    14. wzbogacanie warsztatu pracy i dbanie o powierzone pomoce i sprzęt,

    15. aktywne uczestniczenie w szkoleniach i posiedzeniach rad pedagogicznych,

    16. stosowanie nowatorskich metod pracy i programu nauczania,

    17. wspomaganie rozwoju psychofizycznego ucznia poprzez prowadzenie różnorodnych form oddziaływań w ramach zajęć pozalekcyjnych,

    18. wnioskuje o udzielenie zezwolenia na indywidualny tok lub program nauki.

    19. nauczycielowi nie wolno:

  1. pozostawiać uczniów bez opieki w czasie trwania zajęć edukacyjnych

  2. usuwać uczniów z klasy podczas zajęć edukacyjnych.

§ 47

  1. Nauczyciele uczący w szkole tworzą doraźne oraz klasowe zespoły nauczycielskie.

1a. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale szkolnym tworzą zespół, którego celem jest planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniowi. W skład zespołu wchodzą także specjaliści zatrudnieni w szkole (pedagog, psycholog, …).

Koordynatorem pracy zespołu jest nauczyciel wychowawca danej klasy.

Do zadań zespołu należy:

a. rozpoznanie i ustalenie zakresu, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia;

b. określenie i przedłożenie najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej w kolejnym roku szkolnym;

c. opracowanie planu działań wspierających bądź indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla każdego ucznia wymagającego pomocy psychologiczno-pedagogicznej najpóźniej do 30 września każdego roku;

d. dokonanie oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi, w tym efektywności realizowanych zajęć, dotyczącej:

- danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej - po zakończeniu jej udzielania;
- pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielonej w danym roku szkolnym - przed opracowaniem arkusza organizacji na kolejny rok szkolny.

  1. Pracą zespołu doraźnego kieruje powołany przez dyrektora gimnazjum kierownik zespołu, a w przypadku zespołu klasowego – wychowawca klasy.

  2. Zespół doraźny tworzony jest na wniosek rady pedagogicznej lub zarządzeniem dyrektora szkoły, jeżeli zaistnieje taka potrzeba. Do zadań zespołu należy m. in.:

    1. opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów nauczania,

    2. organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli,

    3. korelowanie treści programowych przedmiotów i ścieżek edukacyjnych w praktyce realizacyjnej,

    4. porozumiewanie się z zespołem rodziców w sprawach opiekuńczo – wychowawczych i organizacji czasu wolnego uczniów,

    5. dzielenie się wiedzą uzyskaną na kursach metodycznych i doskonalących,

    6. podejmowanie wspólnych działań z rodzicami dla optymalnego rozwoju uczniów.

  1. Do zadań klasowych zespołów nauczycielskich należy:

    1. wybór programów nauczania,

    2. opracowanie kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania osiągnięć,

    3. uzgadnianie tygodniowego łącznego obciążenia pracą domową ucznia,

    4. wnioskowanie i opiniowanie rozwiązań w zakresie planu nauczania oddziałów trzyletnim cyklu kształcenia,

    5. opiniowanie ocen zachowania uczniów proponowanych przez wychowawcę klasy,

    6. ustalanie indywidualnego programu i toku nauczania,

    7. zapoznanie się z opinią poradni psychologiczno – pedagogicznej oraz realizowanie jej zaleceń.

§ 48

  1. Dyrektor gimnazjum powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą”.

  2. Obowiązki wychowawcy danej klasy powierza dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.

  3. Wychowawca pełni swoją funkcję w stosunku do powierzonego mu oddziału do chwili ukończenia przez uczniów tej klasy gimnazjum chyba, że rada rodziców złoży uzasadniony wniosek do dyrektora szkoły o zmianę wychowawcy lub sam nauczyciel wniesie stosowną prośbę o zmianę.

  4. Zmiana wychowawcy klasy może nastąpić na wniosek rodziców, rady pedagogicznej lub dyrektora szkoły.

  5. Decyzję o zmianie wychowawcy klasy podejmuje dyrektor szkoły po przeprowadzeniu rozmowy wszystkich zainteresowanych stron.

§ 49

  1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami danego oddziału gimnazjum, a w szczególności:

    1. tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia,

    2. przygotowanie ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie,

    3. rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów przez wychowanka

  2. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 winien:

    1. zdiagnozować warunki życia i nauki swoich wychowanków,

    2. opracować wspólnie z rodzicami i uczniami program wychowawczy, uwzględniający wychowanie prorodzinne,

    3. utrzymywać systematyczny i częsty kontakt z innymi nauczycielami w celu koordynacji oddziaływań wychowawczych,

    4. współpracować z rodzicami włączając ich do rozwiązywania problemów wychowawczych,

    5. współpracować z pedagogiem szkolnym i poradnią psychologiczno – pedagogiczną,

    6. śledzić postępy w nauce swoich wychowanków,

    7. dbać o systematyczne uczęszczanie uczniów na zajęcia,

    8. udzielać porad w zakresie możliwości dalszego kształcenia się, wyboru zawodu,

    9. kształtować właściwe stosunki pomiędzy uczniami, opierając je na tolerancji i poszanowaniu godności osoby ludzkiej,

    10. utrzymywać stały kontakt z rodzicami i opiekunami w sprawach postępu w nauce i zachowaniu się ucznia,

    11. systematycznie organizować zebrania z rodzicami w celu informowania o wynikach nauczania i zachowaniu uczniów,

  3. Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno – wychowawczej ( dzienniki, arkusze ocen, świadectwa szkolne ).

§ 50

  1. Stałą opiekę zdrowotną nad uczniami w szkole ( w siedzibie szkoły ) sprawuje zgodnie ze swoimi uprawnieniami zawodowymi higienistka szkolna.

Rozdział VIII

Uczniowie gimnazjum

§ 51

  1. Do klasy pierwszej gimnazjum przyjmuje się:

    1. z urzędu – absolwentów sześcioletnich szkół podstawowych zamieszkałych w obwodzie gimnazjum na podstawie zgłoszenia rodziców ( opiekunów prawnych ),

    2. na prośbę rodziców ( prawnych opiekunów) – absolwentów sześcioletnich szkół podstawowych zamieszkałych poza obwodem danego gimnazjum, w przypadku, gdy gimnazjum dysponuje wolnymi miejscami,

2. W przypadku większej liczby kandydatów spoza obwodu gimnazjum, listę przyjętych ustala się na podstawie liczby punktów możliwych do uzyskania z sumy ocen z następujących

przedmiotów: j. polski, j. obcy, matematyka, przyroda i punktów ze sprawdzianu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej na podstawie zaświadczenia o szczególnych wynikach sprawdzianu. W przypadku równej ilości punktów decydują inne osiągnięcia ucznia wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej.

3. Decyzję o przyjęciu ucznia do gimnazjum spoza obwodu szkolnego podejmuje dyrektor, który jednocześnie powiadamia o tym fakcie dyrektora gimnazjum, w którym obwodzie mieszka przyjęty uczeń.

4. Kryteria wymienione w ust. 2 podaje się do wiadomości kandydatom nie później niż na 6 miesięcy przed terminem rekrutacji na tablicy ogłoszeń w gimnazjum.

5. Kandydaci do klasy sportowej przyjmowani są na warunkach określonych w ust. 1 oraz powinni posiadać:

1) bardzo dobry stan zdrowia potwierdzony zaświadczeniem lekarskim,

2) zaliczenie ustalonych przez instruktora prowadzącego zajęcia sportowe prób sprawności fizycznej,

3) pisemną zgodę rodziców.

§ 52

  1. Uczeń gimnazjum ma prawo do:

    1. uzyskania informacji nt. zakresu wymagań oraz metod nauczania,

    2. posiadania pełnej wiedzy nt. kryteriów ocen z przedmiotów i z zachowania,

    3. korzystania z zasad dotyczących sprawdzenia wiedzy i umiejętności,

    4. tygodniowego rozkładu lekcji zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej,

    5. poszanowania swej godności,

    6. rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,

    7. swobody wyrażania myśli i przekonań o ile nie naruszają one dobra osobistego osób trzecich,

    8. korzystania z pomocy doraźnej,

    9. życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym,

    10. nietykalności osobistej,

    11. bezpiecznych warunków pobytu w szkole,

    12. korzystania ze wszystkich pomieszczeń i urządzeń zgodnie z ich przeznaczeniem i w myśl obowiązujących regulaminów,

    13. reprezentowania szkoły w konkursach, przeglądach, zawodach.

  2. W gimnazjum są przestrzegane prawa zawarte w Konwencji o Prawach Dziecka a w szczególności:

    1. prawo do swobodnego wyrażania własnych poglądów we wszystkich sprawach dotyczących dziecka. W tym celu dziecko będzie miało zapewnioną możliwość wypowiadania się w każdym postępowaniu sądowym i administracyjnym, dotyczącym dziecka, bezpośrednio lub za pośrednictwem przedstawiciela bądź odpowiedniego organu,

    2. prawo do swobodnej wypowiedzi; prawo to ma zawierać swobodę poszukiwania, otrzymywania i przekazywania informacji oraz idei wszelkiego rodzaju, bez względu na granice, w formie ustnej, pisemnej bądź za pomocą druku, w formie artystycznej lub z wykorzystaniem każdego innego środka przekazu według wyboru dziecka. Wykonywanie tego prawa może podlegać pewnym ograniczeniom, lecz tylko takim, które są przewidziane przez prawo i które są konieczne: dla poszanowania praw lub reputacji innych osób albo do ochrony bezpieczeństwa narodowego lub porządku publicznego, bądź zdrowia albo moralności społecznej,

    3. prawo do swobody myśli, sumienia i wyznania. Swoboda wyrażania wyznawanej religii lub przekonań może podlegać tylko takim ograniczeniom, które są przewidziane prawem i są konieczne do ochrony bezpieczeństwa narodowego lub porządku publicznego, zdrowia lub moralności społecznej bądź podstawowych praw i wolności innych osób,

    4. prawa do swobodnego zrzeszania się oraz wolności pokojowych zgromadzeń. Na wykonywanie tych praw nie mogą być nakładane jakiekolwiek ograniczenia, z wyjątkiem tych, które są zgodne z prawem i które są konieczne w społeczeństwie demokratycznym do zapewnienia interesów bezpieczeństwa narodowego, porządku publicznego, ochrony zdrowia bądź moralności społecznej lub ochrony praw i wolności innych osób,

    5. żadne dziecko nie będzie podlegało arbitralnej lub bezprawnej ingerencji w sferę jego życia prywatnego, rodzinnego lub domowego czy w korespondencję, ani bezprawnym zamachom na jego honor i reputację. Dziecko ma prawo do ochrony prawnej przeciwko tego rodzaju ingerencji lub zamachom,

    6. w przypadku naruszenia praw dziecka lub ucznia, uczeń lub jego rodzice mają prawo złożenia skargi pisemnie na ręce dyrektora szkoły,

    7. dyrektor jest zobowiązany udzielić odpowiedzi pisemnie w ciągu 14 dni od otrzymania skargi. W przypadku niezadowalającej odpowiedzi, uczeń lub jego rodzice mogą odwołać się do Rzecznika Praw Dziecka.

§ 53

  1. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie, a zwłaszcza:

    1. systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych,

  1. przestrzegania ustalonych przez nauczyciela zasad pracy na lekcjach,

  2. uczęszczania na obowiązkowe zajęcia określone przez tygodniowy rozkład zajęć i czynnego w nich uczestnictwa,

  3. systematycznej nauki i wykonywania prac domowych, zgodnie z zasadami określonymi przez nauczycieli poszczególnych przedmiotów,

  4. samodzielnej pracy podczas sprawdzianów, prac klasowych – chyba, że są to prace zespołowe,

  5. przestrzegania zasad kultury, w szczególności dbania o kulturę słowa

    1. dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,

    2. wystrzegania się szkodliwych nałogów,

    3. naprawy wyrządzonych szkód materialnych,

    4. przestrzegania zasad kultury współżycia,

    5. dbania o honor i tradycje gimnazjum,

    6. podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora Gimnazjum, rady pedagogicznej, oraz ustaleniom samorządu uczniowskiego,

    7. zachowania w sprawach spornych trybu określonego w § 48 o ile brak jest możliwości polubownego rozwiązania problemu,

    8. okazywania szacunku nauczycielom, pracownikom szkoły i ludziom starszym poprzez społecznie akceptowane normy. W szczególności:

a) dba o piękno i kulturę mowy ojczystej w szkole i poza nią:

  • stosuje zwroty grzecznościowe wobec dorosłych i rówieśników,

  • nie przezywa i nie wyśmiewa swoich kolegów i starszych,

  • świadomie rezygnuje i przeciwstawia się używaniu wulgaryzmów,

b) dba o godne, kulturalne zachowanie w szkole i poza nią:

  • jest prawdomówny i szczery,

  • zawsze postępuje uczciwie, reaguje na przejawy zła i brutalności zwłaszcza w stosunku do młodszych kolegów,

  • cechuje go wysoka kultura osobista,

  • jest tolerancyjny – szanuje poglądy i przekonania innych ludzi,

  • unika niestosownych zachowań związanych ze sferą intymności człowieka,

  • zachowuje dyskrecję w sprawie tajemnicy korespondencji i w dyskusji w sprawach osobistych powierzonych w zaufaniu, o ile nie szkodziłoby to ogółowi lub zdrowiu i życiu powierzonego,

  1. okazuje szacunek innym osobom:

    • jest grzeczny i taktowny wobec nauczycieli, innych pracowników oraz swoich kolegów, szanuje ich godność – wita się i żegna z pracownikami szkoły, podczas rozmowy z dorosłymi nie trzyma rąk w kieszeni, nie żuje gumy, w czasie lekcji wstaje gdy wchodzi osoba dorosła, wychodzi z klasy dopiero po zakończeniu zajęć przez nauczyciela, a nie po usłyszeniu dzwonka,

    • jest uczynny, koleżeński, potrafi wykazać się wrażliwością i empatią,

    • nie lekceważy osób dorosłych i kolegów,

    • nie przejawia arogancji w relacjach z innymi, nie drwi z nikogo,

    • unika ironicznych, obraźliwych komentarzy, nie prowokuje do konfliktów swoich rówieśników, jak również nauczycieli i innych pracowników szkoły,

    • wykazuje życzliwość i dużo dobrej woli w rozwiązywaniu sporów i nieporozumień.

    1. zakazu wychodzenia poza teren szkoły podczas zajęć edukacyjnych i przerw.

    2. ( skreśla się )

  1. Usprawiedliwienie nieobecności ucznia:

a) uczeń ma prawo usprawiedliwić nieobecność lub spóźnienie na zajęciach przedstawiając pisemną prośbę rodziców (prawnych opiekunów) skierowaną do wychowawcy klasy. Usprawiedliwienie składa uczeń, rodzic (prawny opiekun) na pierwszej godzinie wychowawczej po powrocie ze szkoły, jednak nie później niż w ciągu 7 dni od chwili powrotu ucznia po nieobecności.

b) zwolnienie z pojedynczych lekcji następuje tylko po wcześniejszym zgłoszeniu przez rodziców wychowawcy takiej konieczności, a w przypadku jego nieobecności – nauczycielom uczących danych przedmiotów,

c) rodzic jest zobowiązany do poinformowania wychowawcy o nieobecności ucznia w szkole przekraczającej 5 dni nauki. Poinformowanie nie jest równoznaczne z usprawiedliwieniem.

d) uczeń przygotowujący się do konkursu przedmiotowego lub olimpiady na szczeblu co najmniej rejonowym ma prawo być zwolniony z zajęć. O takim zwolnieniu jak i jego długości decyduje wychowawca klasy w porozumieniu z dyrektorem i nauczycielem przygotowującym do konkursu. W przypadku zwolnienia w dzienniku wpisuje się „nieobecny usprawiedliwiony”

3. W szkole obowiązuje odpowiedni strój i wygląd uczniowski:

a) w dni powszednie uczniowie przychodzą do szkoły ubrani schludnie i estetycznie w stonowanych kolorach

Zabronione jest:

  • noszenie odzieży odsłaniającej brzuch, plecy, pośladki, uda (zbyt krótkie spódniczki i głębokie dekolty),

  • chodzenie w butach na wysokich obcasach,

  • stosowania makijażu, malowanie paznokci (gipsy), tatuaży, itp.,

  • farbowania włosów,

  • noszenia kolczyków w brwiach, ustach, na języku, w nosie czy pępku,

  • chodzenia w nakryciu głowy w budynku szkoły,

  • noszenia wszelkich elementów utożsamianych z przynależnością do sekt lub subkultur młodzieżowych,

  • żucie gumy w czasie zajęć edukacyjnych i uroczystości szkolnych

b) w dni uroczystości szkolnych uczniowie przychodzą w stroju galowym: biała (jasna) koszula lub bluzka, ciemne, klasyczne spodnie lub spódnica,

c) inne sprawy związane ze strojem uczniowskim ustala wychowawca klasy w porozumieniu z samorządem klasowym i klasową radą rodziców.

4. Ustala się zasady korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie gimnazjum.

a) uczniowi wolno korzystać z telefonu komórkowego i innych urządzeń

elektronicznych wyłącznie podczas trwania przerw międzysekcyjnych,

b) przed wejściem na lekcje oraz przed rozpoczęciem uroczystości szkolnej, spektaklu teatralnego itp. uczeń musi wyłączyć telefon ( nie wyciszyć),

c) wszelkie urządzenia elektroniczne w trakcie zajęć edukacyjnych nie mogą znajdować się na ławce,

d) uczniowi nie wolno robić zdjęć ani nagrywać kogokolwiek bez wyrażenia zgody tej osoby.


§ 54

  1. W szkole dla uczniów przewiduje się nagrody za wyniki w nauce, osiągnięcia międzyszkolne i właściwą postawę uczniowską, zaś rażące zaniedbywanie lub lekceważenie obowiązków szkolnych oraz przejawiania zachowań niegodnych ucznia – kary.

  2. Szkoła ma obowiązek informowania rodziców ucznia o przyznanej nagrodzie lub zastosowanej karze na zebraniu klasowym, przez kontakty indywidualne lub telefonicznie.

  3. Rodzice mają prawo złożenia odwołania w ciągu 14 dni od daty zastosowania kary pisemnie na ręce dyrektora szkoły.

  4. Dyrektor jest zobowiązany udzielić odpowiedzi pisemnie w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.

  5. Kary stosowane wobec uczniów nie mogą naruszać godności i nietykalności osobistej ucznia.


§ 55

  1. Uczeń gimnazjum może otrzymywać nagrody i wyróżnienia.

  2. Nagrody przyznaje dyrektor gimnazjum na wniosek wychowawcy klasy, samorządu uczniowskiego lub rady rodziców, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.

  3. Ustala się następujące rodzaje nagród dla uczniów gimnazjum:

    1. pochwała wychowawcy na forum klasy,

    2. pochwała na apelu szkolnym,

    3. pochwała na zebraniu rodziców,

    4. dyplom i nagroda książkowa,

    5. wpis do kroniki szkolnej,

    6. list pochwalny do rodziców,

    7. nagroda rzeczowa.

  4. Nagrody wymienione w ust. 3 przyznaje się za:

    1. wzorowe wypełnianie powierzonych funkcji,

    2. twórcze opracowanie określonego tematu,

    3. osiągnięcie wyróżniającego wyniku w olimpiadzie wiedzy, turnieju, konkursie,

    4. osiągnięcie wyróżniającego wyniku w igrzyskach sportowych,

    5. za wzorową frekwencję,

    6. za rzetelną naukę i pracę społeczną na rzecz szkoły,

    7. za inne osiągnięcia przynoszące zaszczyt gimnazjum i rodzicom,

  5. Uczniom przyznaje się świadectwa z wyróżnieniem zgodnie z odrębnymi przepisami.

  6. Nagrody finansowane są z budżetu szkoły oraz przez radę rodziców gimnazjum.


§ 56

  1. Za nieprzestrzeganie postanowień statutu gimnazjum, lekceważenie nauki i innych obowiązków szkolnych, a także za naruszenie porządku szkolnego uczeń może być ukarany.

  2. Ustala się następujące kary:

    1. nagana wychowawcy wobec klasy,

    2. upomnienie ustne dyrektora

    3. nagana dyrektora wobec społeczności uczniowskiej

    4. zakaz udziały w imprezach i wycieczkach szkolnych

    5. przeniesienie ucznia do równoległej klasy

    6. przeniesienie ucznia do innego gimnazjum z zastrzeżeniem ust. 9

  1. Uczeń może być ukarany tylko jedną karą za jedno przewinienie.

  2. Przy stosowaniu kary bierze się pod uwagę rodzaj naruszenia obowiązków uczniowskich, stopień winy i dotychczasowy stosunek ucznia do obowiązków. Kara przeniesienia ucznia do równoległej klasy wymaga decyzji rady pedagogicznej.

  3. Od każdej nałożonej kary uczeń, jego rodzice lub przedstawiciele samorządu uczniowskiego mogą, w formie pisemnej, odwołać się do dyrektora szkoły w terminie 3 dni od dnia nałożenia kary.

  4. Dyrektor w porozumieniu z pedagogiem szkoły i przewodniczącym samorządu szkolnego, a w szczególnych przypadkach z powołanymi przez siebie przedstawicielami rady pedagogicznej, rozpatruje odwołanie w ciągu 3 dni i postanawia :

    1. oddalić odwołanie podając pisemne uzasadnienie

    2. odwołać karę

    3. zawiesić warunkowo wykonania kary na okres nie dłuższy niż 3 miesiące

  5. Od decyzji podjętej przez dyrektora szkoły odwołanie nie przysługuje.

  6. O zastosowaniu wobec ucznia karach wychowawca ma obowiązek poinformować rodziców ucznia po ich uprawomocnieniu się.

  7. Na podstawie decyzji rady pedagogicznej dyrektor szkoły występuje z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innego gimnazjum do Lubuskiego Kuratora Oświaty w przypadkach następujących wykroczeń ucznia :

    1. umyślnego spowodowania uszczerbku na zdrowiu innej osoby

    2. stosowania szantażu fizycznego i psychicznego oraz wymuszania dóbr materialnych

    3. dopuszczania się udokumentowanej kradzieży

    4. wchodzenia w kolizję z prawem

    5. demoralizacji innych uczniów

    6. permanentnego naruszania postanowień statutu


Rozdział X

Postanowienia końcowe

§ 57

  1. Szkoła używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.

  2. Regulaminy określające działalność organów szkoły jak też wynikające z celów i zadań nie mogą być sprzeczne z zapisami niniejszego statutu jak również z przepisami wykonawczymi do ustawy o systemie oświaty.


§ 58

  1. Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

  2. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.


§ 59

  1. Organem kompetentnym do uchwalania zmian w statucie szkoły jest rada pedagogiczna.

  2. Nowelizacja statutu następuje w formie uchwały organu wymienionego w ust. 1.

§ 60

  1. Tekst statutu otrzymują :

  1. rada rodziców

  2. samorząd uczniowski

  3. biblioteka szkolna – egzemplarz do użytku wszystkich uczniów, rodziców i nauczycieli

  4. sekretarz szkoły – egzemplarz do użytku wszystkich uczniów, rodziców i nauczycieli

  5. rada pedagogiczna - egzemplarz do użytku nauczycieli, przechowywany w pokoju nauczycielskim

  6. dyrektor szkoły

§ 61

  1. Wychowawcy klas zapoznają z treścią statutu :

1) uczniów :

a) na godzinie do dyspozycji wychowawcy, po zatwierdzeniu statutu

b) na początku każdego roku szkolnego – przypomnienie najważniejszych spraw oraz informacji, gdzie znajduje się egzemplarz statutu do użytku uczniów

2) rodziców :

a) na spotkaniu poświęconym prawu wewnątrzszkolnemu, po objęciu wychowawstwa klasy

b) co roku na pierwszym spotkaniu – przypomnienie, co zawiera statut szkoły oraz gdzie można zapoznać się z jego treścią


Statut w chodzi w życie z dniem 30 listopada 2004 r. zgodnie z uchwałą nr 7G/2004 rady pedagogicznej Publicznego Gimnazjum Nr 3 w Nowej Soli.

 
   

E-Urząd
Rejestr informacji o Środowisku